Opleiding

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Dat heb jij mooi gezegd André.

Ik heb mijn niveau bereikt door veel te bassen, les te volgen en dingen na doen. Maar vooral lekker veel bassen!
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Ik heb mijn niveau bereikt door weinig te bassen. Erg weinig.
The proof of the coffee is in the drinking
Don't judge the coffee by its cup
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

5 jaar akoestisch les gehad, vervolgens nog een aantal jaren electrisch les gehad. Ben daar toen mee gestopt en heb toen 2 jaar later naast de gitaar de bas opgepakt. Wat betreft bastechniek speel ik vooral veel tabs mee (lang leve guitarpro) en daar probeer ik mijn niveau mee te verhogen, wat vooral inhoudt steeds snellere loopjes te kunnen spelen.
Daarnaast is alle muziek die ik zelf schrijf systematisch moeilijker dan wat ik zelf kan spelen dus dat is ook altijd leuk oefenen als je meespeelt met guitar pro.
Slappen kan ik zo goed als niet (staat nog op de to-do lijst). Ben wel nog van plan om ooit nog basles te nemen. Idem dito voor zangles en drumles overigens.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Nergal schreef:Wat betreft bastechniek speel ik vooral veel tabs mee (lang leve guitarpro) en daar probeer ik mijn niveau mee te verhogen, wat vooral inhoudt steeds snellere loopjes te kunnen spelen.
Dit vind ik toch altijd zo'n merkwaardige definitie van "niveau verhogen"... Sneller worden gebeurt toch vanzelf, als je maar genoeg speelt, maar dat betekent toch niet dat je op een hoger niveau bas speelt?
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Heb (een beetje) leren spelen door vooral heel goed te luisteren en dan te spelen wat ik hoor. Vervolgens de stap kunnen maken om te spelen wat ik wil horen. Wel een lange weg zonder les of theorie, maar daar ben ik nou eenmaal te besodemieterd of te eigenwijs voor.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

WouterTron schreef:
Nergal schreef:Wat betreft bastechniek speel ik vooral veel tabs mee (lang leve guitarpro) en daar probeer ik mijn niveau mee te verhogen, wat vooral inhoudt steeds snellere loopjes te kunnen spelen.
Dit vind ik toch altijd zo'n merkwaardige definitie van "niveau verhogen"... Sneller worden gebeurt toch vanzelf, als je maar genoeg speelt, maar dat betekent toch niet dat je op een hoger niveau bas speelt?
Als je consequent baspartijen speelt die alleen maar bestaan uit 8en beuken in een 4/4 op 120 bpm word je echt niet sneller.
Als je Between The Buried And Me mee gaat spelen word je toch wel echt sneller.

Tegenwoordig probeer ik ook lijnen mee te spelen van bands als Tesseract. Het soort bands waarvan je echt heel scherp op je timing gaat letten. Komt heel nauw allemaal.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Nergal schreef:Als je consequent baspartijen speelt die alleen maar bestaan uit 8en beuken in een 4/4 op 120 bpm word je echt niet sneller.
Dan word je ook daarin sneller. Dat je altijd op 120 bpm oefent betekent niet dat je dan niet op 200 bpm kan spelen. Maar dat is wel erg hypothetisch, want niemand oefent louter zoiets.

Ik bedoel je ook niet te ontmoedigen hoor, natuurlijk moet je spelen wat je zelf leuk vindt en het is altijd goed om je grenzen te verleggen. Maar voor mij is snelheid puur een bijkomstigheid en heeft het niet zoveel te maken met niveau. Ik vind dat een beetje een misvatting die ik betreurenswaardig vaak tegenkom. Ik ken ook bergen slechte bassisten die heel snel kunnen spelen en een heleboel ontzettende goede bassisten die nooit snel spelen.

Een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=P3fSyKzlkRM" onclick="window.open(this.href);return false;
Nathan East op de bas. Het is een ballad, dus er wordt natuurlijk sowieso niet snel gespeeld, maar iedere noot is zo raak en smaakvol. Als je die hele performance eens gaat uitzoeken (misschien zelfs uitschrijven) maak je in één keer een sprong in je ontwikkeling!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik vind persoonlijk "niemand in de stad" van De Dijk een mooi voorbeeld. Er wordt geen noot teveel gespeeld. Sterker nog: het zijn alleen maar de grondtonen, en 4den. Maar het klopt zo perfect!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Toch vind ik snelheid wel een kwaliteit, het is wat mij betreft meer dan alleen bijzaak. Een heel groot gedeelte krijg je natuurlijk wel door gewoon veel te spelen, maar erop oefenen brengt zeker een hoop voordelen met zich mee. Ben het er wel mee eens dat snelheid alleen je absoluut geen goede muzikant maakt, ook al maakt het op een hoop mensen wel indruk.
Gebruikersavatar
Waterman
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 okt 2007, 11:07

Bericht door Waterman »

deevit schreef:Ben het er wel mee eens dat snelheid alleen je absoluut geen goede muzikant maakt, ook al maakt het op een hoop mensen wel indruk.
Yep, vooral op andere bassisten :roll:
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

In het nummer "Everything" van Anouk, speelde ik op een gegeven moment 16den. Het maakt het nummer heel erg vet en vol, heel dynamisch. Ik weet niet of het in het origineel ook zo gespeeld werd, maar ik vond het nummer er echt beter op worden. Ik weet niet of mij dat een betere bassist heeft gemaakt, maar de muziek werd er wél dynamischer en beter door, dat vond ik het belangrijkste.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Ik zal ook nooit beweren dat nummers die alleen uit grondtonen bestaan niet goed zijn. Soms zijn meer noten teveel noten. Met snelheid wil ik het overigens nog wel zuiver houden en ik luister nu eenmaal veel snelle muziek. Maar ik mag ook graag Marco Borsato opzetten en meebassen.
Ik oefen toevallig gewoon regelmatig specifiek op snelheid/snelle loopjes
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Een mooie voor snelheid/redelijk veel nootjes in een rap tempo vind ik Jerusalem - Anouk.
de grote storthoop heeft gesproken
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

gilles schreef:Een mooie voor snelheid/redelijk veel nootjes in een rap tempo vind ik Jerusalem - Anouk.
Die vind ik toch wel heel mild op dat gebied. Ik stel voor: alles van Tower of Power, maar bij voorkeur What Is Hip en There Is Only So Much Oil.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik vind dat loopje toch nog best lastig hoor! Het vereist toch wel wat vingervlugheid. Anders moet je maar eens de live-versie luisteren van Ahoy (2006 als ik mij niet vergis), daar zit tussendoor nog een aantal keer (met ritmewisseling op de B) het volgende in:
  • G-----------------2-4-
    D----------------------
    A-2-2~--2-2-2-2-----
    E----------------------
(klopt niet helemaal, maar ik ben dan ook niet zo goed in tabben)
om daarna weer terug te gaan naar het normale ritme met het bekende loopje (waarvan ik geen idee heb hoe het op tabs te zetten, maar ik denk dat je weet wat ik bedoel).
En als variatie in de B (en daarna de C, maar alles dan dus een fretje hoger) doe ik vaak nog:
  • G ----------------------------
    D ----------------------4-----
    A 2-2-2-2-2-2----2-4---4---
    E -------------2-4----------4-
En het bekende loopje op de B pak ik ook nog wel eens op de C, dezelfde frets maar dan begin ik op de D-snaar.
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie