Een boek over noten, toonladders etc.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Didi schreef:De topicstarter vraagt om een SIMPEL boek. Dus moet je hem niet gaan afschrikken door stoer te doen met #9 en omspelingen etc.
Het is zeker interessant om je af te vragen wat eigenlijk de meest simpele toegankelijke methodiek is. Hoe leer je iemand theorie zodat hij er plezier in krijgt en niet denkt: teveel abracadabra, dat leer ik nooit.
Natuurlijk begreep ik daar in het begin ook niks van, ik bedoelde het juist als illustratie van de "abracadabra" die ik nu wel snap, doordat ik het op die manier bestudeerd heb. Het is ook echt niet zo ingewikkeld als het klinkt, ik ben geen genie en dat hoef je ook zeker niet te zijn om er iets van te begrijpen.

Ik snap de fobie voor "moeilijke woorden" ook niet zo goed, dat valt mijns inziens allemaal best wel mee. Als ik een woord tegenkom wat ik niet ken, dan zoek ik het vaak op. Met die gedachte somde ik in mijn eerste reactie een paar basisbegrippen op - als je die allemaal even op wikipedia bekijkt ben je al een heel stuk verder. Maar inderdaad, er werd gevraagd om iets simpels, dat was het waarschijnlijk niet.

Ik weet dat ik soms stappen oversla en vaak niet doorheb wanneer ik dat doe. Vanwege m'n studie zit ik natuurlijk noodzakelijk wat meer "in de theorie" dan anderen en dingen die ik nu vanzelfsprekend vind waren voor mij, nog niet eens zo heel lang geleden, ook hocus pocus. Soms zet ik daardoor met m'n "uitleg" te hoog in. Ik ben slecht in het maken van die inschatting, mijn excuses daarvoor.
Didi schreef:Soms lijkt het alsof je ingewijd moet worden in een geheim genootschap waar je allemaal magische manuscripten en toverformules uit je hoofd moet leren. Ik merk hoe het bereidwillige beginners onnodig afschrikt.
Ik hoor zoiets vaker maar sorry, dat wijt ik dus echt aan de onzekerheid van de kandidaat. Het is allemaal helemaal niet zo moeilijk. "Geheim genootschap met magische manuscripten", kom nou Didi! Een woord van vier lettergrepen zou een bereidwillige beginner niet moeten afschrikken. Iedere wetenschap kent jargon waarmee concepten worden omschreven en afgebakend. Of je nu de handleiding van je DVD-speler aan het lezen bent of een stukje muziektheorie, je zult altijd te maken krijgen met woorden die je "in de echte wereld" nooit tegenkomt. Toch lijken de meeste mensen ervan overtuigd dat je voor het eerste van die twee activiteiten geen tovenaar hoeft te zijn. Waarom bij muziektheorie dan wel?
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Didi schreef:Probeer niet alles ineens te begrijpen. Bedenk dat elk klein beetje meer inzicht een vooruitgang betekent en neem je tijd om het in de praktijk te brengen.
Dat is inderdaad de beste manier. Ik heb wel eens leerlingen die op een middag binnenkomen met het idee van "We gaan vandaag eens even de theorie doornemen". Dat kan inderdaad, in één les kan ik een hoop vertellen maar als je er geen toepassing voor vindt blijft het allemaal abstract en haak je snel weer af.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Stinky schreef:waarom moet er altijd met moeilijke woorden over dit onderwerp gesproken worden?
lees de reacties nog eens na en zeg me dan dat je geen ervaren muzikant of minstens half intellectueel moet zijn om te snappen wat er met doeltonen, harmonische context en trapfuncties bedoeld wordt?

dit vind ik zelf ook het grote gebrek aan deze academische benadering van muziektheorie: het werkt alleen voor mensen die die academische grondigheid, duidelijkheid en verdieping wensen en er aan toe zijn.

de meeste mensen die hier iets vragen over theorie willen helemaal geen academisch antwoord, wat mss wel helemaal tot de puntjes verantwoord is maar slechts nog meer verwarring oplevert.
die willen die informatie krijgen op een manier die zijn kunnen verwerken, waar ze meteen in hun dagelijkse praktijk wat aan hebben.
die willen geen dure woorden maar duidelijke taal zodat ze het snel begrijpen en niet eerst moeten nadenken over wat er eigenlijk gezegd wordt.
en de vele, vele nuances binnen die simplistische benadering zullen zij dan wss later gewoon door ervaring leren. door te doen. door schade en schande. imho de beste manier om iets te leren.

als iemand iets wil schrijven als dienst voor de mede BGF-ers, hou hier dan rekening mee.
ik weet zeker dat de bezoekers dat zullen waarderen.
en omdat ze dan beter begrijpen wat er gezegd wordt, zullen ze er ook meer aan hebben en zullen ze er gemotiveerder uitkomen.
en wie weet leidt dat zelfs tot het begin van hun eigen zoektocht naar verdieping binnen de muziektheorie.

ik pas dit zelf toe in mijn lessen en mondeling face-to-face gaat mij dat heel goed af, al zeg ik het zelf, maar ik voel me niet geroepen om een stuk te schrijven hierover. ik denk ook niet dat ik het zo simplistische kan verwoorden in een text als dat ik dat in spreekstijl zou doen.

mijn advies als je "eindelijk eens wat aan die verdraaide muziektheorie" wilt doen: vergeet die boeken, vergeet het internet waar alles op staat en ga gewoon een paar lessen nemen bij een goed docent.
Volledig met je eens, ik moet hier voor de zoveelste keer nog maar de kommentaren lezen en ik heb al geen zin meer. Maak het toch eens wat "klantvriendelijker" ipv onmiddellijk met stadhuiswoorden en visies te goochelen. Een hoop mensen weet eigenlijk véél meer dan ze zelf denken maar door die formulering schrik je ze nog meer af.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Een hoop mensen weet eigenlijk véél meer dan ze zelf denken maar door die formulering schrik je ze nog meer af.
hmmm, ik had het eigenlijk ook zo kunnen formuleren bedenk ik me nu....was een stuk bondiger geweest en net zo duidelijk.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik heb twee reacties op deze kritiek:
1. Je kunt simpelweg niet alles in Jip-en-Janneke taal uitdrukken, dan vertroebel je de zaak alleen maar en wordt het voor iedereen ingewikkelder. Vroeg of laat moet je toch de juiste begrippen gaan hanteren en volgens mij is het alleen maar onhandig om dat uit te stellen.
2. Als iemand om theorie vraagt dan kan hij het krijgen. Om dan vervolgens te gaan klagen dat het te ingewikkeld is en ook nog degene die de dienst verleent daarvan de schuld te geven vind ik de omgekeerde wereld. Bovendien doe je jezelf te kort als je je laat afschrikken door een paar moeilijke woorden. Als je iets niet begrijpt, vraag het dan en ik verhelder met liefde en geduld alles zo goed als ik kan.

EDIT: Ik weet dat het niet persoonlijk noch kwaad bedoeld was hoor, ik geef alleen nogmaals mijn persoonlijke kijk erop.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

WouterTron schreef: Ik hoor zoiets vaker maar sorry, dat wijt ik dus echt aan de onzekerheid van de kandidaat. Het is allemaal helemaal niet zo moeilijk. "Geheim genootschap met magische manuscripten", kom nou Didi! Een woord van vier lettergrepen zou een bereidwillige beginner niet moeten afschrikken. Iedere wetenschap kent jargon waarmee concepten worden omschreven en afgebakend. Of je nu de handleiding van je DVD-speler aan het lezen bent of een stukje muziektheorie, je zult altijd te maken krijgen met woorden die je "in de echte wereld" nooit tegenkomt. Toch lijken de meeste mensen ervan overtuigd dat je voor het eerste van die twee activiteiten geen tovenaar hoeft te zijn. Waarom bij muziektheorie dan wel?
Ik heb helemaal niets tegen de terminologie an sich. Beestjes moeten een naam hebben. Het gaat er mij eerder om dat je een beginner niet moet afschrikken met zwaar aangezet jargon. That's all. Die beginner denkt dan meteen, dat is ingewikkeld en daar ben ik vast te dom voor. Het hoort ook een beetje bij studenten op een opleiding om eens flink met zijn pasverworven kennis uit te pakken en dan eindeloos over details te gaan lopen neuzelen. Je haalt ze er zo uit. Overigens was ik in mijn academietijd niet veel anders. Ik zat tjokvol meningen en vond het heerlijk andere te intimideren met feitenkennis en terminologie. Of ik daardoor ook beter communiceerde was maar de vraag. Misschien was ik daar ook niet op uit. Wilde ik dat wel dan had ik wel een meer gemeenschappelijk jargon gebezigd. Niet om in de ouwelullenmodus te vervallen :oudezak: maar toen ik het jaren later als docent allemaal moest gaan uitleggen begon ik daar pas het belang van in te zien. Stiekum vind ik het altijd wel leuk als studenten dik gaan lopen doen, bluffen, meningen rondstrooien. :lol:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Didi, je zegt nu precies wat mij al de hele ochtend op de lippen ligt maar ik durf het niet uit te spreken omdat ik bang ben dat ik het verkeerd verwoord en antipathie opwek, terwijl ik echt constructief bezig wil zijn en alle hulp en moeite van Wouter om dingen uit te leggen zeer waardeer en niet verder wil afschrikken.

Wouter: een goeie tip is om je eens in de ander z'n schoenen te verplaatsen ipv de wereld alleen aan jezelf te spiegelen want, en dit kon je eigenlijk al weten als je zou opletten wat je collega's zeggen, jij bent jammergenoeg niet de norm in muziekland. :wink:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik vind wel dat er weinig grappige leraars zijn :-) Zelfs hier wordt het al onmiddellijk bloedserieus wanneer dat aangesneden wordt. Ik hoop dat de speelsheid nooit vergeten wordt.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

tja, jij wil toch geen les geven? :wink:
put you money where your mouth is en ga verdorie eens les geven dan...je zou het volgens mij juist heel goed doen, dat heb ik je al eerder gezegd.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Anders houden we een muziektheorie meeting!!
Met lezingen door verschillende lesgevers die dit zien zitten.

Ik wil het bijvoorbeeld ook heel graag allemaal onder de knie krijgen, het bevorderd je spel zoveel, maar het is verdomde saai.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

matsjuw schreef:Anders houden we een muziektheorie meeting!!
Met lezingen door verschillende lesgevers die dit zien zitten.

Ik wil het bijvoorbeeld ook heel graag allemaal onder de knie krijgen, het bevorderd je spel zoveel, maar het is verdomde saai.
En dan na een kwartiertje al duizelig worden. :D
Kleine beetjes per keer en dan de tijd nemen om het te oefenen en je eigen te maken werkt beter denk ik.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Didi schreef:Het hoort ook een beetje bij studenten op een opleiding om eens flink met zijn pasverworven kennis uit te pakken en dan eindeloos over details te gaan lopen neuzelen. Je haalt ze er zo uit.
Nou, de implicatie is natuurlijk dat je dat bij mij ziet gebeuren, maar dat is toch zeer zeker niet mijn bedoeling. Ik ben daar niet het type voor en vind mezelf ook helemaal niet zo geleerd of vergevorderd. Ik heb me een paar posts terug waarschijnlijk ongelukkig uitgedrukt, dus mijn excuses. Het is nooit mijn bedoeling om op te scheppen of mensen af te schrikken, integendeel. Ik wil juist heel graag dat iedereen muziektheorie leert, want het is zo fijn om te begrijpen wat je speelt en wat je anderen hoort spelen. Het maakt je enorm zelfredzaam en dat wil denk ik iedereen wel.

En Geert, ga jij maar weer in je hoekje 32en zitten tappen, jij bent duidelijk een verloren zaak!
schorrebass
Berichten: 698
Lid geworden op: 09 nov 2007, 19:08

Bericht door schorrebass »

WouterTron schreef:EDIT: Na wat discussie verderop in de thread herzie ik mijn originele reactie.

Ja, het is goed om je toonladders te kennen. Nee, daar hoef je geen speciaal boek voor te kopen. Je kunt ze met een paar minuten op google allemaal vinden. Als je met deze link overweg kunt, kun je ze zelfs allemaal gemakkelijk uitprinten!

Handige toonladders om te kennen:

Basis:
1. Ionisch majeur (ionian, ook wel natural major)
- De "klassieke" majeurladder, gebruikt voor opbouw van de meeste liedjes in majeurtoonsoorten.
2. Aeolisch mineur (aeolian, ook wel natural minor)
- De "klassieke" mineurladder, gebruikt voor opbouw van veel liedjes in mineurtoonsoorten.

Improvisatie:
3. Pentatonisch majeur
- Voor het zorgeloos improviseren in majeurtoonsoorten (veel motown, pop)
4. Majeur bluesladder (maar 1 extra noot t.o.v. pentatonisch)
- Voor het improviseren over veel bluesliedjes, in veel gevallen uitwisselbaar met nr 6.

5. Pentatonisch mineur
- Voor het zorgeloos improviseren in mineurtoonsoorten (veel rock, pop)
6. Mineur bluesladder (maar 1 extra noot t.o.v. pentatonisch)
- Voor het improviseren over veel bluesliedjes, in veel gevallen uitwisselbaar met nr 4.

"Jazz":
7. Mixolydisch (majeur)
- Verschilt maar één noot met nr 1. Voor het improviseren in bepaalde majeurtoonsoorten waarin de dominant 7 veel wordt gebruikt, evenals in blues(y) liedjes.
8. Dorisch (mineur)
- Een mineurladder met maar één andere noot t.o.v. nr 2. In heel veel gevallen is het in een mineurliedje mooi om deze ladder te gebruiken in plaats van aeolisch.

Ik zou je, naast het leren van ladders, toch ook aanraden een begin te maken met het inlezen op harmonieleer. Je hoeft je er niet onmiddellijk tot aan je nek in te storten, maar met het oog op één van de door jou genoemde doelstellingen - meedoen aan jamsessies - lijkt het me essentieel om de beginselen te leren. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met boeken van Hal Leonard en/of Musician's Institute. Ik vind ze altijd overzichtelijk en begrijpelijk geschreven, hoewel in het Engels. Dit boek ken ik persoonlijk niet maar gezien mijn ervaringen is het denk ik de moeite waard: https://www.halleonard.com/product/viewp ... ubsiteid=7&" onclick="window.open(this.href);return false;
Dankjewel.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

:yes:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

:worship:
Plaats reactie