Oefeningen voor 5-snaar
Oefeningen voor 5-snaar
Op een viersnaar weet ik zo'n beetje alles te vinden, alles wat zo'n beetje binnen mijn bereik ligt, zou ik met mijn ogen dicht moeten kunnen pakken. En dat mag ook wel na 10 jaar bassen! Naar de overstap naar een 5-snaar wil het
A) wel eens gebeuren dat ik in bandformatie onverhoeds wel eens een G pak in plaats van een C als ik sta te spelen. Overiges gebeurt dit, wanneer ik thuis met mijn bas op schoot speel bijna nooit..
B) mijn duim niet automatisch op de onderliggende snaren rust (als dat nodig is) wanneer ik de onderliggende wil bespelen. Bij mijn viersnaar gaat dit wel automatisch.
Natuurlijk is de remedie oefenen, oefenen en nog eens oefenen tot het erin slijt. Maar zijn er geen specifieke 5-snaar oefeningen om het proces wat te versnellen?
Ben ik trouwens de enige met dit soort verschijnselen?
A) wel eens gebeuren dat ik in bandformatie onverhoeds wel eens een G pak in plaats van een C als ik sta te spelen. Overiges gebeurt dit, wanneer ik thuis met mijn bas op schoot speel bijna nooit..
B) mijn duim niet automatisch op de onderliggende snaren rust (als dat nodig is) wanneer ik de onderliggende wil bespelen. Bij mijn viersnaar gaat dit wel automatisch.
Natuurlijk is de remedie oefenen, oefenen en nog eens oefenen tot het erin slijt. Maar zijn er geen specifieke 5-snaar oefeningen om het proces wat te versnellen?
Ben ik trouwens de enige met dit soort verschijnselen?
-- It's the hat that keeps the funk --
- jazzywezzy
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56
Als ik jou was zou ik idd gewoon veel de bas ter hand nemen om zo vooral het gevoel van de extra snaar eigen te worden.
Wat wel een handige oefening is, zijn toonladders (met permutaties). Speel maar gewoon een majeur ladder in e...in bijna een positie... (of in d)
Dat helpt volgens mij wel... succes
Wat wel een handige oefening is, zijn toonladders (met permutaties). Speel maar gewoon een majeur ladder in e...in bijna een positie... (of in d)
Dat helpt volgens mij wel... succes
@ Heskez....
De majeur toonladder, even ervan uitgaande dat deze je bekend is... Idd in derde positie spelen, over de volle 2 octaven.
permutatievoorbeeld:
1234
2341
3412
4123
Oftewel patroonjes, en die dan laten 'permuteren'.... als je dit nou doet met de hele ladder over de volle 2 octaven... dus bij:
1 3 5 7
2 4 6 8
3 5 7 9
4 6 8 10
undsoweiter...met allerlei verschillende combinaties (grote intervallen, kleine intervallen) naar boven en naar beneden... dan is dat volgens mij wel een okee-e manier om je hals te leren kennen (wat volgens mij je bedoeling was)...
Eigenlijk komt 't er natuurlijk gewoon op neer dat je jezelf op enigerlei wijze voor de gek moet houden om zo veel te spelen...want dat is de enige werkelijke oplossing
De majeur toonladder, even ervan uitgaande dat deze je bekend is... Idd in derde positie spelen, over de volle 2 octaven.
permutatievoorbeeld:
1234
2341
3412
4123
Oftewel patroonjes, en die dan laten 'permuteren'.... als je dit nou doet met de hele ladder over de volle 2 octaven... dus bij:
1 3 5 7
2 4 6 8
3 5 7 9
4 6 8 10
undsoweiter...met allerlei verschillende combinaties (grote intervallen, kleine intervallen) naar boven en naar beneden... dan is dat volgens mij wel een okee-e manier om je hals te leren kennen (wat volgens mij je bedoeling was)...
Eigenlijk komt 't er natuurlijk gewoon op neer dat je jezelf op enigerlei wijze voor de gek moet houden om zo veel te spelen...want dat is de enige werkelijke oplossing
OK This, ik begrijp je nu Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met een C majeur toonladder op posistie 1 van de b-snaar en die op alle mogelijke posities proberen te spelen, en snel.. Dit moet ik sowieso kunnen van mijn leraar voor we weer "leuke" dingen gaan doen..This schreef:@ Heskez....
De majeur toonladder, even ervan uitgaande dat deze je bekend is... Idd in derde positie spelen, over de volle 2 octaven.
permutatievoorbeeld:
1234
2341
3412
4123
Oftewel patroonjes, en die dan laten 'permuteren'.... als je dit nou doet met de hele ladder over de volle 2 octaven... dus bij:
1 3 5 7
2 4 6 8
3 5 7 9
4 6 8 10
undsoweiter...met allerlei verschillende combinaties (grote intervallen, kleine intervallen) naar boven en naar beneden... dan is dat volgens mij wel een okee-e manier om je hals te leren kennen (wat volgens mij je bedoeling was)...
Eigenlijk komt 't er natuurlijk gewoon op neer dat je jezelf op enigerlei wijze voor de gek moet houden om zo veel te spelen...want dat is de enige werkelijke oplossing
-- It's the hat that keeps the funk --