Hoe komen jouw baslijntjes tot stand in je band?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Hoe komen jouw baslijntjes tot stand in je band?

Bericht door Squire »

Na dat gezeik van Haico (hoi Haico!) om wat meer vakinhoudelijke topics te openen hier een topic met een vraag waar ik benieuwd ben naar de antwoorden.

Ik speel in 2 bandjes, beide eigen nummers.
Met de ene band hebben we eigen studio, we zijn niet zulke goede muzikanten, maar hebben wel ambitie en weten wat we niet kunnen. In deze band wordt elke partij onder een vergrootglas gelegd en heeft iedereen ideeen over een andermans partij. De zanger/gitarist komt soms met een idee voor een baslijntje dat beter voor een liedje is dan hetgeen dat ik als idee had en zo heeft de drummer weer ideeen over de zang/gitaar.

In het andere bandje hebben we vrijwel nooit feedback op elkaars partijen en spelen we gewoon wat.

Ik vind beide situaties wel prettig, maar bij situatie 1 is de sfeer wat ambitieuzer, maar ook flinke discussies(ruzie is een te groot woord) (meer highs en lows). Elke noot wordt onder een vergrootglas gelegd en worden er ideeën uitgewisseld over wat ik nog meer zou kunnen spelen en dan luisteren we hoe dat klinkt.
En bij situatie 2 is het wel lekker vrijblijvend, maar wel een lager niveau van intensiteit.

Ik vraag me af hoe ik situatie 1 nog beter kan maken.

Hoe ontstaan bij jullie de baslijnen voor een nummer? Bepaal je dat zelf en maakt de band het niet zo veel uit? Of wordt elke noot onder een vergrootglas gelegd, maar is het vaak wel meteen goed?
Laatst gewijzigd door Squire op 03 nov 2011, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Ik zit nu alleen nog in een coverband, dus geen eigen nummers. Maar ik verzin soms wel mijn eigen baslijntjes onder covers. En ik heb ook wel in 'eigen' bandjes gezeten. Vaak kwam er een iemand met een idee en dat bouw je dan samen uit. Je moet wel openstaan voor andermans ideeën en je moet ook open blijven staan. Om het nog verwarrender te maken: je moet soms ook gewoon eigenwijs blijven en niets veranderen als jij denkt dat het moet.

Ikzelf heb soms hele liedjes in mijn hoofd :oops: en werk die dan zelf op mijn slaapkamertje uit. Nu gewoon voor mijzelf, eerder ook wel voor de band. Hier mogen bandleden aan knutselen, graag zelfs, maar het moet niet totaal anders dan het idee worden. Tenzij het beter word.

Des te langer je met je band blijft spelen hoe meer je ook in elkaar groeit. Je creëert je eigen sound als band en weet precies wat jullie willen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat verschilt. :) Het gebeurt me eigenlijk nooit dat iemand anders een baslijn voor mij verzonnen heeft. Met de jongens waar ik nu mee speel wordt heel erg veel gejamd, en daar komt bijna alles uit voort. Wel krijg ik vaak te horen dat 'wat je daar speelde, dat moet je houden!'.
We nemen onze ideeën of jams vaak op. Die luister ik thuis dan terug en dan ga ik vaak meezingen/neuriën (al dan niet hardop) en ik merk dat je dan vaak met goede baslijnen komt, omdat je tijdens het spelen sneller geneigd bent om te spelen wat je altijd speelt, als je begrijpt wat ik bedoel.
In principe sta ik open voor input van iedereen, maar we vinden het ook belangrijk dat iedereen zijn ei kwijt kan ik hetgeen dat we spelen, mits het klinkt natuurlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet in elke situatie zal werken, maar bij ons gaat dat heel goed.
Maar de beste tip die ik uit eigen ervaring kan geven is denk ik wel heel goed luisteren voordat je begint te spelen.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

vind je dat je bij band 1 te weinig inbreng hebt of heb je zelf ook het idee dat jouw baslijnen flink verbeterd kunnen worden?

normaal gesproken bedenk ik een baslijn die aansluit bij het ritme en de akkoordprogressie als een nummer al gegeven is.
als er nog niks staat, begin ik zelf het liefst gewoon met een ritme/beat waar ik me dan door laat inspireren.
een hevig gesyncopeerde beat bv leidt bij mij vaak tot een wat funkier baslijn dan bv een shuffle of "normale" rockige 4 kwartsmaat en omgekeerd.

als er al een zanglijn of melodie is, kun je die mss ook gebruiken als uitgangspunt voor je lijn: welke noten worden gezongen? kijk bv of je de belangrijke noten mee kunt pakken in je baslijn.
gaandeweg zul je zo ook merken welke akkoorden er eigenlijk onder liggen en dus kun je ook bepalen welke toonladders je als basis voor je baslijn neemt.

als het nummer voor een groot gedeelte vast staat qua progressie, ritme en zanglijn probeer dan niet het wiel opnieuw uit te vinden maar probeer het nummer gewoon te volgen zoals het al is en zorg dat je de ondersteuning geeft die de rest vd band nodig heeft en verwacht van je.
zoek je eigen inbreng dan mss in wat kleinere dingen zoals hoe je bv van noot A naar noot B toeloopt of hoe je variatie brengt tussen de baslijn in couplet 1 en die van couplet 2.

het hangt van de ambitie, kundigheid en ervaring van je medespelers af hoe zeer je eigen partij onder een vergrootglas komt te liggen maar ik zou zelf uiterst wantrouwig worden als niemand op- of aanmerkingen heeft op mijn baslijn.
vaak is dat namelijk een uiting van desinteresse of egoisme en zulke muzikanten probeer ik zelf liever te ontwijken.
als je op een iets hoger nivo gaat spelen, is het sowieso normaal dat er ontzettend kritisch gekeken wordt naar wat en hoe jij precies speelt, zeker als je dingen gaat opnemen of je aan't voorbereiden bent op studio opnames.

kritiek is imho een goed iets en mits het goed gebracht wordt moet je meestal bij jezelf te rade gaan als je het als iets negatiefs ervaart.
vaak heeft het namelijk te maken met je karakter en je persoonlijke ontwikkeling: je ego kan het simpelweg niet aan als iemand kritiek op je spel geeft.
ik ken muzikanten die al 35 jaar spelen maar nog steeds niet met kritiek van collega's kunnen omgaan dus het heeft imho vrij weinig met leeftijd te maken...
erg vermoeiend iig om mee te werken en dus ook iets dat imho vermeden moet worden indien mogelijk.

ik hoop dat je hier wat aan hebt maar mocht ik je vraag helemaal verkeerd begrepen heb, moet je het maar zeggen.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Soulbender schreef: Des te langer je met je band blijft spelen hoe meer je ook in elkaar groeit. Je creëert je eigen sound als band en weet precies wat jullie willen.
Dat is bij ons (band 1) wel gebeurd. Dat is wel prettig.

deevit schreef: Die luister ik thuis dan terug en dan ga ik vaak meezingen/neuriën (al dan niet hardop) en ik merk dat je dan vaak met goede baslijnen komt, omdat je tijdens het spelen sneller geneigd bent om te spelen wat je altijd speelt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Goede tip!
Wat ik ook merkt is als ik een midi keyboard pak dat ik dan soms ook een ander 'slag' baslijnen krijg als wanneer ik gewoon m'n basgitaar gebruik.
Stinky schreef:vind je dat je bij band 1 te weinig inbreng hebt of heb je zelf ook het idee dat jouw baslijnen flink verbeterd kunnen worden?
Te weinig inbreng niet echt. Ik vind het soms wat moeilijk om creatief te zijn binnen een bepaalde marge. We spelen muziek als Coldplay, Moss en dergelijke. Als ik wel eens ga jammen (funk of jazz) dan kan ik als bassist voor m'n gevoel veel meer 'los'. De muziek van m'n band als geheel geeft echter wel weer voldoening, ook tijdens het spelen, maar niet zo zeer van het creatief kunnen zijn in het bassen.
Meestal zit de verbetering in wat nuances.
Stinky schreef: als er al een zanglijn of melodie is, kun je die mss ook gebruiken als uitgangspunt voor je lijn: welke noten worden gezongen? kijk bv of je de belangrijke noten mee kunt pakken in je baslijn.
Zal ik ook eens wat bewuster proberen. Goede tip :)

Stinky schreef: zoek je eigen inbreng dan mss in wat kleinere dingen zoals hoe je bv van noot A naar noot B toeloopt of hoe je variatie brengt tussen de baslijn in couplet 1 en die van couplet 2.
Is een goede. Doe ik meestal ook wel.
Stinky schreef: het hangt van de ambitie, kundigheid en ervaring van je medespelers af hoe zeer je eigen partij onder een vergrootglas komt te liggen maar ik zou zelf uiterst wantrouwig worden als niemand op- of aanmerkingen heeft op mijn baslijn.
vaak is dat namelijk een uiting van desinteresse of egoisme en zulke muzikanten probeer ik zelf liever te ontwijken.
als je op een iets hoger nivo gaat spelen, is het sowieso normaal dat er ontzettend kritisch gekeken wordt naar wat en hoe jij precies speelt, zeker als je dingen gaat opnemen of je aan't voorbereiden bent op studio opnames.
Ja, precies. Ik vind het wel prettig dat er naar elke partij goed wordt geluisterd en er feedback op wordt gegeven. Vooral tijdens het opnemen(instrumenten los van elkaar) van de nummers dan wordt er pas echt kritisch geluisterd. Tijdens het werken aan structuren van liedjes niet zo zeer.
Stinky schreef: kritiek is imho een goed iets en mits het goed gebracht wordt moet je meestal bij jezelf te rade gaan als je het als iets negatiefs ervaart.
vaak heeft het namelijk te maken met je karakter en je persoonlijke ontwikkeling: je ego kan het simpelweg niet aan als iemand kritiek op je spel geeft.
ik ken muzikanten die al 35 jaar spelen maar nog steeds niet met kritiek van collega's kunnen omgaan dus het heeft imho vrij weinig met leeftijd te maken...
erg vermoeiend iig om mee te werken en dus ook iets dat imho vermeden moet worden indien mogelijk.
Eens.
We hebben met deze band al een paar (2e)gitaristen versleten omdat ze niet goed met kritiek/feedback om konden gaan.

Dank voor de antwoorden.
Interessant! :)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14300
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

In de tijd dat ik met mijn vorige band nog eens eigen nummers probeerde te maken, was het meestal gewoon wat aankloten. Ik speelde meestal het eerste dat in mij opkwam op het akkoordenschema. Meestal was dat in één keer wel goed. Eén enkele keer heb ik heel lang zitten sudderen op een mooie baslijn in een bepaald nummer, waarvan we eigenlijk allemaal zeiden dat het in dát nummer mooi zou zijn om een melodieuze baslijn te spelen en de gitaren meer op de achtergrond houden. Daar heb ik een week op zitten kloten thuis, en er kwam een heel mooie baslijn uit.
Een andere keer was het nummer eigenlijk al klaar (tijdens twee repetities gedaan toen ik niet kon), en ik kon er maar één ding mee. Als ik iets anders probeerde te spelen verviel ik toch weer in het eerste dat in mij opkwam. Toen werd het hele nummer veranderd en werd het in plaats van een rock/pop nummer, een ska-achtig nummer.
Gewoon wat aankloten heeft mij altijd goed geholpen!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Bij ons zijn het de gitaristen die met nieuwe riffs afkomen en daar proberen we dan drum en bas rond te bouwen.
Vooral wat aanklooien dus, maar we helpen elkaar allemaal met het uitzoeken naar wat het best bij elkaar past. Ik volg meestal de ritme gitaar met hier en daar wat accentjes.

Het is voor ons allemaal ons eerste bandje!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

In mijn geval is het momenteel niet echt een band, maar een liedjesduo (voorheen een trio). Ik ben eigenlijk nooit degene die de liedjes schrijft, de baslijn verzin ik meestal wel. Het zijn bijna altijd liedjes met een redelijk eenvoudig schema. Ik begin met de grondtonen mee te spelen. Dan loop ik in kleine stapjes van het ene akkoord naar het volgende. En dan kijk ik wat er gebeurt als ik een octaaf hoger begin en dan omlaag loop. Als ik dan iets verzonnen heb ga ik kijken wat ik zoal weg kan laten. Soms 'hoor' ik ook een extra gitaarpartij erbij. Vaak ontstaan er op (ook voor mezelf) onduidelijke wijze wat syncopen en tegenritmes, waardoor het hele liedje verandert. Soms werkt dat, vaak ook niet. Daarvoor heeft meneer B Gates de prullenbak uitgevonden. Het is allemaal technisch niet erg hoogstaand, maar er zijn wel wat dingen bij waar ik ook na een paar jaar nog best wel trots op ben. Kennelijk werkt die manier van werken voor mij.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

in de band waar ik nu speel begin ik meestal gewoon met een random groove
we zeggen meestal een paar trefwoorden om te beginnen neem nu bv herfst dood melancholisch + een schema hoe de opbouw zou moeten zijn.
( dus dat vat ik dan op als smooth traag vullend spelen) , dan speelt de gitaar er iets op en de drums ook
we nemen alles op , en kijken achteraf wat er bruikbaar is .
dit werken we dan iedere keer verder uit .
het is zeker niet de snelste manier maar het werkt imo wel omdat alles kan groeien :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23316
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Wij componeren in de oefenruimte/studio met elkaar. Er wordt meestal door de gitarist of toetsenist (vaak een lick van de gitarist) gestart en dan ga ik mee. Ik kan meestal wel goed de akkoordenwisselingen van de anderen volgen en ga van die grondtoon uit, of soms speel ik een stukje synchroon mee.

Daarna ga ik opvullen naar eigen inleving en gevoel (heet dat dan je speelstijl?). Als het een beetje loopt gaan we kijken of alles een beetje klopt met elkaar. Welke noten worden er gespeeld in de akkoorden, maw welke kan ik gebruiken. Voor de timing en groove luister ik juist weer naar de kick en accenten van de drummer. En zo sleutel ik wat in elkaar. Dat ontwikkel ik thuis verder uit, als ik de opnames van de repetities beluister.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik als groots muzikant :facepalm: kom soms met complete liedjes aanzetten (incl tekst en "zanglijn") en anders met een tof baslijntje waar ik vaak wel al ideeen qua gitaar en drum bij heb. Dit werken we dan met z'n allen uit tot weer een fantastische hit.
Ik verzin altijd de meest leuke dingen onder de douche :D

Het fijne aan het bandje waar ik in zit vind ik het hoge "arbeiders gehalte" wat betreft het maken van liedjes. Meestal 1 of 2 oefensessies en we hebben weer een nieuwe hit waar iedereen wel wat goede ideeen in heeft gestoken.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Meestal heb onze heer de gitarist een akkoordenschema, en dan ga ik opzoek naar de mooiste tonen eronder, dat kan maanden duren, soms is het in een keer raak.

Overigens denk ik dat de meeste bassisten al blij zijn wanneer ze alle grondnoten achterelkaar hebben.
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Bericht door thomaskm »

Vrijwel altijd schrijft onze zanger/gitarist de opzet van een nummer, en ben ik daarna vrij baslijnen te schrijven. Meestal begin ik dan met gewoon grondnoten, en breid dit later uit met kwinten en fills. Gebeurt ook wel eens dat ik bij een jam uit het niets een lekkere baslijn te pakken heb. Ik ben zelf niet zo'n geweldige songwriter, dus dan gaat de zanger/gitarist er mee verder werken om er een nummer van te maken :).
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Ik merk dat ik mijn partijen over het algemeen vrij strak houd.
probeer vaak wat omkeringen mee te pakken dat geeft net wat extra spanning aan een schema, maar het kan ook weer te moeilijk gaan klinken.
Ben vooral van mening dat wat je speelt moet locken met de drums.
Naar gelang de muziekstijl probeer wat stijlkenmerken toe te voegen, niet alleen in noten maar vooral in sound en speelstijl.

Als zo'n groove klopt kan ik daar meer van genieten dan van een hele drukke partij.

Dat is overigens ook wel iets wat ik in mijn muzieksmaak terug zie, de muziek die ik tof vind heeft vaak geen hele ingewikkelde baspartij maar het grooved als een malle :D
Joostmaghetweten
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 nov 2011, 22:20

Bericht door Joostmaghetweten »

Je bent begeleiding... De bas... Iedereen lekker laten spelen en iets moois toevoegen aan de muziek, dat is je taak. :D
Plaats reactie