Oefeningen voor 5-snaar

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Oefeningen voor 5-snaar

Bericht door heskez »

Op een viersnaar weet ik zo'n beetje alles te vinden, alles wat zo'n beetje binnen mijn bereik ligt, zou ik met mijn ogen dicht moeten kunnen pakken. En dat mag ook wel na 10 jaar bassen! :lol: Naar de overstap naar een 5-snaar wil het

A) wel eens gebeuren dat ik in bandformatie onverhoeds wel eens een G pak in plaats van een C als ik sta te spelen. Overiges gebeurt dit, wanneer ik thuis met mijn bas op schoot speel bijna nooit..

B) mijn duim niet automatisch op de onderliggende snaren rust (als dat nodig is) wanneer ik de onderliggende wil bespelen. Bij mijn viersnaar gaat dit wel automatisch.

Natuurlijk is de remedie oefenen, oefenen en nog eens oefenen tot het erin slijt. Maar zijn er geen specifieke 5-snaar oefeningen om het proces wat te versnellen?

Ben ik trouwens de enige met dit soort verschijnselen?
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Mijn leraar heeft er ook wel eens (andersom) last van als ie op de 4-string precision van de muziekschool speelt, omdat hij alleen maar 5-string speelt. Maar goed, om op jouw verhaal terug te komen, er zijn niet echt oefeningen, behalve blind proberen te spelen en üben, üben en nog eens üben.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
jazzywezzy
Berichten: 456
Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56

Bericht door jazzywezzy »

A) Is idd een kwestie van oefenen: een worden met je bas

B) Snap ik niet helemaal. Heb je het over linker of je rechter hand? (ervan uitgaande dat je rechtshandig bent)
Where's the 'uhh'?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Het gaat hier volgens mij om zijn rechterhand. De meeste bassisten steunen hun duim op een bovenste snaar als ze een hogere snaar willen spelen, maar heskez is dat kennelijk nog niet helemaal goed gelukt op zijn 5-string.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Als ik jou was zou ik idd gewoon veel de bas ter hand nemen om zo vooral het gevoel van de extra snaar eigen te worden.

Wat wel een handige oefening is, zijn toonladders (met permutaties). Speel maar gewoon een majeur ladder in e...in bijna een positie... (of in d)

Dat helpt volgens mij wel... succes
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

wat bedoel je met permutaties?
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

@Jazzywezzy: De rechter hand naturlijk, ik ben rechts :mrgreen: !

@This "toonladders (met permutaties)" Heu, :? Bedoel je vanaf de lage D op de bsnaar, positie 3 dus, een tonnladder naar boven spelen?
-- It's the hat that keeps the funk --
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

@ Heskez....

De majeur toonladder, even ervan uitgaande dat deze je bekend is... Idd in derde positie spelen, over de volle 2 octaven.

permutatievoorbeeld:
1234
2341
3412
4123

Oftewel patroonjes, en die dan laten 'permuteren'.... als je dit nou doet met de hele ladder over de volle 2 octaven... dus bij:
1 3 5 7
2 4 6 8
3 5 7 9
4 6 8 10
undsoweiter...met allerlei verschillende combinaties (grote intervallen, kleine intervallen) naar boven en naar beneden... dan is dat volgens mij wel een okee-e manier om je hals te leren kennen (wat volgens mij je bedoeling was)...

Eigenlijk komt 't er natuurlijk gewoon op neer dat je jezelf op enigerlei wijze voor de gek moet houden om zo veel te spelen...want dat is de enige werkelijke oplossing :D
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

wat ook een leuke oefening is: chromatisch omhoog en wel zo:
B-snaar: 6-7-8-9
E-snaar: 5-6-7-8
A-snaar: 4-5-6-7
D-snaar: 3-4-5-6
G-snaar: 2-3-4-5
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

This schreef:@ Heskez....

De majeur toonladder, even ervan uitgaande dat deze je bekend is... Idd in derde positie spelen, over de volle 2 octaven.

permutatievoorbeeld:
1234
2341
3412
4123

Oftewel patroonjes, en die dan laten 'permuteren'.... als je dit nou doet met de hele ladder over de volle 2 octaven... dus bij:
1 3 5 7
2 4 6 8
3 5 7 9
4 6 8 10
undsoweiter...met allerlei verschillende combinaties (grote intervallen, kleine intervallen) naar boven en naar beneden... dan is dat volgens mij wel een okee-e manier om je hals te leren kennen (wat volgens mij je bedoeling was)...

Eigenlijk komt 't er natuurlijk gewoon op neer dat je jezelf op enigerlei wijze voor de gek moet houden om zo veel te spelen...want dat is de enige werkelijke oplossing :D
OK This, ik begrijp je nu :wink: Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met een C majeur toonladder op posistie 1 van de b-snaar en die op alle mogelijke posities proberen te spelen, en snel.. Dit moet ik sowieso kunnen van mijn leraar voor we weer "leuke" dingen gaan doen..
-- It's the hat that keeps the funk --
Plaats reactie