Opleiding
- Soulbender
- Berichten: 6128
- Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40
5 jaar akoestisch les gehad, vervolgens nog een aantal jaren electrisch les gehad. Ben daar toen mee gestopt en heb toen 2 jaar later naast de gitaar de bas opgepakt. Wat betreft bastechniek speel ik vooral veel tabs mee (lang leve guitarpro) en daar probeer ik mijn niveau mee te verhogen, wat vooral inhoudt steeds snellere loopjes te kunnen spelen.
Daarnaast is alle muziek die ik zelf schrijf systematisch moeilijker dan wat ik zelf kan spelen dus dat is ook altijd leuk oefenen als je meespeelt met guitar pro.
Slappen kan ik zo goed als niet (staat nog op de to-do lijst). Ben wel nog van plan om ooit nog basles te nemen. Idem dito voor zangles en drumles overigens.
Daarnaast is alle muziek die ik zelf schrijf systematisch moeilijker dan wat ik zelf kan spelen dus dat is ook altijd leuk oefenen als je meespeelt met guitar pro.
Slappen kan ik zo goed als niet (staat nog op de to-do lijst). Ben wel nog van plan om ooit nog basles te nemen. Idem dito voor zangles en drumles overigens.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
Dit vind ik toch altijd zo'n merkwaardige definitie van "niveau verhogen"... Sneller worden gebeurt toch vanzelf, als je maar genoeg speelt, maar dat betekent toch niet dat je op een hoger niveau bas speelt?Nergal schreef:Wat betreft bastechniek speel ik vooral veel tabs mee (lang leve guitarpro) en daar probeer ik mijn niveau mee te verhogen, wat vooral inhoudt steeds snellere loopjes te kunnen spelen.
Als je consequent baspartijen speelt die alleen maar bestaan uit 8en beuken in een 4/4 op 120 bpm word je echt niet sneller.WouterTron schreef:Dit vind ik toch altijd zo'n merkwaardige definitie van "niveau verhogen"... Sneller worden gebeurt toch vanzelf, als je maar genoeg speelt, maar dat betekent toch niet dat je op een hoger niveau bas speelt?Nergal schreef:Wat betreft bastechniek speel ik vooral veel tabs mee (lang leve guitarpro) en daar probeer ik mijn niveau mee te verhogen, wat vooral inhoudt steeds snellere loopjes te kunnen spelen.
Als je Between The Buried And Me mee gaat spelen word je toch wel echt sneller.
Tegenwoordig probeer ik ook lijnen mee te spelen van bands als Tesseract. Het soort bands waarvan je echt heel scherp op je timing gaat letten. Komt heel nauw allemaal.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
Dan word je ook daarin sneller. Dat je altijd op 120 bpm oefent betekent niet dat je dan niet op 200 bpm kan spelen. Maar dat is wel erg hypothetisch, want niemand oefent louter zoiets.Nergal schreef:Als je consequent baspartijen speelt die alleen maar bestaan uit 8en beuken in een 4/4 op 120 bpm word je echt niet sneller.
Ik bedoel je ook niet te ontmoedigen hoor, natuurlijk moet je spelen wat je zelf leuk vindt en het is altijd goed om je grenzen te verleggen. Maar voor mij is snelheid puur een bijkomstigheid en heeft het niet zoveel te maken met niveau. Ik vind dat een beetje een misvatting die ik betreurenswaardig vaak tegenkom. Ik ken ook bergen slechte bassisten die heel snel kunnen spelen en een heleboel ontzettende goede bassisten die nooit snel spelen.
Een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=P3fSyKzlkRM" onclick="window.open(this.href);return false;
Nathan East op de bas. Het is een ballad, dus er wordt natuurlijk sowieso niet snel gespeeld, maar iedere noot is zo raak en smaakvol. Als je die hele performance eens gaat uitzoeken (misschien zelfs uitschrijven) maak je in één keer een sprong in je ontwikkeling!
Toch vind ik snelheid wel een kwaliteit, het is wat mij betreft meer dan alleen bijzaak. Een heel groot gedeelte krijg je natuurlijk wel door gewoon veel te spelen, maar erop oefenen brengt zeker een hoop voordelen met zich mee. Ben het er wel mee eens dat snelheid alleen je absoluut geen goede muzikant maakt, ook al maakt het op een hoop mensen wel indruk.
In het nummer "Everything" van Anouk, speelde ik op een gegeven moment 16den. Het maakt het nummer heel erg vet en vol, heel dynamisch. Ik weet niet of het in het origineel ook zo gespeeld werd, maar ik vond het nummer er echt beter op worden. Ik weet niet of mij dat een betere bassist heeft gemaakt, maar de muziek werd er wél dynamischer en beter door, dat vond ik het belangrijkste.
de grote storthoop heeft gesproken
Ik zal ook nooit beweren dat nummers die alleen uit grondtonen bestaan niet goed zijn. Soms zijn meer noten teveel noten. Met snelheid wil ik het overigens nog wel zuiver houden en ik luister nu eenmaal veel snelle muziek. Maar ik mag ook graag Marco Borsato opzetten en meebassen.
Ik oefen toevallig gewoon regelmatig specifiek op snelheid/snelle loopjes
Ik oefen toevallig gewoon regelmatig specifiek op snelheid/snelle loopjes
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
Ik vind dat loopje toch nog best lastig hoor! Het vereist toch wel wat vingervlugheid. Anders moet je maar eens de live-versie luisteren van Ahoy (2006 als ik mij niet vergis), daar zit tussendoor nog een aantal keer (met ritmewisseling op de B) het volgende in:
om daarna weer terug te gaan naar het normale ritme met het bekende loopje (waarvan ik geen idee heb hoe het op tabs te zetten, maar ik denk dat je weet wat ik bedoel).
En als variatie in de B (en daarna de C, maar alles dan dus een fretje hoger) doe ik vaak nog:
- G-----------------2-4-
D----------------------
A-2-2~--2-2-2-2-----
E----------------------
om daarna weer terug te gaan naar het normale ritme met het bekende loopje (waarvan ik geen idee heb hoe het op tabs te zetten, maar ik denk dat je weet wat ik bedoel).
En als variatie in de B (en daarna de C, maar alles dan dus een fretje hoger) doe ik vaak nog:
- G ----------------------------
D ----------------------4-----
A 2-2-2-2-2-2----2-4---4---
E -------------2-4----------4-
de grote storthoop heeft gesproken