Blaren

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
DeadPixel
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 okt 2011, 04:01

Blaren

Bericht door DeadPixel »

Hoe kan je het best blaren voorkomen?

Vooral mijn rechterwijsvinger is hier heel gevoelig voor.
Rare Vogel Extraordinaire!
Check me bass en je weet waarom.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Door te blijven spelen, na een tijd wordt dat eelt en dan voel je er niets meer van.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Idd regelmatig spelen: elke dag dus!

...of met plectrum spelen...
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

En niet te ver gaan / rustig opbouwen. Ik heb al een aantal keren aan het eind van een optreden een blaar onder m'n eelt gehad, dan kan je weer overnieuw beginnen met sparen :facepalm:
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

defecto schreef:En niet te ver gaan / rustig opbouwen. Ik heb al een aantal keren aan het eind van een optreden een blaar onder m'n eelt gehad, dan kan je weer overnieuw beginnen met sparen :facepalm:
Heel herkenbaar! Is me al talloze keren overkomen in het verleden. Oorzaak is 9 van de 10 keer jezelf niet/nauwelijks kunnen horen en daardoor keihard aan gaan slaan.
Ik heb eens een optreden gedaan, waar we 3 setjes speelden. Ik kon mezelf echt amper horen. Na de eerste set voelde ik iets aan mijn wijsvinger, bleek een blaar. Dan maar zoveel mogelijk met mijn middelvinger aanslaan. Na de tweede set had ik wat last van mijn middelvinger. Bloedblaar... De derde set was een lange. :)

Door de blaar komt het eelt los te zitten. Vroeg of laat scheurt het af, en je kunt weer opnieuw beginnen. Mijn ervaring is gelukkig wel dat je het vrij snel terug hebt.
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Haha, ja. Toen ik jouw, Deevit, 1x12 cab mee had, had ik ook zere tengels aan het einde v/d avond. Ik kon mezelf net goed genoeg horen, maar ik was onbewust ook keihard gaan aanslaan, haha.
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Doorprikken en dichtplakken met secondelijm. Wel uitkijken dat je niet je tengels aan elkaar plakt!
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
DeadPixel
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 okt 2011, 04:01

Bericht door DeadPixel »

McDreads schreef:Doorprikken en dichtplakken met secondelijm. Wel uitkijken dat je niet je tengels aan elkaar plakt!
Meen je dat? O..o
Rare Vogel Extraordinaire!
Check me bass en je weet waarom.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Dat is een oplossing voor wanneer je direct moet kunnen spelen (voor een optreden oid). Voorkomen is toch echt het beste, zorg ervoor dat je je vingers niet teveel belast. Na verloop van tijd kun je steeds meer aan zonder pijn of blaren
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Seconde lijm heb ik ook wel is gebruikt, het werkt alleen het speelt niet erg prettig.
Die lijm word hard en glad, terwijl dat de huid van je vingers juist zacht is en een beetje stroef.

Maar het is vooral veel spelen om eelt op de bouwen, zorg dat je iedere dag even studeert dan bouw je het goed op.
Ik heb nu al een tijd niet echt meer last van blaren, alleen komt bij mij nu af en toe m'n eelt er vanaf zetten omdat het weg slijt, gelukkig merk je daar verders niet zo veel van
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5052
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Rustig aanslaan is mijn advies, dat vereist training en zal op lange termijn je een enorm plezier doen. Ik speel nu ruim een jaar een stuk rustiger en heb dus ook weinig eelt, maar zeker geen blaren. Het tweede voordeel is dat je veel meer dynamiek in het spel kan brengen doordat je 'reserves' hebt. Harde noten klinken effectief harder (knallen) en de subtiele stukken klinken strakker, zonder bijgeluiden en lijken iets lekkerder te lopen.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

^ mee eens. Ongetwijfeld de oorzaak van te hard aanslaan. Zet je amp harder, en oefen eens bewust door zacht te gaan spelen en sla bijvoorbeeld op de 1e tel de noot iets harder aan. Zo krijg je de dynamiek onder de knie. Ik zie regelmatig bassisten die keihard zitten te hakken met hun vingers; het klinkt er niet beter door.

Hoor je jezelf niet goed? Rest van de band zachter! Denk je dat je amp te licht is? Zet eerst je cab eens op oorhoogte voordat je extra kilowatts gaat kopen. Staat er een 15inch op de grond te beuken? Weg ermee! daar hoor je zelf bijna niets van (jaaaaa, uitzonderingen daargelaten).
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

En gecoate snaren kunnen de problemen iets verhelpen of "fastfret".
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Lacertus schreef: ...of met plectrum spelen...

Dat is voor mietjes!
Afbeelding
Jack

Bericht door Jack »

AmericanIdiot schreef:Staat er een 15inch op de grond te beuken? Weg ermee! daar hoor je zelf bijna niets van (jaaaaa, uitzonderingen daargelaten).
Goede nuancering aan het eind.. :jaaaaa:
Plaats reactie