Akkoorden in een notendop.
Akkoorden in een notendop.
Ik heb een stukje geschreven in mijn persoonlijk topic over akkoorden, en er werd gesuggereerd om dit hier ook te plaatsen. Dit is bedoeld voor beginners op akkoordgebied, en ik heb geprobeerd er zo min mogelijk 'harde theorie' aan vast te plakken om de drempel laag te houden en mensen zeker niet af te schrikken, ook als er weinig tot geen theoretische kennis is. Vooralsnog dus liever niet teveel discussie over toontrappen, harmonieleer en uitzonderingen op regels. Volgens mij is het een redelijk duidelijk verhaal, verpakt in heldere taal.
Vragen, opmerkingen en aanvullingen zijn zeker welkom!
Vragen, opmerkingen en aanvullingen zijn zeker welkom!
Hier even een poging tot de absolute basis. Ik benader het gewoon vanuit de toonladder en zal de drie meest gangbare hier noemen, dus het is gewenst dat je wel enige kennis hebt van de toonladders majeur, mineur en dominant. Ik zal tabjes gebruiken omdat ik niet echt een manier heb om uit te schrijven, veel mensen dit makkelijk vinden en ik zelf ook niet echt een held ben met lezen/schrijven.
Ik zal proberen om het zoveel mogelijk in 'Jip en Janneke taal' te houden, en dus niet teveel met theorie en begrippen te smijten. Gewoon simpel.
Voor het gemak neem ik E als voorbeeld toonsoort, vind ik het makkelijkst op bas en ik denk dat ik daarin niet de enige ben. Alles is toe te passen in elke toonsoort.
Majeur
Allereerst de toonladder van E majeur.
De noten zijn als volgt:
Waarbij we elke noot een nummer geven, dus 1 t/m 8 (waar de 8, het octaaf, dezelfde noot is als de 1).
De onderlinge afstand tussen de noten worden intervallen genoemd, Wikipedia intervallen.
Over het algemeen wordt een akkoord opgebouwd uit een 1 (de grondnoot), een 3, een 5 en een 7.
Omdat de 5 vaak moeilijk te betrekken is in een akkoord op basgitaar, en in deze gevallen niet bepalend is voor het klankbeeld laten we deze vervallen.
Wat we hier dus gaan doen is onze basisakkoorden opbouwen met een 1, een 3 en een 7.
In het geval van E majeur is de 1 dus een E, de 3 een G# en de 7 een D#.
Dit spelen we als volgt op de bas:
Gefeliciteerd, u heeft zojuist uw eerste majeur akkoord gespeeld!
Er is nog een mooie en makkelijke manier om hetzelfde akkoord te spelen met wat meer definitie. Dit doen we door de 3 (G#) een octaaf hoger te spelen. Qua klanken precies hetzelfde akkoord, maar het klinkt vaak wat mooier en meer gedefinieerd omdat de noten wat meer verspreid liggen. Dit pakken we als volgt:
Mineur
Eerst de noten maar weer van de E mineur ladder.
Voor de opbouw van een mineur akkoord geldt precies hetzelfde verhaal. Standaard wordt deze opgebouwd uit een 1, 3, 5, en een 7 waarbij we de 5 weer laten vervallen. De 'theorie' erachter is dus exact gelijk, alleen zitten er nu andere noten in de toonladder.
Dus de 1 is weer de E, de 3 is nu een G en de 7 een D.
Dit pakken we als volgt:
En ook hier kunnen we de 3 weer een octaaf hoger spelen:
Dominant
Tot slot, de dominant ladder. Dit is eigenlijk dezelfde ladder als de majeur ladder, met als verschil dat hier een verlaagde 7 in zit (dezelfde 7 als in de mineur ladder). Een toonsoort die je bijvoorbeeld erg veel in blues tegenkomt.
De noten van de ladder:
We nemen weer de 1, 3 en 7, dus de E, G# en D.
En weer met de 3 een octaaf hoger:
In een notendop, en als het goed is kun je nu majeur, mineur en dominant akkoorden spelen, in elke toonsoort!
Ik zal proberen om het zoveel mogelijk in 'Jip en Janneke taal' te houden, en dus niet teveel met theorie en begrippen te smijten. Gewoon simpel.
Voor het gemak neem ik E als voorbeeld toonsoort, vind ik het makkelijkst op bas en ik denk dat ik daarin niet de enige ben. Alles is toe te passen in elke toonsoort.
Majeur
Allereerst de toonladder van E majeur.
De noten zijn als volgt:
Code: Selecteer alles
E - F# - G# - A - B - C# - D# - E
1 2 3 4 5 6 7 8
De onderlinge afstand tussen de noten worden intervallen genoemd, Wikipedia intervallen.
Over het algemeen wordt een akkoord opgebouwd uit een 1 (de grondnoot), een 3, een 5 en een 7.
Omdat de 5 vaak moeilijk te betrekken is in een akkoord op basgitaar, en in deze gevallen niet bepalend is voor het klankbeeld laten we deze vervallen.
Wat we hier dus gaan doen is onze basisakkoorden opbouwen met een 1, een 3 en een 7.
In het geval van E majeur is de 1 dus een E, de 3 een G# en de 7 een D#.
Dit spelen we als volgt op de bas:
Code: Selecteer alles
G --------
D -- 13 --
A -- 11 --
E -- 12 --
Er is nog een mooie en makkelijke manier om hetzelfde akkoord te spelen met wat meer definitie. Dit doen we door de 3 (G#) een octaaf hoger te spelen. Qua klanken precies hetzelfde akkoord, maar het klinkt vaak wat mooier en meer gedefinieerd omdat de noten wat meer verspreid liggen. Dit pakken we als volgt:
Code: Selecteer alles
G -- 13 --
D -- 13 --
A --------
E -- 12 --
Eerst de noten maar weer van de E mineur ladder.
Code: Selecteer alles
E - F# - G - A - B - C - D - E
1 2 3 4 5 6 7 8
Dus de 1 is weer de E, de 3 is nu een G en de 7 een D.
Dit pakken we als volgt:
Code: Selecteer alles
G --------
D -- 12 --
A -- 10 --
E -- 12 --
Code: Selecteer alles
G -- 12 --
D -- 12 --
A --------
E -- 12 --
Tot slot, de dominant ladder. Dit is eigenlijk dezelfde ladder als de majeur ladder, met als verschil dat hier een verlaagde 7 in zit (dezelfde 7 als in de mineur ladder). Een toonsoort die je bijvoorbeeld erg veel in blues tegenkomt.
De noten van de ladder:
Code: Selecteer alles
E - F# - G# - A - B - C# - D - E
1 2 3 4 5 6 7 8
Code: Selecteer alles
G --------
D -- 12 --
A -- 11 --
E -- 12 --
Code: Selecteer alles
G -- 13 --
D -- 12 --
A --------
E -- 12 --
Dat voorkauwen bedoel ik helemaal niet, maar als je het wil doen is het altijd welkomdeevit schreef:Ik moet alles voorkauwen? Ik wil best voorbeelden geven of wat dieper op het hele akkoorden spelen ingaan. Maar ik wacht eerst even een beetje response af.
Ik doelde meer op het tweede.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Ik dacht wel al dat het een geintje was en ben zelf ook wel een voorstander van het zelf uitzoeken, maar de noten van verschillende akkoorden uitzoeken of uitzoeken hoe je die techniek ook in een bandje of iets dergelijks kan gebruiken is toch iets heel anders.
Het is hoogstwaarschijnlijk ook wel een stuk aanvoelen, net zoals het met zoveel dingen in de muziek is.
Wel mooi dat je echt van het begin begonnen bent!
Het is hoogstwaarschijnlijk ook wel een stuk aanvoelen, net zoals het met zoveel dingen in de muziek is.
Wel mooi dat je echt van het begin begonnen bent!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Omdat het majeur/mineur akkoorden zijn!
Ik vlieg hier eigenlijk heel kort door de bocht wat theorie betreft. Maar in de praktijk is dit wel hetgeen dat werkt, vandaar dat ik het zo doe. Beter is om eerst dingen als intervallen en toontrappen ook te leren. Maar dat doen de meeste mensen nu eenmaal niet. Daarom denk ik dat dit een manier is...
Ik vlieg hier eigenlijk heel kort door de bocht wat theorie betreft. Maar in de praktijk is dit wel hetgeen dat werkt, vandaar dat ik het zo doe. Beter is om eerst dingen als intervallen en toontrappen ook te leren. Maar dat doen de meeste mensen nu eenmaal niet. Daarom denk ik dat dit een manier is...
Misschien moet er ook iets gemaakt worden over akkoorden en dan juist niet in een notendop? Voor de mensen die wel theoretische kennis hebben? Want je hebt natuurlijk wel gelijk over de septiemen, al is dat bijvoorbeeld een begrip dat een hoop mensen al niet kennen, die hier misschien wel mee uit de voeten kunnen. Dat was een beetje het idee...
Nah, dan zet je toch gewoon een topic naast waar je meer theorie in kwijt kunt -- akkoorden in een kokosnoot.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Een kleine correctie/aanvulling, als U het mij toestaat.
Voor een gewoon majeur akkoord volstaat de 1-3-5
Speel je de 1-3-(5)-7 dan heb je het over een vierklank dus een majeur7 akkoord.
In sommige gevallen, in popmuziek zelfs in de meeste gevallen volstaat de drieklank en zit de 7 zelfs af en toe in de weg.
Hetzelfde voor het mineur akkoord dat je beschrijft wat eigenlijk een mineur7 is.
Bij de drieklanken speel je op de vijfde trap een gewone majeur 1-3-5
Dan heet het nog geen dominant7 want de verlaagde septiem laat je weg.
Voor jazzcats zijn die vierklanken erg noodzakelijk om te leren want je speelt ze vaak. Voor de meeste popmusici volstaan meestal de drieklanken met af en toe een dominant7.
Als het gaat om drieklanken zijn er feitelijk 4 soorten :
Majeur : 1-3-5
Mineur : 1-3b-5
Verminderd : 1-3b-5b
overmatig (Vermeerderd) : 1-3-5# ( komt niet zo vaak voor)
*b = halve verlaging ( één fret )
Daar kom je in pop-land al heel ver mee.
Voor een gewoon majeur akkoord volstaat de 1-3-5
Speel je de 1-3-(5)-7 dan heb je het over een vierklank dus een majeur7 akkoord.
In sommige gevallen, in popmuziek zelfs in de meeste gevallen volstaat de drieklank en zit de 7 zelfs af en toe in de weg.
Hetzelfde voor het mineur akkoord dat je beschrijft wat eigenlijk een mineur7 is.
Bij de drieklanken speel je op de vijfde trap een gewone majeur 1-3-5
Dan heet het nog geen dominant7 want de verlaagde septiem laat je weg.
Voor jazzcats zijn die vierklanken erg noodzakelijk om te leren want je speelt ze vaak. Voor de meeste popmusici volstaan meestal de drieklanken met af en toe een dominant7.
Als het gaat om drieklanken zijn er feitelijk 4 soorten :
Majeur : 1-3-5
Mineur : 1-3b-5
Verminderd : 1-3b-5b
overmatig (Vermeerderd) : 1-3-5# ( komt niet zo vaak voor)
*b = halve verlaging ( één fret )
Daar kom je in pop-land al heel ver mee.
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 20 aug 2011, 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.
- Hvitekrist
- Berichten: 3391
- Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43