Opleiding

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Bericht door eppie »

Gewoon een echte bassist dus... De begeleiding.

In mijn woorden... Door schade en schande wordt men wijzer, op menselijk vlak en in de muziek. De simpele toon die je neer zet om anderen lekker te laten spelen en te laten genieten van de muziek die je op dat moment beleefd. Door het inlevings vermogen wat je hebt mee gekregen als mens. Zo en nu ga ik de kat aaien want die zit om aandacht te vragen.

:D
andre van ham schreef:Bloed, zweet en tranen, zo heb ik mijn niveau bereikt :lol:

Basles gehad toen naar het conservatorium en ik verdien nu alweer bijna 16 jaar de kost met spelen en les geven, het is voor mij dus m'n beroep geworden. Dat lukt lang niet iedereen die een conservatorium/popacademie of ROC-pop/rock opleiding heeft gevolgd.

Dat heeft overigens niets te maken met mijn niveau, ik ben maar een middelmatige bassist. Wat ik geleerd heb is dat alles om het bas spelen heen nog veel belangrijker is : aan afspraken houden, goed voorbereid op repetities komen, spulletjes goed voor elkaar, je houding t.o.v. je mede-musici etc. etc. Het komt er op neer dat je als beroepsmusicus gewoon een bedrijf bent en daar is je spelniveau slechts een onderdeel van.
sanderRD6
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 okt 2010, 15:34

Bericht door sanderRD6 »

Ben nog vol op aan het leren, na 4 a 5 jaar les zit ik nu op de pop academy van Codarts in Rotterdam

Daar leer ik toch echt het meest;) maar thuis moet je alles doen!
Squier SQ P
Boston P
Hondo P
Frusti P
Custom Jazz
Squier Classic Vibe 60's Jazz
EKO Cobra II
Ibanez gio FL
OLP MM3
Üral bass TE KOOP
Tc electronic RH750 + RS212 + RS410
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

sanderRD6 schreef: ...zit ik nu op de pop academy van Codarts in Rotterdam...
Dan ken je vast Hidde!


Mocht je 'm zien, vraag dan of zijn telefoon weer opgeladen is. We maken ons zorgen. :mrgreen:
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Haico

Bericht door Haico »

andre van ham schreef:Dat heeft overigens niets te maken met mijn niveau, ik ben maar een middelmatige bassist. Wat ik geleerd heb is dat alles om het bas spelen heen nog veel belangrijker is : aan afspraken houden, goed voorbereid op repetities komen, spulletjes goed voor elkaar, je houding t.o.v. je mede-musici etc. etc. Het komt er op neer dat je als beroepsmusicus gewoon een bedrijf bent en daar is je spelniveau slechts een onderdeel van.
Whoah, de waardheid!
Gebruikersavatar
frank24
Berichten: 1351
Lid geworden op: 19 jan 2010, 20:17

Bericht door frank24 »

Nooit les gehad, bijna alles zelf uitgezocht, heel veel geluisterd en waar ik niet uitkwam had en heb ik nog steeds een goede maat die al heel wat jaartjes klassiek en electrisch gitaar achter de rug heeft en nu op het punt staat dat hij zijn leraar voorbij gegroeid is.
Ik ben zelf begonnen met die redelijk simpele nummers die iedereen wel kent, maar zo heb ik wel de basis onder de knie gekregen, en door moeilijkere stukken te gaan luisteren ben ik ook meer techniek gaan beheersen. Ik ben sinds heel kort bezig met een coverbandje waarbij alle andere muzikanten beter geschoold zijn, en ondanks dat ik geen noot kan lezen en geen zak van theorie weet merk ik tijdens het spelen dat ik technisch op een veel hoger niveau zit. Lang Leve Prog :worship:
"Warwick, Musicman, Marshall en Mesa Boogie misbruiker"
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Prog... De beste en meest veelzijdige leerschool!
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Ebgplegt
Berichten: 994
Lid geworden op: 22 mei 2011, 17:39

Bericht door Ebgplegt »

@pada, dat had ik ook. 2 maanden allemaal wat prutsen, en er vervolgens achter komen dat dat niet opschiet.
Gelukkig is er hier nog een bassist in een straal van 10 km
'78 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Black
'79 MM Stingray Mocha
'79 MM Sabre Alpine white
'00 EBMM Stingray Black
'08 EBMM Stingray Sequoia Gold Limited Edition
'12 EBMM Stingray Classic Gilded White Limited Edition
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Ik heb het eerste anderhalf jaar mezelf veel aangeleerd (en dat doe ik nog steeds). Heb nu ook al een aantal jaar erg goede les van Coen Pel. Mijn doel is om na m'n HAVO naar een conservatorium te gaan. En verder speel ik ook al zo'n best lang in een band, waar we nu ook bezig zijn met eigen nummers... :D
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7631
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Robbie schreef:Ik kan zo goed als niks en dat heb ik helemaal zelf gedaan! :D
Ik sluit hierbij aan.
Desnoods wat YT-vids bekeken, maar meestal zelf geluisterd. :)
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Bornlivedie schreef:Prog... De beste en meest veelzijdige leerschool!
Daar valt nog wel een uurtje of 6 over te discussiëren..!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Inderdaad. Veelzijdig is het in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

En waarom is het " in ieder geval niet" veelzijdig? Leg dat nou eens aan mij uit...
Bidet as it may
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Bornlivedie schreef:En waarom is het " in ieder geval niet" veelzijdig? Leg dat nou eens aan mij uit...
Nou, ik kan me niet voorstellen dat één genre "het meest veelzijdig" zou zijn. Maar zeker bij prog rock e.d. kom je vooral heel veel ongebruikelijke maatsoorten tegen, maar niet veel anders, toch?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Wat Wouter zegt. Wat is er veelzijgig aan Prog? net zoveel als andere genres. De meeste Prog van tegenwoordig vind ik ook niet echt progressief meer te noemen. In de jaren '70 was dat wel het geval (Yes, Genesis, King Crimson etc.).
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 620
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Toen ik begon eerst twee jaar lang een uurtje per week les gehad bij een muziekschool, en daarna zelf verder gegaan. De lessen gaven mij vooral een zet in de goede richting, daarnaast wordt je techniek gecorrigeerd als die niet goed is. Voor mij erg belangrijk dus.
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Plaats reactie