Opleiding

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Andries
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:06

Opleiding

Bericht door Andries »

Ik vroeg me af hoe iedereen hier zijn niveau heeft bereikt. Dus heb je alles jezelf aangeleerd, volg je lessen bij een bassist/muziekschool of heb je zelfs popacedemie/conservatorium gedaan? En ben je nu Prof of is het een hobby?
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Ik kan zo goed als niks en dat heb ik helemaal zelf gedaan! :D
The proof of the coffee is in the drinking
Don't judge the coffee by its cup
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Ik speel nu nog geen 5 jaar bas (en daarvoor ook geen instrument bespeeld) en ik doe nu 2e jaar Rockacademie.
Daarvoor wel de hele tijd les gehad bij bassisten zelf en op een muziekschool.
En verder doe ik ook heel veel zelf natuurlijk :D
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Een beetje basles af en toe en veel boekjes.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Robbie schreef:Ik kan zo goed als niks en dat heb ik helemaal zelf gedaan! :D
:worship:

Alles wat ik kan, heb ik mezelf aangeleerd, en ik kan eigenlijk niks wat ik wil......
de grote storthoop heeft gesproken
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Speel nu bijna 4 jaar. Heb af en toe les gehad in het verleden, maar heb ook heel veel zelf uitgezocht. Internet is daarvoor echt van onschatbare waarde. Het hielp wel dat mijn broer professioneel muzikant is (hetzij op 'n ander instrument) en er dus altijd was om vragen te beantwoorden. In september begin ik aan mijn tweede jaar conservatorium.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Een combinatie van factoren. Ik heb een (flink) aantal lesjes gehad van andere bassisten en gitaristen, die over de basis technieken en theorie gingen. Het meeste heb ik geleerd door veel te spelen, tijden lang minstens een uur, vaak meer, per dag. En daarbij op z'n tijd de drummachine aan, of een plaat/CD/tape op om zaken op het gehoor leren mee te spelen en uit te zoeken. Met veel verschillende mensen spelen, in allerlei stijlen, ook stijlen die je op het eerste gehoor misschien minder liggen. Goed opletten bij concerten, hoe spelen ze iets, wat voor apparatuur, hoe is de communicatie tussen de bandleden onderling, etc. Veel gesprekjes met musici.

Daarnaast heb ik ook wel een aantal theorieboeken doorgenomen en in m'n vroege jeugd een aantal jaar serieus muziekles gehad met wekelijks of vaker uitvoeringen (maar niet op bas). Op het HBO kregen we ook muziekles, maar dat was eerder een soort muziekgeschiedenis met praktische opdrachten om verbanden tussen muziek en beeldende kunst te leren zien en gebruiken.

Voor mij is muziek altijd een hobby geweest en dat is het nog steeds, ik loop niet warm voor popsterren gedoe en heb zelfs een hekel aan optreden (gekregen).
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

7 jaar les gehad van Tom Janssen op de Arnhemse muziekschool (thans Kunstbedrijf Arnhem), tegelijkertijd 5 jaar vooropleidingsproject ArtEZ Arnhem (les van Charles Nagtzaam en Pieter Douma), 1 jaar les van Charles Nagtzaam op de vooropleiding ArtEZ Arnhem, 3 jaar les van Theo de Jong en Joel Groenewold op de HKU. Ik begin komend jaar aan mijn tweede jaar in Rotterdam (wel 't vierde jaar, maar het tweede jaar dat ik daar studeer). Daar heb ik les van Michel van Schie, Jeroen Vierdag en Marco Dirne.

Daarnaast nog een berg clinics (o.a. Marcus Miller en Christian McBride) en heeeeeel veeeeeeel in bands spelen. Heel veel. En da's ook leuk.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Enkele maanden op mijn eentje geprobeerd met tabs, websites en youtube filmpjes, maar dat werd niks. Vervolgens les gaan volgen aan de plaatselijke muziekschool (zowel bas als theorie) en toen ging het al veel beter :D . Net mijn tweede schooljaar afgerond en volgend jaar ga ik weer met plezier terug !
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Eerst samen met iemand anders les genomen bij iemand die eigenlijk gitarist was en erna zelf via Vox Humana bij Harry Verhoeven en die heeft me heel veel geleerd. Verder veel luisteren, tabs (ja ik ben lui) en spelen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Bigfoot414
Berichten: 370
Lid geworden op: 21 okt 2007, 14:52

Bericht door Bigfoot414 »

Van de 5 jaar dat ik nu basverslaafd ben heb ik 1 1/2 jaar les gehad van een hele fijne leraar, en na de vakantie begin in aan het 2e jaar van het Rock City Institute in Eindhoven.
Voordat ik les had heb ik veel zelf zitten aanklooien, maar ik kwam niet vooruit, en op aandringen van een goede vriend van me heb ik les genomen.
Een van de beste adviezen die iemand me heeft gegeven.
O ja, en gewoon heel veel spelen en nog meer spelen.
Ik zit nu in 3 bands.
- mijn band

- Spector Euro 4 LX
- Fender Precision MiM
- EBS Fafner
- Ampeg 410 HLF
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik zit wel op een muziekschool maar heb nooit basles gehad. Ik speel nu een krappe 2 jaar en ik heb alles mijzelf aangeleerd. Daarnaast veel geluisterd en gekeken naar andere muzikanten, en als laatste de laatste tijd veel meespelen met tv, youtube.
Gebruikersavatar
phoenix555
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 jul 2010, 00:56

Bericht door phoenix555 »

Hoe zit het met theorie? (voor de mensen die zichzelf hebben aangeleerd)
Musicman Stingray '93. || Gallien-Krueger 700RB-II. || Gallien Krueger MBE 212.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik heb zelf een theorieboekje gekregen op school, en heb daarna een lessysteem gemaakt voor gitaar (ik wil na mijn studie gitaarles gaan geven). Op die manier heb ik veel theorie geleerd, en dat boekje heb ik toen ook helemaal doorgenomen.

Zodoende weet ik wel aardig wat maar lang niet alles.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Bloed, zweet en tranen, zo heb ik mijn niveau bereikt :lol:

Basles gehad toen naar het conservatorium en ik verdien nu alweer bijna 16 jaar de kost met spelen en les geven, het is voor mij dus m'n beroep geworden. Dat lukt lang niet iedereen die een conservatorium/popacademie of ROC-pop/rock opleiding heeft gevolgd.

Dat heeft overigens niets te maken met mijn niveau, ik ben maar een middelmatige bassist. Wat ik geleerd heb is dat alles om het bas spelen heen nog veel belangrijker is : aan afspraken houden, goed voorbereid op repetities komen, spulletjes goed voor elkaar, je houding t.o.v. je mede-musici etc. etc. Het komt er op neer dat je als beroepsmusicus gewoon een bedrijf bent en daar is je spelniveau slechts een onderdeel van.
Plaats reactie