Probleem met leren van tonen op basgitaar.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Probleem met leren van tonen op basgitaar.

Bericht door Jeroen.D »

Na toch al een tijdje bezig te zijn met het spelen van basgitaar wil ik me er eens echt intensief mee gaan bezig houden met het leren van de tonen (akkoorden?!) op het fretboard van de bas. Ik heb me altijd wat kunnen beredderen, maar merk nu dat het echt nodig is om die dingen te kennen.

Nu, ik heb een leuk boek gekocht (Gids voor basgitaar spelen) dat erg duidelijk is maar toch ... zo ben ik nu die tonen op het fretboard aan het leren en stuit ik op tekens als # en b. Nu weet ik helaas niet goed wat die tekens willen zeggen, plus ik met dat vooral de toenen met b (vb Eb) niet overal voorkomen. Hoe komt dit? Kan iemand me dit verklaren.

Het klinkt misschien allemaal wat dom, maar ik geraak er bij momenten moeilijk uit wijs, en iets leren wat ik niet snap is zinloos. Dus bij deze :D
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Een # noem je een kruis, een b staat voor een mol. Een kruis wil zeggen een halve toon verhoging, en je raadt het al, een mol een halve verlaging. Dus als er Eb staat, dan noem je dat Es, en dat is een halve toon lager dan de E. Tevens is dit dezelfde noot als de D#, die je Dis (spreek uit, dies) noemt.

Kijk bijvoorbeeld naar de eerst 4 noten op je E snaar. Dat begint logischerwijs met E, daarna F en op de derde fret zit de G. Op de tweede fret, tussen de F en G in, krijg je dus een F# of een Gb (Fis of Ges).
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Simpel gezegd is # (sharp) 1 fret omhoog en b (flat) 1 fret omlaag.
Zo heb je een Bb die dezelfde fret is als een A#.

Wanneer je een flat of een sharp gebruikt is afhankelijk van de richting waarin er gespeeld wordt, dus als je omhoog speelt wordt # gebruikt en wanneer je omlaag speelt wordt b gebruikt.
Ik ken er ook niet zoveel van, dus mocht het verkeerd zijn mag er mij zeker iemand corrigeren!

Edit @Deevit:
Klein vraagje, ligt het aan mij of wordt die benaming van jou voornamelijk in Nederland gebruikt?
Hier heb ik nog nooit gehoord van ies en es. Mijn leraar gebruikte A kruis en B bemol
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

matsjuw schreef: Wanneer je een flat of een sharp gebruikt is afhankelijk van de richting waarin er gespeeld wordt, dus als je omhoog speelt wordt # gebruikt en wanneer je omlaag speelt wordt b gebruikt.
Ik ken er ook niet zoveel van, dus mocht het verkeerd zijn mag er mij zeker iemand corrigeren!
Onjuist. Wanneer je een kruis of mol gebruikt hangt af van de ladder of het akkoord waar je in speelt. Is dit bijvoorbeeld G majeur, de noten daarvan zijn G-A-B-C-D-E-F#-G.
Je gebruikt daar een Fis en geen Ges, omdat de G al in de ladder gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Juist omdat alle noten slechts 1 keer in een toonladder mogen voorkomen ...
Was ik even vergeten, bedankt om me erop te wijzen!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_%28muziek%29" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruis_%28muziek%29" onclick="window.open(this.href);return false;
De uitspraak met mol en kruis is wel handig om te weten. Dat vond ik op het eerst verwarrend, maar dat ben ik.

https://www.studybass.com/lessons/readin ... tboard.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.studybass.com/lessons/fretboard-notes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tussen B en C & E en F zit niks, verzin iets leuks om het te onthouden.
Fes is dus een E en Ces een B.
Het blijven maar 12 noten.

Het makkelijkste is gewoon met anderen te gaan spelen, zonder tabs.
Als je majeur en mineur kent kan je al heel veel, maar in het begin is het vervelend.




(Als je noten wil lezen is dit ook handig https://www.studybass.com/lessons/readin ... -notation/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Geen idee wat nog meer te vertellen...
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Dankjullie allemaal! Een betere en duidelijkere uitleg kon ik me niet wensen. Hier kan ik wel mee verder. Nu is het dus blokken :D

Is er toevallig ook nog iets om majeur en mineur te leren? Daar ben ik ook niet zo vertrouwd mee :oops:
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Zoek iemand in je buurt die muziekschool volgt (of gevolgd heeft) en vraag of je zijn basiscursus notenleer mag lenen (of ga er zelf een volgen :) ). Het is allemaal echt niet zo heel moeilijk, maar lastig om via het internet uit te leggen, vind ik. (maar daarentegen wel verschrikkelijk handig om onder de knie te hebben als je echt serieus muziek wil leren begrijpen en spelen)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Neem gewoon lessen... Ook al zijn het er maar een paar.

Edit; Precies wat Padawatje zegt dus.
Gebruikersavatar
Jeroen.D
BGF5K
Berichten: 1566
Lid geworden op: 09 apr 2010, 21:13

Bericht door Jeroen.D »

Feit, staat al langer op mijn programma om te doen. Maar, de tijd ontbreekt me vaak :D In ieder geval allemaal erg fel bedankt! :wink:
Fender MIM Precision - SX Jazz - Ashdown Five Fifteen
Plaats reactie