Noten, akkoorden, toonladders: eerst op bas of op g*t**r?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Noten, akkoorden, toonladders: eerst op bas of op g*t**r?

Bericht door FleaWannabe »

Bij deze de vraag! Ik speel al een paar jaartjes maar heb eigenlijk geen flauw benul van toonladders, noten en akkoorden. Ik ken wat trucjes en 'toonladders op gehoor' op bas en een paar grepen op gitaar, maar wil nu mezelf eindelijk een stap verder halen. Lessen zit er in helaas niet in, ik wil het mezelf gaan aanleren. Maar dan de hamvraag: moet ik beginnen met bas of juist met gitaar? Natuurlijk is er niet een eenduidig antwoord, maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Mijn onderbuikgevoel zegt gitaar en die kennis toepassen op bas, maar mijn onderbuik is weleens onbetrouwbaar. Brandtdt maar los!
Billy, tell Hulk about Disneyland
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Dat maakt echt werkelijk helemaal niets uit. Kies gewoon het instrument waar je je het lekkerst op voelt zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Beide kan. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met les te volgen (zowel theorie als basgitaar) en heb mij met mijn bas als instrument nooit beperkt gevoeld om de theorie in de praktijk te brengen. Gitaar is alleen wat makkelijker voor harmonieën.
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Bekijk bij welk instrument je het prettigst bij voelt, waar je het meeste overzicht voor je zelf hebt.
Als dat voor jou gitaar is zou ik het in eerste instantie op gitaar uitzoeken, als je de theorie een beetje snapt is de stap naar bas of ieder ander instrument gauw gemaakt.
Andersom geld dit in principe ook.

Muziektheorie is universeel voor alle instrumenten, dus zodra je het begrijpt is het alleen een kwestie van toepassen.
Gebruikersavatar
Eviobass
Berichten: 285
Lid geworden op: 04 jun 2008, 16:58

Bericht door Eviobass »

Ik zou zeggen, als je onderbuikgevoel zegt dat je met de gitaar moet beginnen, dan doe je dat! :)
It's all about the groove, dude
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Gewoon op bas gaan doen. Daar ben je op thuis. Voor akkoorden en harmonieleer maakt het niks uit. je kunt vrijwel alle akkoorden en ladders ook op bas spelen. Zelfs nog eenvoudiger omdat op bas alle snaren in kwarten zijn gestemd.
Je kunt ook af en toe eens wat dingen op piano uitzoeken. Door die patronen van witte en zwarte toetsen zie daar snel hoe ladders in elkaar zitten.
Plaats reactie