Hoeveel vingers?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
IronMaiden
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2011, 20:50

Hoeveel vingers?

Bericht door IronMaiden »

Hallo!

Ik bas nog niet zo lang, pak een maand, dus er gaan nog hopen domme en overbodige vragen komen van mij, denk ik zo (:
Dus hierbij officieel de eerste:

Ik weet dat veruit de meeste bassisten alles met 2 vingers doen, maar laats ben ik op een lijntje gestuit dat opgebouwd is uit 4 maal 1/8 en 2/16 noten per maat.
Is het misschien handiger om dat dan met 3 vingers te doen? In mijn (onwetende (: ) oren komt de 'feel' zo beter tot z'n recht, maar zoals ik zei: ik weet er eigenlijk niets van af.
Dus: Wat doen jullie?

Groets!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

MAIDUUUUUHHHHHHHHH :jam:
Welkom als eerste.
16den speel ik zelf het liefst met twee vingers. Het is best lastig, maar oefening baart nog altijd kunst. Het liefst met twee vingers, want ik vind 16 nogal makkelijk deelbaar door twee, en dan raak ik de tel en het ritme niet kwijt.
de grote storthoop heeft gesproken
IronMaiden
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2011, 20:50

Bericht door IronMaiden »

gilles schreef:MAIDUUUUUHHHHHHHHH :jam:
Welkom als eerste.
16den speel ik zelf het liefst met twee vingers. Het is best lastig, maar oefening baart nog altijd kunst. Het liefst met twee vingers, want ik vind 16 nogal makkelijk deelbaar door twee, en dan raak ik de tel en het ritme niet kwijt.
Dan ga ik dat maar eens proberen. Met 3 vingers krijg je zo'n galopje (:
Mag ik er direct nog een vraag achteraan gooien?

Als je een gebroken akkoord speel (voor zover als dat kan op een bas dan) welke vingertechniek gebruik je dan?
Gewoon afwisselen of met 3 vingers?

Ik ben echt nog een groentje :oops:
Opgebast!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ook die doe ik met twee vingers, maar dat ik volgens mij heel goed te doen met drie vingers hoor. Mijn techniek is behoorlijk slecht, dus pin je niet aan mij vast.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Volgens mij speelt Steve Harris die snelle galoppen gewoon met 2 vingers. Maar dat is behoorlijk vermoeiend, dus de keren dat ik zoiets moet spelen doe ik het met 3 vingers.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik vind galopjes het lekkerst spelen met 3 vingers, maar krijg met 3 vingers het niet voor elkaar om recht-toe-rrecht-aan te spelen. Dan val ik weer snel terug op 2 vingers, waar ik vrijwel alles mee speel.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Haico

Bericht door Haico »

MAIDEN!!!!!

Ik heb ook altijd veel Maiden gespeeld. 2 vingers, net als Steve!
Gebroken akkoorden: Geen idee hoe Steve dat doet, maar ik speel het met duim, wijsvinger en middelvinger.

De akkoorden die Steve speelt, doe ik met de nagels van mijn wijs- EN middelvinger door mijn hand te openen. Mijn pols en arm beweegt dan nauwelijks. Het voordeel is dat je dan direct door kan met spelen. Die techniek heb je nodig voor Fear of the Dark.

Code: Selecteer alles

7------------------------------------3--
7------------------------------------3----
5---5-5--5-5-5-5--5-5-5-5--5-5-5-5---1---1-1
-----------------------------------------------
Etc....
IronMaiden
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2011, 20:50

Hoeveel vingers?

Bericht door IronMaiden »

Tja, wat moet ik hier nu uit opmaken?
Dat ik maar gewoon zelf moet kijken wat ik het fijnste vind?

(Wel bedankt trouwens, super tof forum dit. :D )
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

De boodschap is inderdaad wel een beetje dat iedereen zijn eigen techniek heeft. Probeer het uit, geef niet te snel op maar kies wel de manier ie jou het lekkerst ligt.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Goed advies Rich.. Daar sluit ik me helemaal bij aan :D .. Men moet zijn of haar "eigen" techniek vinden om zo comfortabel mogelijk te spelen.. Er bestaat geen " er is maar een techniek" ... Het is altijd een variatie op het basisprincipe...ik zeg dit omdat ik een tijdje geleden las dat Geddy Lee's linkerhandtechniek beroerd zou zijn.... Kom op zeg, je mocht willen dat je zo kon spelen :worship:
Bidet as it may
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Als ik ga bijhouden wat voor technieken ik gebruik tijdens een uurtje spelen dan raak ik de tel kwijt.
Duim techniek,
1 vinger,
2 vingers,
Als ik akkoorden speel dan gebruik ik meestal m'n duim, wijsvinger en middelvinger, maar ik wil het net zoals Haico nogal eens op de flamenco manier doen.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Ik speel akkoorden eigenlijk hetzelfde als noten, met 1 vinger aanslaan. Gebroken akkoorden met duim en wijsvinger, duim wijsvinger en middelvinger of wijs en middelvinger. Of de lesclaypool manier strummen met je vingertoppen/nagels (als je die heb)
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Plaats reactie