Bladmuziek van bekende en/of leuke nummers?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
lennaerttol
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2011, 08:30

Bladmuziek van bekende en/of leuke nummers?

Bericht door lennaerttol »

Ik speel nu sinds 3 maanden bas, maar ik heb nog geen flauw idee waar welke tonen zitten op het fretboard. Ik kan bladmuziek lezen in de F-sleutel omdat ik al 7,5 jaar piano speel, dus ik ben op zoek naar websites of goede boeken waar leuke bladmuziek op/in staat. Suggesties?
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Gebruikersavatar
Waterman
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 okt 2007, 11:07

Bericht door Waterman »

Ook bijzonder geschikt voor iemand die pas drie maanden bas speelt :roll:

Ga eens op zoek naar de Bass Tab White Pages, daar vindt je heel veel nummers in heel uiteenlopende stijlen in.

Of beter nog, begin met wat les te volgen, dan weet je al tenminste waar welke noot ligt. Hoewel je dat ook wel zelf kan uitzoeken als je al zo lang piano speelt :wink:
Gebruikersavatar
Dominee
Berichten: 2543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:16

Bericht door Dominee »

studybass.com
herintreder,55 jaar
Classic-Rock band met gelijkgestemde oudere jongeren.
Fender Precision-bass '79, Squier JV Precision, Peterbuilt CS-P, Epiphone Thunderbird Classic
Darkglass Microtubes 900 Amp, TecAmp 210 600W
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Waterman schreef:Ook bijzonder geschikt voor iemand die pas drie maanden bas speelt :roll:
Wat is dat nu voor onzin? Jamerson's lijnen gaan van zeer eenvoudig tot zeer uitdagend. Als hij al goed in bassleutel kan lezen moet hij met zo'n boek rasse schreden kunnen maken.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

SITSOM en Bass Tab White pages zijn al zeer goede suggesties.
Op mijn website staan transcripties in verschillende genres.
Op mijn link pagina vind je nog meer sites met transcripties.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (18/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
lennaerttol
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2011, 08:30

Bericht door lennaerttol »

Bedankt! Dat boek van james jamerson lijkt me wel wat. Kan iemand mij vertellen welke nummers in dat boek staan?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1925
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

https://www.gswsftp01.com/bassbooks/samp ... 017X01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

James Jamerson Jr. (What’s Going On, Ain’t That Peculiar, My Guy) 103
Will Lee (I heard It Through The Grapevine) 108
John Entwhistle (Ain’t Too Proud To Beg, Going To A Go-Go, Contract On Love)
Gerald Veasley (Darling Dear, You Can’t Hurry Love, Shotgun) 113
Phil Chen (Reach Out, I’ll Be There) 118
Pino Paladino (For Once In my Life, I Second That Emotion, I Know I’m Losing You)
Geddy Lee (Get Ready) 125
Chuck Rainey (Bernadette, Cloud Nine, You Keep Me Hanging On) 127
The Philadelphia Int. Rhythm Section (Ain’t No Mountain High Enough) 132
Freddy Washington (I’m Gonna Make You Love Me, Girl Why You Wanna Make Me Blue)
Garry Tallent (Baby Love) 139
Allen McGrier (It’s A Shame) 141
John Patitucci (How Sweet It Is, Heat Wave, Mickey’s Monkey) 143
Jimmy Haslip (Don’t Mess With Bill, It’s The Same Old Song, Shake Me Wake Me)
Bob Babbitt (Ain’t Nothing Like The Real Thing, Uptight, I’m A RoadRunner)
Willie Weeks (Still Water, My Baby Loves Me) 155
David Hungate (Home Cookin’) 157
Francis Rocco Prestia (Just A Little Misunderstanding) 160
Jack Bruce (Come ‘Round Here, I’m The One You Need) 162
Kenny Aaronson (This Old Heart Of Mine, Strange I Know, 164
Love Is Like An Itching In My Heart)
Marcus Miller (I Was Made To Love Her) 168
Nathan Watts (Nowhere To Run) 171
Non-Motown Medley 174
Basil Fearrington (Love Is Here And Now You’re, 175
Since I Lost My Baby, I’m Wondering 179
Anthony Jackson (How Long Has That Evening Train been Gone)
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (18/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Het zijn lang niet allemaal bekende nummers, maar dat zou ook niet de reden moeten zijn om dat boek te kopen. Het is echt een must-have voor iedere bassist. Het is één van de voornaamste bronnen van de baslijnen die je ook nog vandaag de dag hoort. Vele generaties beroemde bassisten zijn door Jamerson geïnspireerd en hebben zijn licks gestolen. Als je dit boek doorwerkt voeg je in één klap een rijkdom van materiaal aan je spel toe.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

maar als je al goed kunt lezen en dat dus niet meer specifiek hoeft te oefenen, zou je ook kunnen overwegen de Jamerson nummers op je gehoor uit te zoeken.
zelf nummers kunnen uitzoeken en een goed ontwikkeld muzikaal gehoor hebben zijn namelijk vaardigheden die zeker in de popwereld erg belangrijk zijn.
ik waag zelfs te beweren dat je er meer aan hebt dan uitmuntende leesvaardigheden... :silenced:

kleine tip mbt tonen op het fretboard: leer eerst uit je hoofd welke tonen onder de stipjes zitten en maak het je niet te moeilijk en doe dit bv eerst voor de E en A snaar. zodra dat er enigzins in zit, de twee andere snaren nemen.
als je al weet welke toon onder het stipje zit, kun je ook makkelijk bepalen welke tonen er dan voor en achter liggen.
lennaerttol
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2011, 08:30

Bericht door lennaerttol »

@Stinky dat klopt allemaal, maar het fretboard leren door bladmuziek te lezen gaat volgens mij veel sneller dan gewoon blind leren wat onder de stipjes zit, want gewoon leren wat onder de stipjes zit gaat vervelen en daar raak je alleen maar gedemotiveerd van.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

als je daarbij ook veel nieuwe liedjes uitzoekt en uren speelt, dan werkt dat hartstikke motiverend hoor. :mrgreen:

natuurlijk werkt het net zo goed om nummers van papier te leren spelen, zeker als je dat uitdagend en leuk vindt.
maar ik neem ook maar even aan dat je nieuwe liedjes op je gehoor bent aan't proberen uit te zoeken dus zolang je de ontwikkeling van je oren niet maar verwaarloosd of onderschat, kun je het niet fout doen.
lennaerttol
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 aug 2011, 08:30

Bericht door lennaerttol »

Je kan natuurlijk ook eerst op gehoor alle nummers uitzoeken en daarna in het boek kijken of je goed zit...
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ach, in de praktijk wordt het meestal toch 'n beetje van allebei en dat lijkt me ook goed. Het makkelijke van een boek is wel dat je al het materiaal binnen handbereik hebt en als je wil kun je gewoon van links naar rechts alles doorwerken. Het is dan vaak makkelijker om aan de slag te gaan.
Plaats reactie