gasbitarist schreef:G8 schreef:kun je dit dan in jip en janneke taal uitleggen??
"Hallo Jip.", zegt Janneke.
"Hallo Janneke.", zegt Jip.
"Wat doe je daar Jip?"
"Oh ik speel op mijn basgitaar.", zegt Jip blij, "Dat is een soort grote gitaar die heel laag klinkt."
"Maar wat speel je nou? Dat liedje ken ik niet.", zegt Janneke.
"Hahaha.", zegt Jip, "Dat is ook geen liedje Janneke. Dat is een tritonus!"
Janneke kijkt erg verdrietig. Ze snapt niet wat Jip zegt.
"Kijk, ik zal het je laten zien.", zegt Jip, "Zie je deze lijntjes? Elke keer als ik mijn vinger 1 lijntje opschuif klinkt het ietsje hoger. Hoor je wel?"
"Ja, ik hoor het!", zegt Janneke, en ze fleurt weer wat op.
"1 lijntje verschil noemen ze een halve toon. En als ik nou 6 lijntjes opschuif Janneke?, vraagt Jip.
"Dat zijn dan zes halve tonen, dat is makkelijk!"
"Goed zo." zegt Jip, "Je snapt het al bijna! Zes halve tonen zijn eigenlijk 3 hele tonen, net als 6 halve koekjes eigenlijk hetzelfde is als drie hele koekjes."
"Hihihi." lacht Janneke, want ze weet alles van halve koekjes.
"Drie hele tonen, als je dat in een vreemde taal zegt, heet dat 'tritonus'.", zegt Jip en kijkt er ernstig bij.
"Dus als ik een noot speel en daarna de toon die 6 vakjes verder zit, dan is dat een tritonus?", vraagt Janneke aarzelend.
"Ja!", zegt Jip, "Je snapt 't!"
"Mag ik nu een ijsje?", lacht Janneke.