toonladders

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
kaaspizza
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2011, 19:11

toonladders

Bericht door kaaspizza »

Hoi,
ik speel nu iets van 2 maand bas en ik weet al waar ongeveer alle tonen en akkoorden zitten
maar ik snap echt helemaal niks van toonladders, ik ben hier vast niet de eerste mee maar kan iemand mij uitleggen hoe toonladders werken en hoe je ze het best kunt leren

want ik weet dat ze essentieel zijn voor soleren en loopjes enzo, alleen kan ik op internet niks anders vinden dan schema's die bijvoorbeeld bij de toonladder van C horen, waar ik dus weer niks van snap
kan iemand gewoon even in jip en janneke taal uitleggen hoe is toonladders kan leren en gebruiken?
alvast bedankt =)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Als je niet weet wat een toonladder is, hoe weet je dan wel alle (echt alle?) akkoorden te vinden?

Er zijn erg goede Wikipedia pagina's te vinden over toonladders. Zeker als je weet waar alle noten op je hals zitten moet daar toch mee aan te vangen zijn...
Gebruikersavatar
kaaspizza
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2011, 19:11

Bericht door kaaspizza »

met akkoorden vinden bedoelde ik dat ik weet welke tonen waar zitten op het fretboard, en als ik een A moet spelen ik een A speel,

maar ik wil graag leren om loopjes te spelen in plaats van de hele tijd maar 1 toon te spelen bij elk akkoord, en volgensmij kun je dat leren door toonladders
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ja dat klopt, maar je snijdt daarmee nu wel een heel groot onderwerp aan om zo even uit te leggen... Mijn advies is een goede leraar opzoeken, dat werkt zoveel beter dan dat geklungel op internet...
Gebruikersavatar
kaaspizza
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2011, 19:11

Bericht door kaaspizza »

yea, oke
daar was ik al wel achter gekomen, maar ik wil zo snel mogelijk leren xD
en omdat leraren enzo gauw 20 euri per uur zijn en ik student ben :P
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Je hebt maar een paar lesjes nodig om de basis onder de knie te krijgen, vanuit daar kan je prima zelf verder studeren. :)
Gebruikersavatar
kaaspizza
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2011, 19:11

Bericht door kaaspizza »

en als ik die lessen nu eens op internet viiiiiiiinndddd :P
op een forum ofzo xD

het enige wat ik hoef te weten is hoe die toonladders werken
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Klik hier dan maar eens, of je kijkt notabene zelfs op dit forum even boven je eigen topic... :wink:
Gebruikersavatar
kaaspizza
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2011, 19:11

Bericht door kaaspizza »

oke, bedankt
ik ga kijken ^^
en proberen:P
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Begin eens met te zeggen welke toonladders je uitgelegd wil zien, er bestaan er toch wel een heel aantal verschillende.
Op deze site kan je er alvast een aantal nalezen.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
kaaspizza
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2011, 19:11

Bericht door kaaspizza »

C?
gewoon C majeur
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Die C is dan de grondnoot, en de majeur toonladder wordt opgebouwd met G W W H W W W H systeem.
G staande voor grondnoot, W voor volle toon (2 stappen), H voor halve toon (1 stap).
Alle noten zijn: A A# B C C# D D# E F F# G G#
Dus in de C majeur grondladder heb je de noten C D E F G A B
Die noten "passen" samen, dus maakt an sich niet echt uit waar je ze neemt.

Als een gitaar dan een C majeur akkoord speelt, kan jij in principe kiezen uit bovenstaande noten.

Mocht iemand hier nog iets aan willen toevoegen, of ben ik volledig verkeerd bezig, laat zeker iets weten!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

kaaspizza schreef:C?
gewoon C majeur
Lees aub eerst wel even goed voordat je post... Staat er meerdere keren boven vermeld.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

:stupid:

Als jij alles wat hier aan materiaal genoemd doorwerkt hoef je dat soort vragen niet meer te stellen... :wink:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Toonladders zijn een manier om een groepje tonen te rangschikken, ongeveer zoals je letters kunt rangschikken om een woord te vormen. Losse tonen hebben geen samenhang en geen doel, net zoals losse letters dat niet hebben. Pas als je een doelmatige samenhang aanbrengt, heb je er iets aan. Met groepjes tonen vorm je geen woorden, maar tonaliteiten. Iedere tonaliteit heeft een bepaalde specfieke klank en roept daarmee een bepaald gevoel op. Een heel voor de hand liggend voorbeeld: een majeurtonaliteit klinkt/voelt heel anders dan een mineurtonaliteit.

Muziekmaken doe je nooit lukraak, je gaat altijd uit van een bepaalde tonaliteit (of toonsoort), of je dat nu van tevoren zo hebt bedacht, of dat je improvisatie je daarop brengt. De tonen en de akkoorden die je speelt komen (vrijwel) nooit zomaar aanwaaien; zelfs als je met een willekeurige toon begint, zal je verbeelding vervolgideeën aandragen die aansluiten op het voorgaande. Sommige dingen klinken nu eenmaal van nature of ze bij elkaar passen en die dingen worden samengebracht in toonladders. Dat maakt die klanken doorgaans dus heel bruikbaar en daarom is het goed om ze te kennen!

Toonladders leer je dus om de klanken waar je mooie muziek mee kan maken voor jezelf op een rijtje te hebben. Hoe meer je ze oefent en op hoe meer verschillende manieren, hoe meer je wat je hoort kan koppelen aan wat je ziet. Zo weet je dus steeds beter al van tevoren hoe iets gaat klinken als je het speelt. Bovendien wordt het steeds makkelijker om na te bootsen wat je hoort, want in plaats van dat je in het wilde weg dingen moet gaan uitproberen en hopen dat het klopt, kun je werken met een referentiekader.

Verder zou ik je willen verwijzen naar deze zeer nuttige site: https://www.studybass.com/lessons/bass-scales/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie