Het vinden van een goede basdocent

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Qiz
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 mei 2010, 12:47

Bericht door Qiz »

Nogmaals, het is duidelijk een mening, sorry.
Vigier Passion III, Passion IV, Warwick ltd 2004 (te koop), Vigier Excess Indus (te koop)
Glockenklang Blue soul (te koop) + Barefaced S12T (te koop)
TC mini poly
[sfx]Thumpinator
FEA DE-CL
Future impact v3 (te koop)
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

Laten we nou niet gaan lopen bitchen of iets een mening is of niet, iedereen heeft z'n eigen manier van praten en interpreteren.

Toen de gitarist van mijn band (die er overigens dus binnenkort uitstapt) een paar jaar geleden wilde gaan gitaar spelen, heeft hij gewoon een elektrische gitaar gekocht en is gaan spelen. Zonder les of hulp had hij krap een jaar later filmpjes op YouTube staan waarin-ie solo's van Slash op nummers van Guns N' Roses vloeiend meespeelt. Noten prikken kan iedereen, iedereen kan zijn snelheid en techniek oefenen, dat was bij hem dus wel te zien. De ene kan nu eenmaal sneller of technischer spelen dan de ander en dat heeft puur te maken met hoe het motorisch met je gesteld is. Muzikaal gehoor heb je of heb je niet en dat is hetzelfde met doorzettingsvermogen.

Feit is dat ik niet met hem kan jammen. Ik kan wel met hem meespelen, maar het is in 99% zo dat dat andersom niet kan. Hij mist gewoon de muzikale kennis daarvoor, of het is een stukje karakter, ik weet het niet. Wij hebben 't hem ook wel eens gezegd dat hij nog zat zou kunnen leren als hij onder les zou gaan, maar hij vindt het zelf ook niet nodig en heeft de ambitie ook niet om meer te willen leren. Hij vindt het wel prima zo. Ik denk dat het zo werkt bij de meeste mensen die geen les hebben, hebben gehad of willen hebben: in hun optiek komen ze er wel, voor hen is het voldoende.

Iedereen die geen les heeft gehad heeft bijna altijd wel ergens gebreken. Als je les neemt, weet je zeker dat je alles voorgeschoteld krijgt wat belangrijk is (mits je een goede leraar hebt natuurlijk). Ik heb iets van tien jaar klassiek akoestisch gitaar les gehad en alles wat ik geleerd heb, vloeit samen in de kennis die ik nu heb en van die kennis leer ik door erop terug te kijken en conclusies te trekken over waarom muziek op een bepaalde manier werkt. Als je geen les hebt gehad, besef je dat niet, omdat je altijd wel op één of meerdere gebieden kennis mist. Als je les neemt bij een goede leraar, gaat hij in op al die gebieden.
Laatst gewijzigd door Stijn_fi op 22 aug 2011, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Verstand op nul en nadenken.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Dit wordt natuurlijk weer een discussie die al heel vaak is gevoerd hier en hij zal ook nog wel vaker worden gevoerd.....

Doe gewoon lekker wat je wil! Wil je les, neem dan contact op met Stinky of mij (of een andere docent). Of je er nu direct beter van wordt of niet, ik garandeer je dat je er een hoop plezier aan zult beleven :wink:
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

Just asking, waarom zou je dan les nemen als je er niets van leert? Les --> leren, zelfde woord? I mean, als je een leuke tijd wil hebben, zoek dan wat mensen om mee te jammen, lijkt me beetje zonde om daar geld voor te gaan betalen :P. (Niets persoonlijks.)
Verstand op nul en nadenken.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Stijn_fi schreef:Just asking, waarom zou je dan les nemen als je er niets van leert? Les --> leren, zelfde woord? I mean, als je een leuke tijd wil hebben, zoek dan wat mensen om mee te jammen, lijkt me beetje zonde om daar geld voor te gaan betalen :P. (Niets persoonlijks.)
Lezen Stijn :wink: Je kan zeker iets leren zonder er direct beter van te worden. Soms duurt het een tijdje voor het kwartje valt.

Dat is overigens precies het probleem bij het geven van basles : Over het algemeen zijn je leerlingen jongeren of volwassenen. Geduld hebben ze niet of nauwelijks en er moet heel snel resultaat zijn. Hebben ze een jaartje les gehad en spelen ze nog niet als Pastorius dan krijg je te horen dat ze niks aan de lessen hebben.... (tja, dan moet je maar 8 uur per dag gaan studeren :lol: )

Ik heb overigens een hoop volwassenen op les voor wie de tweewekelijkse les bij mij echt een uitje is. Even weg van huis, weg van de dagelijkse sleur en lekker muziek maken en er ook nog wat van leren.

Maar goed, het is heel simpel : Ik heb een prive lespraktijk. Mijn opzegtermijn is maar één maand, als iemand van mening is dat ie er niks aan heeft is ie er ook zo weer vanaf. (toch heb ik door het schooljaar heen totaal geen verloop!).
Gebruikersavatar
Stijn_fi
Berichten: 380
Lid geworden op: 27 jun 2010, 00:12

Bericht door Stijn_fi »

andre van ham schreef:
Stijn_fi schreef:Just asking, waarom zou je dan les nemen als je er niets van leert? Les --> leren, zelfde woord? I mean, als je een leuke tijd wil hebben, zoek dan wat mensen om mee te jammen, lijkt me beetje zonde om daar geld voor te gaan betalen :P. (Niets persoonlijks.)
Lezen Stijn :wink: Je kan zeker iets leren zonder er direct beter van te worden. Soms duurt het een tijdje voor het kwartje valt.
Het kwartje is bij mij allang gevallen, hoe les in elkaar zit hoef je mij echt niet uit te leggen... Wat ik bedoel, is dat als je iets leert, je toch beter wordt? Maakt niet uit of dat fysiek is of niet... Al is je techniek geweldig, als je niet kunt samenspelen heb je dus nog een hoop te leren en kun je dus beter worden :) (voorbeeldje).
Laatst gewijzigd door Stijn_fi op 22 aug 2011, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Verstand op nul en nadenken.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Les nemen is nooit verkeerd, ook al denk je het allemaal wel te kunnen. Ik stond van mijzelf versteld hoe ik jarenlang mijn eigen techniek had aangeleerd die niet eens echt fout was maar na een periode les met sprongen heb verbeterd. En het voordeel? Veel comfortabeler spelen, makkelijker patronen herkennen. Een beetje schaamteloze reclame voor Andre van Ham is hier wel op zijn plaats, dankzij hem is de bas-wereld voor mij een heel stuk groter geworden. Ik kan het werkelijk iedereen die twijfelt gewoon aanraden; stoppen kan inderdaad altijd nog.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Stijn_fi schreef:Het kwartje is bij mij allang gevallen, hoe les in elkaar zit hoef je mij echt niet uit te leggen... Wat ik bedoel, is dat als je iets leert, je toch beter wordt? Maakt niet uit of dat fysiek is of niet... Al is je techniek geweldig, als je niet kunt samenspelen heb je dus nog een hoop te leren en kun je dus beter worden :) (voorbeeldje).
Zeker! Je zou het zelfs nog wat filosofischer kunnen bekijken, van elke interactie leer je als mens. Om het weer even terug te brengen naar basles : het is geen éénrichtingsverkeer, ook ik leer van mijn leerlingen. Zo kom ik door leerlingen vaak in contact met muziek waar ik zelf niet zo snel naar zou luisteren maar door die betreffende leerling dan toch op zoek ga naar meer.

@americanidiot : Mooi om te horen dat ik je verder heb kunnen helpen!

Schaamteloze reclame voor mezelf :roll: : vanaf volgende week begin ik weer met de lessen, ik kan nog enkele leerlingen plaatsen...
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Om even iets te relativeren ( mijn eigen post van de vorige pagina o.a.). Ik ken ook mensen die zo gewend zijn om van bladmuziek te spelen dat een potje jammen er niet in zit. In een goede les moet dan ook aandacht zijn voor improvisatie en een muzikant heeft ook veel baat bij een potje jammen waarbij het licht op groen staat en je het een en ander kunt uitproberen zonder dat het meteen muzikaal verantwoord moet zijn.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Basshoofd schreef:Nogmaals, ik geef geen mening maar een feit. Er is geen reden om iets niet te willen weten, dat wil niet zeggen dat iedereen hun best moet gaan doen om het wel te weten. Dat mag iedereen zelf weten.
Dit is wel een briljante zin overigens, maar dat even :offtopic:
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

animal schreef:hij heeft er immers voor doorgeleerd. .
Even als nuance: dit hoeft niet per se, want basgitaardocent is geen beschermd beroep en kan dus door iedereen uitgeoefend worden.
Gebruikersavatar
animal
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2011, 11:41

Bericht door animal »

Even als nuance: dit hoeft niet per se, want basgitaardocent is geen beschermd beroep en kan dus door iedereen uitgeoefend worden.
Dat klopt helemaal, maar als het goed is ben je al nagegaan (door middel van een proefles etc.) of iemand wel of niet bekwaam is om les te geven. Er zijn genoeg goede muzikanten zonder formele opleiding die prima kunnen lesgeven.

De discussies over de groten der aarde is interessant maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Autodidacten zijn vaak mensen met een gigantische intrinsieke motivatie. Daarnaast zullen de meeste door clinics, gesprekken met andere muzikanten etc. in hun spel beïnvloed zijn. Niemand leert het spelen van een instrument helemaal alleen, je wordt altijd beïnvloed door andere.
Hot One
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 dec 2011, 12:21

Bericht door Hot One »

Beste tip die ik kan geven is dat je niet bang moet zijn om van leraar te veranderen. Ik heb les aan de muziekschool en daar had ik echt een slechte leraar. Hij kon heel goed spelen, maar hij kon niet uitleggen. In ieder geval niet aan mij. Andere studenten wist hij tot perfecte musici om te bouwen, maar bij mij riep hij weerstand op met zijn warrige uitleg.

Heb uiteindelijk overplaatsing gevraagd en het klinkt misschien gemeen, maar wat heeft mijn eerste leerkracht toch een non-talent om iemand iets te leren. :facepalm:
Ben echt superblij met mijn huidige leerkracht.
kaneelbagel
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 aug 2011, 17:52

Bericht door kaneelbagel »

ik heb een 10tal lessen gehad van een redelijk bekende bassist in de metal scene
hij speelt in z'n band heel goed en live speelt de band geweldig maar zijn lessen bestonden vooral uit het kiezen van een nummer en dat werd dan uitgetabt met wat wazigge uitleg tussendoor
nu bleek dus dat hij de nummers die ik aangaf nog verkeerd tabte ook.
ik bedoel ja ik kan zelf de noten van die nummers niet zomaar op schrijven maar ik weet onderhand wel hoe de baslijnen van m'n favoriete nummers lopen en hij zat er ver naast
dus ja het is inderdaad erg belangrijk goed op te letten of je leraar wel echt les kan gevenen of zijn stijl van lesgeven wel echt bij je past .
want dat was bij mij dus niet echt het geval en dan heb ik nog zo'n respect voor hem om de muziek die ie maakt en heb ik me er best vermaakt blijft het toch beetje zonde van de tijd en geld
Warwick Streamer LX-4
Warwick Vampyre SN-4
Warwick Corvette $$-5 CS
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

kaneelbagel schreef:ik heb een 10tal lessen gehad van een redelijk bekende bassist in de metal scene
Dat weet je dan toch van te voren? Als het een metalbassist is moet er waarschijnlijk niet heen gaan om bijvoorbeeld jazz te leren. Wel als je specifiek metal wil leren.
Plaats reactie