Hoe ik een auditie kon verkloten: 16e noten en 180 BPM...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14301
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

zijn er überhaupt bassisten die dit tempo een nummer lang vol kunnen houden? Of zelfs een optreden lang? Ik denk dat ik met plectrum al moe zou worden van zo'n snelheid!!!
@Unlord, was het zo'n blackmetal bandje ofzo?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

@gilles: ik heb het nooit gehad over een heel nummer lang volhouden. Maar luister maar es naar bands als Nightwish, Therion en dat soort bands, om nog maar niet te spreken van de gemiddelde death metal band of iets absurds als Napalm Death of Mesjuggah. Dus, ja...het komt voor. Kunst is niet om het snel te kunnen spelen, want dat kan ik uiteindelijk wel. Kunst is om strak in de maat te blijven spelen, ook als het wat langer duurt.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14301
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

jep, inderdaad heeft Therion ook heel snelle stukken erin zitten. Stom van me...
de grote storthoop heeft gesproken
Silent G
Berichten: 150
Lid geworden op: 31 mei 2004, 10:32

Bericht door Silent G »

cannibal corpse :jam:
kweet niet of Webster aan de 180 komt, maar hij is in ieder geval rete snel met zn vingertjes
**BTB 405 & RockMaster Full Tube Amp**
Gebruikersavatar
Leander
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 mei 2005, 18:09

Bericht door Leander »

Opeth is kwa baslijnen wel apart om in death metal ofzo te spelen. Speel gewoon 8ste dan, in overleg moet dan echt wel goed zijn, soms klinkt het nog mooier ook. Zelf had ik het in een nummer van Children of Bodom, te weten het nummer Downfall, ik zat heel fanatiek 16e te spelen, kijk ik het concert, speelt de bassist zelf 8ste....hmm..
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Zeker weten dat die bassist 8-sten pakt? Vaak zie je het niet goed als ze met plectrum spelen. Anyway, ik ben gaan oefenen en ik kom al een heel eind nu. Maar we zijn er nog lang niet.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ja van die 8sten ipv 16en heb ik ook eens gehoord. Werkt misschien wel..
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

precies wie let er in metal nou op de bassist :wink:
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

180 en 16en...sorry hoor maar ga dan gewoon gitaar spelen. :roll:
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik kende vroeger een band waarbij een gitarist een pitch shifter gebruikte. Bassist was dus niet nodig. Sorrie, naam ben ik vergeten. Was een Nederlandse band.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ah, hola, vergis je niet in metalbassisten. De reden dat veel mensen denken dat dat pummels zijn, is omdat niemand de moeite neemt om te kijken en te luisteren. Toegegeven: veel metalbandjes hebben een bassist die de gitaar kopieert. En die metal doet ook meestal niet veel meer dan hakkehakkehakke. Maar ga andere metalbands maas es goed bekijken en probeer dan maar es mee te spelen. Denk aan Opeth, In Flames, hypocrisy en meer van dat soort band. Dan kom je erachter dat je nog een flink eind te gaan hebt. En ik ken ook niemand die de speelstijl heeft van bijvoorbeeld Peter STeele. Laatst die gast nog op een video Kill all the White people zien spelen. Da's loeisnel raggen en zingen tegelijk!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14301
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

kan iemand trouwens een paar voorbeelden noemen van nummers op 180 bpm? Kan ik es luisteren hoe snel dat nou eigenlijk is.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Squire schreef:
180 bpm met 16e noten

Edit:
Is trouwens wel een midi bestand. Zelf red ik het niet :) Niet een heel nummer in ieder geval. Voor korte snelle stukken zoals 180 bpm gebruik ik 1 vinger en dan plectrum style zeg maar, maarja.. respect voor diegene die het een heel nummer volhouden
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14301
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

tsjeezes!
:worship: als je dit met je blote vingers redt! Ik red de helft van het tempo nog niet met pic! :shock:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

gilles schreef:tsjeezes!
:worship: als je dit met je blote vingers redt! Ik red de helft van het tempo nog niet met pic! :shock:
Toch wel met je tengels mag ik hopen? En als je een pick gebruikt...up down up down, okee? 90 bmp in de maat moet toch lukken?
Plaats reactie