Hoe ik een auditie kon verkloten: 16e noten en 180 BPM...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Inderdaad. En als je het lukt om die 180 bpm te halen, dan moet het ook nog eens strak en gedefinieerd klinken..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Basstard
Berichten: 354
Lid geworden op: 29 mei 2005, 11:52

Bericht door Basstard »

@Squire, heb je mijn meel ontvangen???
Dat dacht ik!

"5 snaren op 1 bas is net zo raar als 1 snaar op 5 bassen"

https://www.begtodiffer.nl/
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

De Teng schreef:Zou het ook echt nodig zijn vraag ik me af als ik dat verhaal van onze topicstarter hoor? Ik bedoel... je zou als band met de baspartij ook andere dingen kunnen doen, zoals die gast van Opeth bvb... zal wel anders zijn (please note... I do not know anything about metal) of zo, of verneuken we het genre dan?
Ik vind Opeth ook een van de betere metalbands. Ik vind het zowiezo jammer dat vaak bij metal de bas (praktisch) dezelfde partijen speelt. Wel een oktaaf lager natuurlijk.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Basstard schreef:@Squire, heb je mijn meel ontvangen???
Heb je een peeh emmetje terug gestuurd!
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

johnbob schreef: Een tip die ik vroeger op het conservatorium kreeg...
Als het snel eraan toe moet gaan...
Blijf NORMAAL ademen.
Ik hield vroeger mijn adem vast tijdens snelle passages.
Dit veroorzaakt op redelijk korte termijn langzamere vingers door zuurstof gebrek in je bloed....geloof het of niet, maar tis echt waar. :wink:
Bedankt voor die tip, volgens mij doe ik dat namelijk onbewust tijdens snelle stukken bij optredens..... :?
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Goed gevoel geeft dat wel enigszins...om te horen dat anderen het dus ook niet even vanzelfsprekend doen. Billy Sheehan kan het wel. Jaco kon het. Victor Wooten kan het. Geddy Lee kan het vast ook wel. Hmmm. Ik ga die plectrum wel pakken, want daarmee schijnen alle ruige metalband het te kunnen. 1 2 3 4, 1 2 3 4, 1 2 3 4, etc.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Hoi zwieke....

Tis idd waar volgens mij doe ik het nu soms nog.
Tis op de een of andere manier iets dat in je zit.

gaat het moeilijk, dan hou je al snel je adem in.
Een gekke bek trekken is DIK oke....maar blijven ademen op een normaal tempo is essentieel :wink:
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

sowieso blijven ademen vind ik redelijk essentieel. Bij alles toch wel! :wink:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Zestienden op 180 bpm... ik kan er nu nog alleen maar van dromen om dat ooit te kunnen. Toch ben ik er flink aan aan het werken: ik ben sinds een paar maanden elke dag de oefeningen van Steve DiGiorgio ( :worship: ) voor'right-hand speed fingering techniques' aan het doen. Ik begon met de metronoom op 80 en zit nu op 110. Ik ben geleidelijk aan snelheid aan het ontwikkelen, soms duurde het een eeuwigheid voordat er 10 bpm bij kon, soms kon de snelheid al na een paar dagen iets omhoog.

Ik houd gewoon niet van het spelen met plectrum. Ik heb laatst zo'n plastic geval van 3 mm gekocht en het daar eventjes mee geprobeerd, maar ik blijf het niks vinden, bassen met een plectrum. Ik wil toch heel graag metal spelen, ook op dit soort extreme snelheden en dan zit er maar één ding op: oefenen tot de vellen erbij hangen! 8)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Hmm, ik heb zelf ook allerlei soorten plectra. Ik speel het liefst met een dikte tussen 0,8 en 1,2 mm ergens. Die dikke dingen vind ik maar niks inderdaad. En dunner werkt ook niet, dant dat wordt je geluid weer zo iel. Maar...hoe dunner, hoe sneller, heb ik gemerkt. Met een plectrum van 0,5 mm hoor ik echter alleen maar heel snel flapflapflapflapflapflapflap!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

probeer anders eens een 1.00mm Tortex plectrum van Dunlop: niet te dik, niet te dun, dikke sound. works for me.
het beste is misschien nog wel naar de lokale gitaarboer gaan en ze gewoon allemaal eens uitproberen. en als je dat niet mag, nooit meer naar die boer terug... ;)
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

voor het "paard in galop"-ritme gebruikte ik .71mm van Dunlop, ben overgestapt op iets dikker: .96mm van Dunlop. Bij bijvoorbeeld Twisted van Skunk Anansie gebruik ik een pic, maar dat tempo is niet te vergelijken met een 180 bpm uiteraard... Sneller dan dat red ik overigens ook bijna niet...
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Hoe harder het plectrum, hoe sneller je snaren aan gort.

Weet wat je eet. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

jep, ik kan op mijn snaren precies zien waar ik ze aansla met pic, daar begint zich al een klein slijtplekje te vormen van zo'n 3mm. breed. Ik speel zo min mogelijk met pic, alleen als het tempo me te hoog is, of als ik akkoorden speel.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
HALFWITT
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jul 2004, 22:02

Bericht door HALFWITT »

Speel altijd al met plectrum, begonnen omdat ik dat het makkelijkst vond, nu blijf ik het doen voor de sound. (dus niet voor de snelheid) Snelle stukjes zijn op zijn tijd natuurlijk altijd leuk, maar 16den op 180 BPM, Waarom zou je in godsnaam :shock: ? Zal wel een kwestie van smaak zijn (hoewel in mijn ogen een vreemde...). Toch wil ik je als lui varken nog wel een tip geven: PAK ALSJEBLIEFT EEN PLECTRUM!!!!! Ik word al moe als ik alleen maar lees dat jij zo snel wil gaan spelen met je vingers :wink: . iig succes.

(oh ja: en denk dr ff over na of je het wel echt nodig vind...hehehe)

groetjes, Toine
-- infant -- Give me a chance to shine and I'll blind the world! -- Halfwitt --
Plaats reactie