Toonladders uitgewerkt voor jullie !!

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Toefes schreef:Ik wil het in het begin erbij laten en op een gegeven moment zit het wel erin :)
Ik ben vrij snel met het opslaan van dingen in m'n kop zoals spiekbriefjes :P Droge theorie gaat er wat moeilijker in.
Kijk, en daarom zou ik toch overwegen om je gewoon met de 'gangbare' manier bezig te gaan. Op het moment dat je een Majeur toonladder beheerst kun je die in elke toonsoort gebruiken, overal op de hals. Ga daar mee aan het oefenen en je kunt hem zelfs over de hele hals spelen, en dat is helemaal niet zo moeilijk als het in het begin lijkt. Mineur en dominant net zo. Dan heb je een enorm groot basis gedeelte al te pakken.
Als je vervolgens weet dat de terts (de 3e), kwint (de 5e) en het septiem (de 7e) in zowel majeur, mineur als dominant eigenlijk altijd sterke en dus ook mooie noten zijn om te spelen ben je alweer een heel eind verder. Dan hoef je je met notatie eigenlijk helemaal nog niet bezig te houden maar kun je toch vlot ergens op meespelen en zelfs wat improviseren. En dan moet je weten dat theorie een van mijn zwakke punten is, en zelfs ik kan het! Ik zou er je ook met alle plezier mee willen helpen, en ik ben vast niet de enige.

In de tweede post heb je 12 schema's uitgeschreven. Ik begrijp dat dat op het eerste gezicht de makkelijkste manier is voor je, maar wat zou nu makkelijker zijn, 12 schema's domweg instampen of 3 laddertjes leren waar je dus al meer mee bereiken kunt?

We bedoelen het allemaal goed he. :wink:

Het is echt materie waarbij het kwartje even vallen moet, ik heb er ook enorm veel moeite mee gehad in het begin (en heb dat eigenlijk nog steeds wel).
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

kijk Toefes: dit krijg je ervan als je je basles afzegt..... :mrgreen:
serieus: maak je niet druk, tis altijd wat verwarrend in het begin maar het gaat allemaal voorbij en dan zal het een heel stuk duidelijker worden.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

deevit schreef:Een E# kan ook voorkomen, als er bijvoorbeeld al een F# gebruikt wordt. Dit komt nog wel eens voor in de meer bijzondere ladders (heb even geen voorbeelden bij de hand, Nick/André/iemand?).
Daar heb je helemaal geen bijzondere ladder voor nodig, hangt van de toonsoort af.

F# majeur bijvoorbeeld : F# G# A# B C# D# E#. Klinkt dan weer het zelfde (bij getempereerde stemming) als Gb majeur waar je een Cb in aantreft : Gb Ab Bb Cb Db Eb F

@toefes : Zeker, dit is droge theorie. Kennis hiervan is zeker niet nodig om lekker bas te spelen! De titel van je post was echter "Toonladders uitgewerkt voor jullie !!" en is geplaatst in de sectie Techniek, Theorie & Lessen. Ik vind dat als je in deze sectie iets plaatst dat als een soort van naslagwerk moet dienen het wel correct hoort te zijn.

Zeker niet bedoeld om bot te zijn tegen je, eerder bedoeld om je te stimuleren dieper in de materie te duiken!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

andre van ham schreef:
deevit schreef:Een E# kan ook voorkomen, als er bijvoorbeeld al een F# gebruikt wordt. Dit komt nog wel eens voor in de meer bijzondere ladders (heb even geen voorbeelden bij de hand, Nick/André/iemand?).
Daar heb je helemaal geen bijzondere ladder voor nodig, hangt van de toonsoort af.

F# majeur bijvoorbeeld : F# G# A# B C# D# E#. Klinkt dan weer het zelfde (bij getempereerde stemming) als Gb majeur waar je een Cb in aantreft : Gb Ab Bb Cb Db Eb F
Ja precies wat ik bedoelde inderdaad. Ik ben niet zo sterk met theorie, dus als ik iets raars zeg hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Sorry ik heb al snel als iemand zonder emoticons praat dat 't dan wat bot bij mij overkomt haha xD
Ik heb wel les van een hele goede bassist dus dat moet wel goed komen. Hij zei ook dat 't kwartje even moet vallen net zoals deevit. Achja ik ben er wel mee bezig elke dag en m'n vriendin probeert me er ook mee te helpen :P de puzzelstukjes zullen wel allemaal bij elkaar vallen denk ik :p
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Stinky schreef:kijk Toefes: dit krijg je ervan als je je basles afzegt..... :mrgreen:
serieus: maak je niet druk, tis altijd wat verwarrend in het begin maar het gaat allemaal voorbij en dan zal het een heel stuk duidelijker worden.
Ben jij Nick? xD
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

:jaaaaa:
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Stinky schreef:leg hem dan ook meteen ff uit waarom hij die E# geen F zou mogen noemen Andre.... :wink:
Ik begrijp nu dus dat jij dat gaat doen :lol:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Leuke docent die Nick, een beetje anderen lopen vragen om het maar even uit te leggen. :nono:

edit; goeie timing Andre... :lol:
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

LOL noway xD
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

André heeft zo'n mooie stem, daar kan ik niet aan tippen.... :mrgreen:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik snap wel dat het bot overkomt hoor, je doet alleen maar je best om te helpen en krijgt alleen maar kritiek over je heen, is nooit leuk. Toch moet ik vrijwel alle critici gelijk geven! ;)

Het is ook prima als je dit systeem voor jezelf zo wil gebruiken, maar ik voorspel dat het niet al te lang zal duren voor je de tekortkomingen ervan zal ervaren en toch naar de reeds aanwezige naslagwerken die hier al zijn voorgesteld zult grijpen!
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Ik heb gisteren een ontdekking gedaan met die 'vormpjes' toen ik nog naar de wc ging :P (Wc momenten zijn altijd de denkmomenten van de dag XD)
Als ik van het ene vormpje naar het andere ga kan ik weer hetzelfde vormpje gebruiken om omhoog en omlaag te gaan (klintk verwarrend, kan 't niet anders uitleggen :P) Ik heb van Nick ook verschillende vormen van Majeur etc moeten uitwerken door bv met wijsvinger ipv middelvinger te starten en dan krijg je al een heel ander figuur en daarmee kan je weer verder over 1 snaar komen e.d :P Miss dat ik 't toch begin te snappen xD
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Ook handig voor het oefenen van waar alle noten zitten op 't fretboard en hoe je dit het beste kunt lezen tov de ritmische notatie. Te vinden door op de volgende link te klikken https://www.studybass.com/lessons/readin ... tboard.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (pdf)

Zelf heb ik het niet geleerd op die manier (kan nu nog steeds geen notenschrift lezen tijdens het spelen, wel met moeite zonder spelen). Maar zoals om te leren van welke noot je waar kunt aanslaan is ie wel makkelijk. En dan lijkt het mij het meest logische dat ie wanneer de icoontjes van patroon veranderen (in de rand) dat ie in een ander octaaf komt :)
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

net dit stukje van Damian Erskine gelezen en het bevestigd gelukkig mijn eigen kijk op en aanpak mbt tot toonladders en theorie in de dagelijkse praktijk.
als autodidact twijfel je soms nog weleens of je niet iets over het hoofd ziet.... :roll:

https://www.notreble.com/buzz/2011/08/03 ... hich-ones/
Plaats reactie