Hoe ik een auditie kon verkloten: 16e noten en 180 BPM...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

staafmixer en plectrum is dat geen optie?

in oldskool reggae heb je ook van die loopjes die snel gaan en dat lukt me voorlopig enkel met plectrum (ex-gitarist). maar constant zo spelen pffffffff.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Hallo :?: 180BPM en 16-den....

Respect voor degenen die dit kunnen maar het lijkt mij praktisch niet haalbaar, ik kan het in ieder geval niet. Mijn ervaring met snelheden die je net wel/niet haalt ondanks oefenen is gewoon terugvallen op 8-sten. Dan blijft het tenminste strak, sowieso strakker als 16-den die er tegenaan hangen.

En als het met repeteren net wel lukt dan gaat het live net niet en dan lijkt het er helemaal niet meer op. Aldus mijn ervaring omdat live op één of andere manier nummers toch net weer iets sneller gespeeld worden + dat je iets meer gespannen bent.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Nu ik dit soort snelheden zie..vraag ik me toch af hoe langzaam ik ben.(Dat ik langzaam ben, dat weet ik)

Met fingerstyle weet ik zeker dat ik 8e nootjes op 80bpm kan.(en dan bedoel ik dus strak voor 5minuten achter elkaar)

En dan bedoel ik bijvoorbeeld zo´n patroontje als dit:

Code: Selecteer alles

 s s s s s s s s s s s s s s s s
|--------------------------------| 
|--------7-7-7-7-5-5-5-5---------| 
|------------------------7-7-7-7-| 
|5-5-5-5-------------------------|       

Ik weet dat het niet snel is, maar als ik erbij zeg dat ik ruim 2 jaar speel valt het dan mee?
(ik weet dat snelheid niet alles is, maar ben toch erg benieuwd)
Ook heb ik al een poos niet meer geoefend op snelheid door dit soort loopjes te doen d.m.v. metronoom, dit komt omdat voor mijn gevoel er totaal geen vooruitgang in zat/zit. Dus misschien kan ik inmiddels wat sneller, maar dit weet ik zeker.

gewoon een paar 16e nootjes bijelkaar in snellere nummers lukken wel.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik kan wel 16e noten spelen op 140 bmp ongeveer, maar dan alleen als het afwisselende noten zijn en maar voor een paar maten. Als het twee maten dezelfde noten moeten zijn dan klinkt het niet strak meer op 1 of andere manier.
Ik speel ongeveer 3 jaar.
Strakheid is in ieder geval belangrijker dan snelheid. Veel oefenen blijkt denk ik de sleutel.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Daarbij vraag ik me het praktische nut van dit mitrailleurgeweld af :?:

Ik ben van mening dat strakke, volle 8-sten meer impact hebben dan dit zenuwachtige getokkel....maar goed, zal wel weer met muzieksmaak te maken hebben :roll:

En ik vind "Got the Time" van Anthrax al moeilijk :lol:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Tsja, mitrailleurgeluid _kan_ heel functioneel zijn. Zeker in de wat snellere metal. Zolang het maar afgewisseld wordt met groove. Maar da's weer mijn smaak.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik vind het ook wel leuk. Niet perse voor metal.
Als ik en de gitarist dezelfde verschillende noten op mitrailleursnelheid eruit poepen geeft dat best een leuk effect. Vooral met rusten er tussen en maatwisselingen.

Niet het hele nummer, maar als bridge ofzo.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

als ik strak een nummer door 16de noten wil spelen, zit ik op ongeveer 100 bpm denk ik zo. Niet heel wonderbaarlijk maar ook niet slecht dacht/hoop ik :P
Plaats reactie