Spelen in een band + Muziek onthouden

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

deevit schreef:...
Wat ik wel als tip zou willen geven, is zorgen dat je je ladders een beetje kent. Op die manier kun je 90% in positie spelen. Weet je dat het majeur is, bijvoorbeeld, dan je hand in positie van de toonsoort zetten en je hoeft je daar niet meer druk om te maken.
De tweede, misschien nog wel belangrijker, is met intervallen aan de slag te gaan. Je gaat op die manier, bewust en onbewust klanken herkennen die je vervolgens moeiteloos na kunt spelen op je bas.

Ik weet niet of je enigszins theoretisch onderlegd bent, maar door op deze manier structuur aan te brengen in hetgeen dat je speelt wordt het ook veel makkelijk om de dingen te onthouden is mijn ervaring, in plaats van dat je vakjes aan het tellen bent, bij wijze van.
Komt bij dat als het dan toch even niet meer weet op repetitie of zelfs tijdens een optreden, dat je veel gemakkelijker op je gehoor mee kunt spelen in plaats van dat je alleen maar vast kunt houden aan het origineel. :)
:stupid: Gouden tip!

Van partituren spelen is een goede oefening, maar niet op een podium. Maak schema's van nummers om ze in te studeren, en leg die dan ook tijdig weer aan de kant!
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Bassiste_
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:53

Bericht door Bassiste_ »

Het is mij inmiddels gelukt! Ik kan ze bijna allemaal onthouden doordat ik ze in een schema heb gezet. :dance:
Youtube
Gear: Fender Jazz USA '89 / Yamaha BB404
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Wat voor mij in sommige nummers goed werkt is de melodie uitzoeken en naspelen. Dit is uiteraard zelden gelijk aan de baspartij maar je leert hierdoor wel het notenschema goed kennen. Daarna zie je dat de baspartij al een heel stuk makkelijker uit te zoeken is. Ik zal wel een vreemde muzikant zijn, nummers op papier kan ik weinig mee, helemaal als het enkel notenschrift is :oops: . Ik gebruik liever mijn oortjes. En inderdaad: veel herhalen en probeer ezelsbruggetjes te maken hoeveel maten bepaalde passages in een nummer duren. Een goed oriëntatiepunt is vaak de zangpartij...het moet dan wel zo zijn dat iedereen zich daaraan conformeert. Een zanger/zangers kan zich weleens vergissen en als de hele band daar gewoon op inspeelt is er geen vuiltje aan de lucht (het bekende 1 maat te laat inzetten bijvoorbeeld).
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Waterman
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 okt 2007, 11:07

Bericht door Waterman »

...
Laatst gewijzigd door Waterman op 23 jul 2013, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Van zo gauw ik probeer mee te zingen geraak ik sowieso de weg kwijt :lol:
(niet dat ik überhaupt kàn zingen :facepalm: )
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Een paar vrienden van mij zingen, de ander drumt en iemand anders speelt gitaar.
Zat eraan te denken om een nummer als deze te doen:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=2BvXBwtrs_k[/youtube]
Baslijntje kan ik blind spelen, maar icm 2e stem lukt het gewoon niet, het refrein lukt al helemaal niet, couplet heel soms.
Ik faal echt hard. :facepalm:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
Waterman
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 okt 2007, 11:07

Bericht door Waterman »

...
Laatst gewijzigd door Waterman op 23 jul 2013, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Waterman schreef:Tijdens je solo je ideeën meezingen terwijl je ze speelt is dan wel weer ontzettend cool!
Zou het wel gaaf vinden als ik dat kon! :dance:

Overigens vind ik datzelfde bij drummen altijd heel debiel overkomen.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15129
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Nergal schreef: Overigens vind ik datzelfde bij drummen altijd heel debiel overkomen.
Vorig jaar moesten wij eens optreden met ons blazersorkestje en de tweede percussionist kon er niet bij zijn. De drummer was echter zo gewoon van die extra percussie er bij te horen dat hij de hele tijd met zijn mond die geluiden maakte, terwijl hij aan het drummen was. Ik stond er vlak naast en heb het hele optreden(tje) ongelooflijk hard mijn lach moeten inhouden :lol:
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Bericht door Tutu »

Zelf ingestroomd in een band 1 1/2 geleden met 70 nummers. Op de list zette ik er de belangrijke acc bij en rifjes zocht ik uit. Nu gaat dat vanzelf inmiddels.
Ook heb ik wel eens een band gehad waar de gitarist van papier speelde. Toen wij de map eens weghaalden en hij "vrij" kon spelen klonk het veel lekkerder, is mijn ervaring!
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Ik neem altijd repetities op (gelukkig heb ik een awesome n900 nog in de kast liggen die wave files opneemt waar door de kwaliteit goed te pruimen is) en thuis kan ik dan alles na spelen en mijn partijen beter uitwerken en dergelijke. en bovendien alles onthouden.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Waterman schreef:Het geniet wel de voorkeur binnensmonds of in je hoofd de melodie te zingen, anders loop je veel kans om vreemd bekeken te worden :D

Tijdens je solo je ideeën meezingen terwijl je ze speelt is dan wel weer ontzettend cool!
Is inderdaad vet!
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JDprbuokruQ[/youtube]
Plaats reactie