Het vinden van een goede basdocent

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
animal
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2011, 11:41

Het vinden van een goede basdocent

Bericht door animal »

Een paar dagen geleden ben ik begonnen met bassen en heb al vrij snel een goede docent gevonden. Ik dacht dat er misschien wel behoefte zou zijn aan een gidsje hoe een docent te zoeken en waarop te letten als je er eentje vindt.

Waarom les?
De eerste en belangrijkste beslissing die je moet nemen als je gaat bassen is of je wel of geen les neemt. Voor beide standpunten zijn goede argumenten aan te dragen, maar over het algemeen wordt aangeraden les te nemen. Waarom vraag je, je af. Zijn muzikanten geen wilde eigenzinnig mensen die niets van andere aannemen en alleen maar in het moment leven? Waarom zou je, je voegen naar een ander als je de dingen met behulp van internet, boeken etc. ook zelf uit kan zoeken? Het gaat in de muziek toch om de rock en roll en niet om het spelen van toonladders en neuzelen over vingerzettingen?

Er zijn echter goede redenen toch voor basles te kiezen en je op geregelde tijden te laten kneden door een hogere macht. Een docent kan (als het goed is) je helpen met belangrijke basispunten als techniek en theorie en is muzikaal al wat verder waar je, je voordeel mee kan doen. Daarnaast hoef je niet constant zelf het wiel uit te vinden, tegen muren aan te lopen en meer van dien zaken. Samen met een docent spelen traint je in samenspel en muzikaal luisteren, onnoemelijk belangrijke vaardigheden als je ooit in een bandje wil gaan spelen. Tot slot kan een goede en gemotiveerde docent je enthousiasme voor de bas alleen maar meer aanwakkeren waardoor je nog meer lol krijgt in muziek maken.
Er zijn natuurlijk fantastische muzikanten (Jimi Hendrix, Dennis Chambers (sorry ik ben drummer), ( iemand nog een autodidactische bassist) die nooit les hebben gehad en waanzinnig spelen. Houd er wel rekening mee dat dit over het algemeen super talenten zijn die uren per dag hebben geoefend en een waanzinnig intrinsieke motivatie hebben. Mocht je de volgende Jimi Hendrix of Mozart zijn neem dan alsjeblieft geen les en verras ons over een paar jaar met je waanzinnige stukken. Voor ons eenvoudige stervelingen is de wekelijkse tocht naar de strenge doch rechtvaardige meester een meest verstandige weg.

Goed, je hebt besloten les te nemen maar nu komt de kunst een goede docent te vinden. Gelukkig voor ons (proto)bassisten zijn basdocenten redelijk eenvoudig te vinden. Maar nu komt de volgende uitdaging; hoe zorg je ervoor dat je dat je een goede docent uit het aanbod selecteert en niet terechtkomt bij excentrieke oom Harry die ooit gitaar heeft gespeeld en nu zijn uren vult door basles te geven. De makkelijkste weg is de gang naar een lokale muziek of popschool. Hou er wel rekening mee dat de meeste muziekscholen zich vooral richten op les aan kinderen en groepen en dat de subsidies die ze krijgen (zeker de laatste tijd) steeds meer aan het afnemen zijn. Voor de meeste volwassenen is het niet zo voordelig om les te hebben aan een muziekschool (of je moet een kortingskaart o.i.d hebben).

Als je al een beetje bekend bent in het muzikale circuit is het altijd een idee om rond te vragen of iemand nog een goede docent weet. Mensen die een beroepsopleiding in de muziek hebben gedaan hebben in die tijd met allerlei muzikanten samengespeeld en kennen misschien nog een studievriend die les geeft. Uiteindelijk zul je het meeste hebben aan een- privé docent die kan inspelen op jou specifieke wensen en verlangens. Mocht je geen muzikaal netwerk hebben dan biedt het internet en met name martkplaats.nl uitkomst.

Marktplaats is een prima manier om aan een docent te komen (ik ben zo aan de mijne gekomen), zorg ervoor dat je kritisch de advertenties doorleest en wees even waakzaam als wanneer je een product koopt. Vermijd warrige en onleesbare advertenties, als iemand niet de moeite stopt in het schrijven van een fatsoenlijke advertentie kun je er als docent ook weinig van verwachten.

De eerste les.
Na al dit gezoek heb je eindelijk een telefoonnummer en maak je de eerste afspraak. Zorg ervoor dat je altijd eerst een proefles neemt. Zo kun je nagaan of het tussen jou en de docent botert en of dit iemand is waar je wekelijks naartoe wil gaan om je te onderrichten in de edele toonkunsten. Bereid je proefles voor, schrijf op wat je doel is en geef dit ook duidelijk aan. Het is voor je docent ook fijn als hij weet wat zijn leerling wil. Stel realistische doelen op, verwacht niet dat je na drie maanden spelen solowerk van Jaco Pastorius of Pino Palladino kan spelen. Luister naar je docent als hij met ideeën komt en sta hier open voor, hij heeft er immers voor doorgeleerd. Zorg er vooral voor dat je lol hebt in wat je doet, muziek maken gaat om het hebben van plezier en een docent moet je plezier in muziek vergroten.

Als het goed is heb je een globaal idee waar je bij je keuze op moet letten. Als er behoefte aan is zal ik nog een stukje schrijven over de verschillende problemen waar je bij een docent tegenaan kan lopen en hoe je voor te bereiden als je naar een beroepsopleiding wil. Als er nog vragen of aanvullingen zijn hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

De enige reden tegen les zijn geld- en/of tijdgebrek. Alle andere redenen zijn non-argumenten bedacht door mensen die niet weten hoe muziek werkt.

Hoelang zit je al in de muziek? In de eerste instantie klinkt het raar om advies te krijgen over lessen van iemand die zelf net een paar dagen speelt maar je zei dat je ook drumt.
Gebruikersavatar
animal
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2011, 11:41

Bericht door animal »

Goed punt dat had ik er misschien even bij moeten zetten. Ik drum een jaar of 16 werk (kleine aanstelling) als muzikaal begeleider op een dans en theater school, geef drumles en speel in allerlei bandjes. Ik heb redelijk wat ervaring met muziekles en lesgeven in het algemeen (werk ook op een middelbare school). De punten die ik in het stukje naar voren breng gelden eigenlijk voor alle instrumenten, ik heb het hier alleen toegespitst op basgitaar.
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

ik raad iedereen aan om lessen te nemen. Ik ben mijn eerste muzikale jaren zonder leraar begonnen, en heb heel erg aan mijn techniek moeten sleutelen toen ik er achter kwam dat deze niet bepaald goed was te noemen. Een docent is altijd te gek om vragen te beantwoorden, inspiratie uit te putten en je in ieder geval een goeie basis mee te geven. Echter is een basleraar niet een vervanging voor zelf uren en uren studeren. Daarnaast is het raadzaam om zo snel mogelijk in een bandje te gaan.

Ondanks of het "rock n roll" is of niet, zal je trouwens versteld staan van wat vingerzettingen en toonladders voor je spel kunnen betekenen :wink:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

dat heb je heel mooi en duidelijk verwoord Dennis. :thumbsup:
Gebruikersavatar
Qiz
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mei 2010, 12:47

Bericht door Qiz »

Basshoofd schreef:De enige reden tegen les zijn geld- en/of tijdgebrek. Alle andere redenen zijn non-argumenten bedacht door mensen die niet weten hoe muziek werkt.
Wat een bullshit.
Vigier Passion III, Passion IV, Warwick ltd 2004 (te koop), Vigier Excess Indus (te koop)
Glockenklang Blue soul (te koop) + Barefaced S12T (te koop)
TC mini poly
[sfx]Thumpinator
FEA DE-CL
Future impact v3 (te koop)
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Noem eens een goed argument tegen leren dan, met uitzondering van logistieke en financiële redenen?
Gebruikersavatar
Qiz
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mei 2010, 12:47

Bericht door Qiz »

Zelf zou ik geen argument weten, maar vele groten der aarde of het nou bassisten zijn of andere instrumentalisten of componisten hebben nooit les gehad. Hun argumenten ken ik niet, waarschijnlijk vonden ze het niet nodig.

Doet er ook niet toe, persoonlijk vind ik niet dat jij bepaalt wanneer iemand weet hoe muziek werkt.
Vigier Passion III, Passion IV, Warwick ltd 2004 (te koop), Vigier Excess Indus (te koop)
Glockenklang Blue soul (te koop) + Barefaced S12T (te koop)
TC mini poly
[sfx]Thumpinator
FEA DE-CL
Future impact v3 (te koop)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Qiz schreef:groten der aarde
Daar zeg je het net : échte natuurtalenten komen er vanzelf wel, mét of zonder les. Maar dat is lang niet iedereen gegeven.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Qiz schreef:Zelf zou ik geen argument weten, maar vele groten der aarde of het nou bassisten zijn of andere instrumentalisten of componisten hebben nooit les gehad. Hun argumenten ken ik niet, waarschijnlijk vonden ze het niet nodig.

Doet er ook niet toe, persoonlijk vind ik niet dat jij bepaalt wanneer iemand weet hoe muziek werkt.
Die groten der aarde zijn uitzonderingen. In veel gevallen kwamen die uit arme gezinnen of buurten en hadden ze dus geen geld of was er geen leraar in de buurt. Bashoofd zegt het misschien wat stellig, maar ik ben het wel met hem eens - van les kun je alleen maar beter worden! Je kunt ook "jezelf onderwijzen" met behulp van een heleboel informatie waar je zelf naar op zoek gaat, maar met een docent gaat het bijna altijd beter.

EDIT: Ik denk ook dat de non-argumenten waar Basshoofd op doelt uitspraken zijn als "van theorie leren ga je saai spelen" en "Jimi Hendrix had ook geen leraar". Vaak gehoord en om verschillende redenen nogal onzinnig. Het klinkt cru, maar van die mensen mag je wel zeggen dat ze niet weten hoe muziek werkt.
Gebruikersavatar
Qiz
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mei 2010, 12:47

Bericht door Qiz »

Sorry, maar ik heb nooit geleerd om te gaan met meningen die als feiten worden gepresenteerd :(
Vigier Passion III, Passion IV, Warwick ltd 2004 (te koop), Vigier Excess Indus (te koop)
Glockenklang Blue soul (te koop) + Barefaced S12T (te koop)
TC mini poly
[sfx]Thumpinator
FEA DE-CL
Future impact v3 (te koop)
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Qiz schreef:Zelf zou ik geen argument weten, maar vele groten der aarde of het nou bassisten zijn of andere instrumentalisten of componisten hebben nooit les gehad. Hun argumenten ken ik niet, waarschijnlijk vonden ze het niet nodig.
Een appel is fruit maar niet al het fruit is appel.

Ik ken een gitarist waar ik steeds deze discussie mee moet voeren. Hij wil geen les en geen theorie tot zich nemen want hij speelt naar zijn zeggen " intuïtief ". Hij zit er intuïtief dan ook vaak naast. Als hij niet zo koppig was en er gewoon eens even voor ging zitten dan ging het allemaal een stuk sneller, kon ik behoorlijk met hem communiceren, had hij meer mogelijkheden en technische vaardigheden. Die mogelijkheid tot communicatie vind ik toch wel een erg groot voordeel. Het werkt allemaal zoveel sneller als je iemand vraagt om een mineur7 en je krijgt die dan ook, of wanneer je afspreekt om vier maten in G-majeur te spelen en daarna 6 maten in bes-mineur. Een beetje schema's kunnen lezen is ook handig en daarbij enigzins noten kunnen lezen ook. Er zijn natuurlijk grote muzikanten die geen noot konden lezen en wel ( na jáááren) oefenen een feilloze intuïtie ontwikkelden- neem bijvoorbeeld Chet Baker- maar die zijn vaak een ramp voor de mensen die met hen moeten samenspelen. Baker speelde gewoon in de toonsoort die hem het beste uitkwam en dat is voor begeleiders helemaal niet altijd zo fijn.
Bij de eerder genoemde gitarist was dat ook altijd zo. Hij wist niks dus ik moest me maar aan hem aanpassen anders werd het ook niks. Behoorlijk asociaal eigenlijk nu ik erover nadenk.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Ik bedoel het ook niet als een mening. Er is gewoon geen reden om iets niet te willen weten buiten luiheid om misschien. Daarmee zeg ik dus niet dat lessen nodig zijn om goed te worden. Laat ik het zo stellen: vraag eens aan een goede muzikant van welke theorie ze spijt hebben dat ze die hebben geleerd, of welke informatie over muziek ze liever niet hadden geweten.
Gebruikersavatar
Qiz
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mei 2010, 12:47

Bericht door Qiz »

Ik hou hier geen pleidooi om vooral geen les te nemen, ik heb zelf in totaal 9 jaar muziekles gehad. Heb alleen maar moeite met meningen die als feit worden neergezet.

Mijn mening(en):

Er zijn goede muzikanten die les hebben gehad.
Er zijn goede muzikanten die nooit les hebben gehad.
Er zijn slechte muzikanten die les hebben gehad.
Er zijn slechte muzikanten die nooit les hebben gehad.
Dat 1 van deze groepen wellicht groter is dan de andere, welke dat is zou ik niet durven zeggen, maakt van een mening geen feit.
Wat een goede of slechte muzikant is, is afhankelijk van aan wie je het vraagt.
Slechte ervaringen met iemand die geen les heeft gehad kan iemand anders weer tegenover goede ervaringen met iemand die geen les heeft gehad zetten.
Er zijn uitvinders en uitvoerders.

Bla bla enz.
Vigier Passion III, Passion IV, Warwick ltd 2004 (te koop), Vigier Excess Indus (te koop)
Glockenklang Blue soul (te koop) + Barefaced S12T (te koop)
TC mini poly
[sfx]Thumpinator
FEA DE-CL
Future impact v3 (te koop)
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Nogmaals, ik geef geen mening maar een feit. Er is geen reden om iets niet te willen weten, dat wil niet zeggen dat iedereen hun best moet gaan doen om het wel te weten. Dat mag iedereen zelf weten.
Plaats reactie