Akkoorden in een notendop.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Akkoorden in een notendop.

Bericht door deevit »

Ik heb een stukje geschreven in mijn persoonlijk topic over akkoorden, en er werd gesuggereerd om dit hier ook te plaatsen. Dit is bedoeld voor beginners op akkoordgebied, en ik heb geprobeerd er zo min mogelijk 'harde theorie' aan vast te plakken om de drempel laag te houden en mensen zeker niet af te schrikken, ook als er weinig tot geen theoretische kennis is. Vooralsnog dus liever niet teveel discussie over toontrappen, harmonieleer en uitzonderingen op regels. Volgens mij is het een redelijk duidelijk verhaal, verpakt in heldere taal.
Vragen, opmerkingen en aanvullingen zijn zeker welkom!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Hier even een poging tot de absolute basis. Ik benader het gewoon vanuit de toonladder en zal de drie meest gangbare hier noemen, dus het is gewenst dat je wel enige kennis hebt van de toonladders majeur, mineur en dominant. Ik zal tabjes gebruiken omdat ik niet echt een manier heb om uit te schrijven, veel mensen dit makkelijk vinden en ik zelf ook niet echt een held ben met lezen/schrijven.
Ik zal proberen om het zoveel mogelijk in 'Jip en Janneke taal' te houden, en dus niet teveel met theorie en begrippen te smijten. Gewoon simpel.

Voor het gemak neem ik E als voorbeeld toonsoort, vind ik het makkelijkst op bas en ik denk dat ik daarin niet de enige ben. Alles is toe te passen in elke toonsoort.

Majeur

Allereerst de toonladder van E majeur.
De noten zijn als volgt:

Code: Selecteer alles

E - F# - G# - A - B - C# - D# - E
1   2    3    4   5   6    7    8
Waarbij we elke noot een nummer geven, dus 1 t/m 8 (waar de 8, het octaaf, dezelfde noot is als de 1).
De onderlinge afstand tussen de noten worden intervallen genoemd, Wikipedia intervallen.

Over het algemeen wordt een akkoord opgebouwd uit een 1 (de grondnoot), een 3, een 5 en een 7.
Omdat de 5 vaak moeilijk te betrekken is in een akkoord op basgitaar, en in deze gevallen niet bepalend is voor het klankbeeld laten we deze vervallen.
Wat we hier dus gaan doen is onze basisakkoorden opbouwen met een 1, een 3 en een 7.

In het geval van E majeur is de 1 dus een E, de 3 een G# en de 7 een D#.
Dit spelen we als volgt op de bas:

Code: Selecteer alles

 
G --------
D -- 13 --
A -- 11 --
E -- 12 --
Gefeliciteerd, u heeft zojuist uw eerste majeur akkoord gespeeld!

Er is nog een mooie en makkelijke manier om hetzelfde akkoord te spelen met wat meer definitie. Dit doen we door de 3 (G#) een octaaf hoger te spelen. Qua klanken precies hetzelfde akkoord, maar het klinkt vaak wat mooier en meer gedefinieerd omdat de noten wat meer verspreid liggen. Dit pakken we als volgt:

Code: Selecteer alles

G -- 13 --
D -- 13 --
A --------
E -- 12 --
Mineur

Eerst de noten maar weer van de E mineur ladder.

Code: Selecteer alles

 
E - F# - G - A - B - C - D - E
1   2    3   4   5   6   7   8 
Voor de opbouw van een mineur akkoord geldt precies hetzelfde verhaal. Standaard wordt deze opgebouwd uit een 1, 3, 5, en een 7 waarbij we de 5 weer laten vervallen. De 'theorie' erachter is dus exact gelijk, alleen zitten er nu andere noten in de toonladder.
Dus de 1 is weer de E, de 3 is nu een G en de 7 een D.

Dit pakken we als volgt:

Code: Selecteer alles

G --------
D -- 12 -- 
A -- 10 -- 
E -- 12 -- 
En ook hier kunnen we de 3 weer een octaaf hoger spelen:

Code: Selecteer alles

G -- 12 -- 
D -- 12 -- 
A --------
E -- 12 -- 
Dominant

Tot slot, de dominant ladder. Dit is eigenlijk dezelfde ladder als de majeur ladder, met als verschil dat hier een verlaagde 7 in zit (dezelfde 7 als in de mineur ladder). Een toonsoort die je bijvoorbeeld erg veel in blues tegenkomt.

De noten van de ladder:

Code: Selecteer alles

 
E - F# - G# - A - B - C# - D - E
1   2    3    4   5   6    7   8
We nemen weer de 1, 3 en 7, dus de E, G# en D.

Code: Selecteer alles

G -------- 
D -- 12 --
A -- 11 --
E -- 12 --
En weer met de 3 een octaaf hoger:

Code: Selecteer alles

G -- 13 -- 
D -- 12 --
A --------
E -- 12 --
In een notendop, en als het goed is kun je nu majeur, mineur en dominant akkoorden spelen, in elke toonsoort!
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Zeer duidelijk deevit en bedankt dat je hiervoor de tijd neemt.
Misschien geen slecht idee om ook een voorbeeld te geven waar en wanneer je het ook kan gebruiken?
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik moet alles voorkauwen? :wink: Ik wil best voorbeelden geven of wat dieper op het hele akkoorden spelen ingaan. Maar ik wacht eerst even een beetje response af.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

deevit schreef:Ik moet alles voorkauwen? :wink: Ik wil best voorbeelden geven of wat dieper op het hele akkoorden spelen ingaan. Maar ik wacht eerst even een beetje response af.
Dat voorkauwen bedoel ik helemaal niet, maar als je het wil doen is het altijd welkom :P
Ik doelde meer op het tweede.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Was ook maar een geintje hoor, maar ik ben wel een heel groot voorstander van mensen zelf dingen uit laten zoeken. Ik kijk eerst gewoon even hoe hierop gereageerd wordt en dan kan ik kijken waar eventueel nog behoefte aan is.

En anders post ik wel een paar echte vingerbrekers. :twisted:
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Ik dacht wel al dat het een geintje was en ben zelf ook wel een voorstander van het zelf uitzoeken, maar de noten van verschillende akkoorden uitzoeken of uitzoeken hoe je die techniek ook in een bandje of iets dergelijks kan gebruiken is toch iets heel anders.

Het is hoogstwaarschijnlijk ook wel een stuk aanvoelen, net zoals het met zoveel dingen in de muziek is.

Wel mooi dat je echt van het begin begonnen bent!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Het is wel op verschillende manieren toe te passen, maar ik moet wel bekennen dat ik het voornamelijk gebruik als ik alleen speel. Maar je moet je weg er inderdaad ook wel een beetje mee vinden... In een band moet je er wel ruimte voor hebben is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Maar waarom speel je hier steeds septiem akkoorden, maar noem je het majeur/mineur akkoorden? Dat is nogal verwarrend voor beginners die daarna septiem akkoorden tegenkomen...

Of zie ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Omdat het majeur/mineur akkoorden zijn! :wink:

Ik vlieg hier eigenlijk heel kort door de bocht wat theorie betreft. Maar in de praktijk is dit wel hetgeen dat werkt, vandaar dat ik het zo doe. Beter is om eerst dingen als intervallen en toontrappen ook te leren. Maar dat doen de meeste mensen nu eenmaal niet. Daarom denk ik dat dit een manier is...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Misschien moet er ook iets gemaakt worden over akkoorden en dan juist niet in een notendop? Voor de mensen die wel theoretische kennis hebben? Want je hebt natuurlijk wel gelijk over de septiemen, al is dat bijvoorbeeld een begrip dat een hoop mensen al niet kennen, die hier misschien wel mee uit de voeten kunnen. Dat was een beetje het idee... :)
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23046
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Nah, dan zet je toch gewoon een topic naast waar je meer theorie in kwijt kunt -- akkoorden in een kokosnoot.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Een kleine correctie/aanvulling, als U het mij toestaat.

Voor een gewoon majeur akkoord volstaat de 1-3-5
Speel je de 1-3-(5)-7 dan heb je het over een vierklank dus een majeur7 akkoord.
In sommige gevallen, in popmuziek zelfs in de meeste gevallen volstaat de drieklank en zit de 7 zelfs af en toe in de weg.
Hetzelfde voor het mineur akkoord dat je beschrijft wat eigenlijk een mineur7 is.

Bij de drieklanken speel je op de vijfde trap een gewone majeur 1-3-5
Dan heet het nog geen dominant7 want de verlaagde septiem laat je weg.

Voor jazzcats zijn die vierklanken erg noodzakelijk om te leren want je speelt ze vaak. Voor de meeste popmusici volstaan meestal de drieklanken met af en toe een dominant7.

Als het gaat om drieklanken zijn er feitelijk 4 soorten :
Majeur : 1-3-5
Mineur : 1-3b-5
Verminderd : 1-3b-5b
overmatig (Vermeerderd) : 1-3-5# ( komt niet zo vaak voor)

*b = halve verlaging ( één fret )

Daar kom je in pop-land al heel ver mee.
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 20 aug 2011, 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik zal het verhaal aankomend weekend proberen te nuanceren, met drie- en vierklanken.
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3391
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Bericht door Hvitekrist »

Didi schreef:Als het gaat om drieklanken zijn er feitelijk 4 soorten :
Majeur : 1-3-5
Mineur : 1-3b-5
Verminderd : 1-3b-5b
Vermeerderd : 1-3-5# ( komt niet zo vaak voor)

*b = halve verlaging ( één fret )

Daar kom je in pop-land al heel ver mee.
En sus4 en sus 2 dan?
Zijn toch ook drieklanken ;)
Plaats reactie