toonladders
toonladders
Hoi,
ik speel nu iets van 2 maand bas en ik weet al waar ongeveer alle tonen en akkoorden zitten
maar ik snap echt helemaal niks van toonladders, ik ben hier vast niet de eerste mee maar kan iemand mij uitleggen hoe toonladders werken en hoe je ze het best kunt leren
want ik weet dat ze essentieel zijn voor soleren en loopjes enzo, alleen kan ik op internet niks anders vinden dan schema's die bijvoorbeeld bij de toonladder van C horen, waar ik dus weer niks van snap
kan iemand gewoon even in jip en janneke taal uitleggen hoe is toonladders kan leren en gebruiken?
alvast bedankt =)
ik speel nu iets van 2 maand bas en ik weet al waar ongeveer alle tonen en akkoorden zitten
maar ik snap echt helemaal niks van toonladders, ik ben hier vast niet de eerste mee maar kan iemand mij uitleggen hoe toonladders werken en hoe je ze het best kunt leren
want ik weet dat ze essentieel zijn voor soleren en loopjes enzo, alleen kan ik op internet niks anders vinden dan schema's die bijvoorbeeld bij de toonladder van C horen, waar ik dus weer niks van snap
kan iemand gewoon even in jip en janneke taal uitleggen hoe is toonladders kan leren en gebruiken?
alvast bedankt =)
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11915
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11915
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Klik hier dan maar eens, of je kijkt notabene zelfs op dit forum even boven je eigen topic...
Die C is dan de grondnoot, en de majeur toonladder wordt opgebouwd met G W W H W W W H systeem.
G staande voor grondnoot, W voor volle toon (2 stappen), H voor halve toon (1 stap).
Alle noten zijn: A A# B C C# D D# E F F# G G#
Dus in de C majeur grondladder heb je de noten C D E F G A B
Die noten "passen" samen, dus maakt an sich niet echt uit waar je ze neemt.
Als een gitaar dan een C majeur akkoord speelt, kan jij in principe kiezen uit bovenstaande noten.
Mocht iemand hier nog iets aan willen toevoegen, of ben ik volledig verkeerd bezig, laat zeker iets weten!
G staande voor grondnoot, W voor volle toon (2 stappen), H voor halve toon (1 stap).
Alle noten zijn: A A# B C C# D D# E F F# G G#
Dus in de C majeur grondladder heb je de noten C D E F G A B
Die noten "passen" samen, dus maakt an sich niet echt uit waar je ze neemt.
Als een gitaar dan een C majeur akkoord speelt, kan jij in principe kiezen uit bovenstaande noten.
Mocht iemand hier nog iets aan willen toevoegen, of ben ik volledig verkeerd bezig, laat zeker iets weten!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11915
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
Toonladders zijn een manier om een groepje tonen te rangschikken, ongeveer zoals je letters kunt rangschikken om een woord te vormen. Losse tonen hebben geen samenhang en geen doel, net zoals losse letters dat niet hebben. Pas als je een doelmatige samenhang aanbrengt, heb je er iets aan. Met groepjes tonen vorm je geen woorden, maar tonaliteiten. Iedere tonaliteit heeft een bepaalde specfieke klank en roept daarmee een bepaald gevoel op. Een heel voor de hand liggend voorbeeld: een majeurtonaliteit klinkt/voelt heel anders dan een mineurtonaliteit.
Muziekmaken doe je nooit lukraak, je gaat altijd uit van een bepaalde tonaliteit (of toonsoort), of je dat nu van tevoren zo hebt bedacht, of dat je improvisatie je daarop brengt. De tonen en de akkoorden die je speelt komen (vrijwel) nooit zomaar aanwaaien; zelfs als je met een willekeurige toon begint, zal je verbeelding vervolgideeën aandragen die aansluiten op het voorgaande. Sommige dingen klinken nu eenmaal van nature of ze bij elkaar passen en die dingen worden samengebracht in toonladders. Dat maakt die klanken doorgaans dus heel bruikbaar en daarom is het goed om ze te kennen!
Toonladders leer je dus om de klanken waar je mooie muziek mee kan maken voor jezelf op een rijtje te hebben. Hoe meer je ze oefent en op hoe meer verschillende manieren, hoe meer je wat je hoort kan koppelen aan wat je ziet. Zo weet je dus steeds beter al van tevoren hoe iets gaat klinken als je het speelt. Bovendien wordt het steeds makkelijker om na te bootsen wat je hoort, want in plaats van dat je in het wilde weg dingen moet gaan uitproberen en hopen dat het klopt, kun je werken met een referentiekader.
Verder zou ik je willen verwijzen naar deze zeer nuttige site: https://www.studybass.com/lessons/bass-scales/" onclick="window.open(this.href);return false;
Muziekmaken doe je nooit lukraak, je gaat altijd uit van een bepaalde tonaliteit (of toonsoort), of je dat nu van tevoren zo hebt bedacht, of dat je improvisatie je daarop brengt. De tonen en de akkoorden die je speelt komen (vrijwel) nooit zomaar aanwaaien; zelfs als je met een willekeurige toon begint, zal je verbeelding vervolgideeën aandragen die aansluiten op het voorgaande. Sommige dingen klinken nu eenmaal van nature of ze bij elkaar passen en die dingen worden samengebracht in toonladders. Dat maakt die klanken doorgaans dus heel bruikbaar en daarom is het goed om ze te kennen!
Toonladders leer je dus om de klanken waar je mooie muziek mee kan maken voor jezelf op een rijtje te hebben. Hoe meer je ze oefent en op hoe meer verschillende manieren, hoe meer je wat je hoort kan koppelen aan wat je ziet. Zo weet je dus steeds beter al van tevoren hoe iets gaat klinken als je het speelt. Bovendien wordt het steeds makkelijker om na te bootsen wat je hoort, want in plaats van dat je in het wilde weg dingen moet gaan uitproberen en hopen dat het klopt, kun je werken met een referentiekader.
Verder zou ik je willen verwijzen naar deze zeer nuttige site: https://www.studybass.com/lessons/bass-scales/" onclick="window.open(this.href);return false;