Een boek over noten, toonladders etc.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

WouterTron schreef:Je kunt simpelweg niet alles in Jip-en-Janneke taal uitdrukken, ..
Wel veel.....
gasbitarist schreef:
G8 schreef:kun je dit dan in jip en janneke taal uitleggen??
"Hallo Jip.", zegt Janneke.
"Hallo Janneke.", zegt Jip.
"Wat doe je daar Jip?"
"Oh ik speel op mijn basgitaar.", zegt Jip blij, "Dat is een soort grote gitaar die heel laag klinkt."
"Maar wat speel je nou? Dat liedje ken ik niet.", zegt Janneke.
"Hahaha.", zegt Jip, "Dat is ook geen liedje Janneke. Dat is een tritonus!"
Janneke kijkt erg verdrietig. Ze snapt niet wat Jip zegt.
"Kijk, ik zal het je laten zien.", zegt Jip, "Zie je deze lijntjes? Elke keer als ik mijn vinger 1 lijntje opschuif klinkt het ietsje hoger. Hoor je wel?"
"Ja, ik hoor het!", zegt Janneke, en ze fleurt weer wat op.
"1 lijntje verschil noemen ze een halve toon. En als ik nou 6 lijntjes opschuif Janneke?, vraagt Jip.
"Dat zijn dan zes halve tonen, dat is makkelijk!"
"Goed zo." zegt Jip, "Je snapt het al bijna! Zes halve tonen zijn eigenlijk 3 hele tonen, net als 6 halve koekjes eigenlijk hetzelfde is als drie hele koekjes."
"Hihihi." lacht Janneke, want ze weet alles van halve koekjes.
"Drie hele tonen, als je dat in een vreemde taal zegt, heet dat 'tritonus'.", zegt Jip en kijkt er ernstig bij.
"Dus als ik een noot speel en daarna de toon die 6 vakjes verder zit, dan is dat een tritonus?", vraagt Janneke aarzelend.
"Ja!", zegt Jip, "Je snapt 't!"
"Mag ik nu een ijsje?", lacht Janneke.


:facepalm:
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

:worship: :worship: :worship:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Zonder gekheid : ik waardeer het zeer dat Wouter met terugwerkende kracht een geslaagde poging doet om iets complex inzichtelijk te maken. :thumbsup:
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Ik heb een jaar lang les gehad van een goede bassist, helaas een lichte taalbarrière, maar een hele hoop theoretische kennis. Ik heb m'n best gedaan, maar een jaar later ben ik niet veel verder. Eigenlijk heb ik de enige vooruitgang geboekt in de twee lessen dat ik een invaldocent had die op een hele luchtige, grappige en toch pakkende manier kon uitleggen hoe het nou precies zat. Opeens vielen er een hele hoop kwartjes..

Ik ben nog steeds op zoek naar een papieren/digitale vorm van zo'n luchtige, grappige en pakkende manier van theorie-uitleg voor thuisstudie - eigenlijk precies zoals het Jip & Janneke voorbeeld een paar posts hierboven :worship:
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Stinky schreef:mijn advies als je "eindelijk eens wat aan die verdraaide muziektheorie" wilt doen: vergeet die boeken, vergeet het internet waar alles op staat en ga gewoon een paar lessen nemen bij een goed docent.
Een waarheid als een koe. Ik lees ook regelmatig het één en ander over theorie, maar meestal kom ik er amper verder mee. Als mijn leraar me iets dergelijks wil duidelijk maken, laat hij het me onmiddellijk horen en zelf spelen en wordt het plotseling allemaal zo klaar als een klontje.
Het is volgens mij een materie die niet echt geschikt is om uit boeken te leren.
PaulLenders
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 jun 2009, 15:02

Bericht door PaulLenders »

haha, wat een discussie hier, en dat om een "simpel" vraagje van me!

Ik heb alles eens doorgelezen, en sommige reacties schrikken me inderdaad wel iets af. Ik heb totaal geen verstand van bas-theorie, ik heb altijd met veel plezier bas gespeelt, maar nu wil ik me wat meer in de theorie verdiepen, om zo mijn spel te kunnen verbeteren.

De reden dat ik om een boek vraag, is omdat ik erg onregelmatige school en werktijden heb. Ik vind het dus erg moeilijk om een tijdstip te plannen dat ik naar een leraar kan gaan.
Daarnaast ben ik een student, dus vind ik een leraar ook aan de dure kant. Ik wil me puur op de theorie richten, en er zijn boeken die alles overzichtelijk uitleggen, met een audio CD erbij, waarop oefeningen hoorbaar zijn. Dit leek me dus goedkoper, en effectiever dan een leraar.


Dus nogmaals mijn vraag haha: Is er iemand die ervaring heeft met dit soort boeken, en zo ja, welk boek heb je gebruikt en hoe heb je dat ervaren?


Bedankt!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

PaulLenders schreef:Dus nogmaals mijn vraag haha: Is er iemand die ervaring heeft met dit soort boeken, en zo ja, welk boek heb je gebruikt en hoe heb je dat ervaren?


Bedankt!
En nogmaals het antwoord ;)
Woutertron schreef:Ik heb altijd goede ervaringen gehad met boeken van Hal Leonard en/of Musician's Institute. Ik vind ze altijd overzichtelijk en begrijpelijk geschreven, hoewel in het Engels. Dit boek ken ik persoonlijk niet maar gezien mijn ervaringen is het denk ik de moeite waard: https://www.halleonard.com/product/viewp ... ubsiteid=7&" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door WouterTron op 15 aug 2011, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Krijgt goede recensies, ben ook wel benieuwd :)

Iemand ervaring met deze winkel? https://www.baswerk.nl/index.php?main_pa ... ts_id=1750
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
acpanther_mst
Berichten: 95
Lid geworden op: 28 jan 2007, 20:47

Bericht door acpanther_mst »

defecto schreef:Krijgt goede recensies, ben ook wel benieuwd :)

Iemand ervaring met deze winkel? https://www.baswerk.nl/index.php?main_pa ... ts_id=1750
Zeer betrouwbare zaak in Grashoek, kun je gewoon bestellen. Bestelde er in het verleden ook mijn basboeken, en altijd snel geleverd geworden
Squier Vintage Modified Jazz Bass
Cort Action Bass 4
Ashdown MAG C210T-300
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Moeilijke woorden is nooit het probleem, moeilijke theorie wel. Als een uitleg te moeilijk is voor iemand, dan moet je gewoon een paar stapjes terug nemen naar een punt waar ze het nog wel kunnen volgen en vanaf daar verder gaan.

Wanneer iemand begint bij het begin en dan langzaam hun kennis opbouwt is niets te moeilijk, want muziektheorie is gewoon simpel wanneer je het juist aanpakt.

Let daarom op dat je een boek pakt dat op jouw niveau zit en vanaf daar verder gaat. Ik kan iedereen altijd aanraden om naar Studybass.com te gaan en bij het begin te beginnen. Ook al ken je de basis al, loop het nog maar eens door als opfrisser. Dan is de uitbreidende theorie helemaal niet meer ingewikkeld maar een logische aanvulling.

Als iemand zin heeft om wat teksten te schrijven over theorie die iedereen kan begrijpen en toepassen dan wil ik daar graag aan meehelpen. Dan kunnen er een hoop misstanden de (BGF-)wereld uit.
Plaats reactie