Spelen in een band + Muziek onthouden

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Bassiste_
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:53

Spelen in een band + Muziek onthouden

Bericht door Bassiste_ »

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden ben ik begonnen als bassist band die al wat jaartjes bestaat en hierdoor al een groot repertoire heeft. Nou merk ik dat ik alles wel kan spelen, maar het gewoon niet kan onthouden... Is het een schande tijdens de repetities met papierwerk met geheugensteuntjes aan te komen?
Youtube
Gear: Fender Jazz USA '89 / Yamaha BB404
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

tijdens repetities niet wmb maar als je het plein op gaat moet het wel allemaal erin zitten.
het heeft bij mij een hele tijd geduurt eer ik de nummers vd set uit mekaar kon houden en meestal herkende ik het nummer dat ik aant spelen was pas als de typerende gitaar lick voorbij kwam.
gewoon heel veel spelen en heel veel luisteren. tip zou bv zijn om de nummers vd set op een cdtje te branden en die de godsganselijke dag overal waar mogelijk te luisteren.

succes!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Wat Stinky zegt idd. Herhalen, herhalen, herhalen en luisteren, luisteren, luisteren. :jaaaaa:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
joop
Berichten: 342
Lid geworden op: 05 nov 2008, 13:17

Bericht door joop »

Akkoordenschema's uitschrijven helpt voor mij ook wel eens, naast tot vervelens toe luisteren
Chris Larkin Reacter b5, Jerzy Drozd Obsession Excellency IV, Sire Marcus Miller V7 G2
Eden WT800a, DNA DNS112C, DNS112N
Gebruikersavatar
Case
Berichten: 698
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:14

Bericht door Case »

Als ik speel heb ik altijd papier voor mijn neus.
Heb een geheugen als een zeef en kan geen 4 maten onthouden :oops:
Mischien dat ik daarom ook niet in een bandje speel :?

Het gekke is alleen wanneer ik iets speel wat mij mateloos boeit, maar dan ook helemaal, ik het wel uit mijn hoofd kan. Waarschijnlijk komt dat doordat ik dat stuk dan eindeloos geoefend heb.
Herhaling lijkt mij hier de oplossing.
Fender | 

Case topic !
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

ik wou hier iets op zeggen, maar ik ben het vergeten
:facepalm:
...for what it's worth.
cedicol
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 jan 2011, 14:17

Bericht door cedicol »

:lol: :lol: Zoals zovelen heb ik ook een zeef in mijn hoofd. Als ik 2 nummers feiloos kan spelen achter elkaar is het al :dance: . Dus herhalen en nogmaals herhalen is de boodschap.
Life sucks, but i love it!!!!!!
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

ik weet 't weer: onze drummer is op dat gebied een ramp: live drumt 'm er soms 2 maten bij, of zet 'm een ander nummer in (als hij moet beginnen)... Ik moet altijd lachen ('t is maar fun uiteindelijk hé) als hij met een vragende blik naar mij staart na het lezen van een tracknr op z'n setlist...
Hij schrijft dat toe aan het feit dat we maar om de 14 dagen repeteren. Ik denk dat hij idd meer regelmaat nodig heeft dan de anderen in de band.
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5552
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

oefenen en herhalen.. Tijdens je repetitie een geheugensteun gebruiken is natuurlijk geen probleem, maar vooral thuis (Tascam basstrainer?) nét zo lang de nummers spelen totdat het er in zit! Het voordeel is daarbij dat je de nummers in je systeem krijgt, en er dan ook (indien de ruimte het toe laat) waat leuke eigen variaties bij kan verzinnen...

Gaat lukken, succes!
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Zoals al gezegd: veel herhalen maar ook: op verschillende manieren herhalen. Ik speel soms nummers thuis met tekst/akkoordenschema voor mijn neus, dan weer zonder, soms speel ik alleen de typische riffjes van een nummer. Soms speel ik met een opname mee, soms alleen. Ik heb gemerkt dat die 'variatie' helpt bij het onthouden van de nummers. bovendien merk ik dan snel met welke (stukken van) nummers ik het meeste moeite heb om te onthouden.

Extra tip: als we optreden, zet ik naast de titels van de nummers ook het beginakkoord voor de bas. Zo weet ik altijd waar ik moet beginnen en soms komt de rest van de akkoorden dan vanzelf (met de nadruk op 'soms').
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
trippy demon
Berichten: 708
Lid geworden op: 02 mar 2007, 12:30

Bericht door trippy demon »

ik print altijd simpele schema's van nummers, groot genoeg om van de grond nog te kunnen lezen zodat je af en toe kan spieken, na verloop van tijd kijk je er niet meer naar.
Teksten onthouden (ook al schrijf ik ze zelf) was de eerste 2 jaar een ramp, daarna raakte ik over een soort dood punt heen en ging het vanzelf, dat kan met bassen ook zo zijn.
Een veelheid van nummers in één keer moeten leren is altijd lastig en geheugensteuntjes zijn nooit een schande als het helpt jouw doel (én dat van de hele band) te bereiken!
+ + + LOST IN SPACE + + +

Rickenbacker 4003, Epi Thunderbird Pro IV, Traynor YBA 200 + Traynor1510
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Bassiste_ schreef:Hallo allemaal,
Een paar weken geleden ben ik begonnen als bassist band die al wat jaartjes bestaat en hierdoor al een groot repertoire heeft. Nou merk ik dat ik alles wel kan spelen, maar het gewoon niet kan onthouden... Is het een schande tijdens de repetities met papierwerk met geheugensteuntjes aan te komen?
Absoluut geen schande.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Geheugensteuntje op de setlist schrijven. Ben net ook begonnen in een band waarbij ik 40 nummers erin moet stampen en daarbij nog een andere band met 20 nummers.



Heel veel herhalen! Plus schrijf de dingen die je vergeet kort op de setlijst(bv de brug enz). Daarbij ga ik niet de perfecte baslijntjes kopieren, maar hou ik mij meer aan de akkoorden en verzin mijn eigen variaties. En ik zou ook niet 40 nummers in 1 week willen leren. 5 tot 10 is toch wel de max bij mij, in een week.
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Toen ik erbij kwam, had mijn groep al zo'n 300 nummers op hun ooit gespeelde playlist staan. Na enkele jaren was dit aangegroeid tot 400. Onmogelijk bijna om ze van buiten te leren + het feit dat wij geen vaste playlist hebben werkt dit ook al niet in de hand. Daarom spelen wij bijna altijd met partituur. We proberen zoveel mogelijk van buiten te kennen.
Ik kreeg van in het begin de partituren met de akkoorden. Ik merkte echter dat als ik het nummer zelf uitzocht, ik het veel beter ging onthouden.
Dus, mijn tip: leer zo snel mogelijk de akkoorden van buiten, studeer daarna de echte specifieke baslijnen in, wanneer je tijd hebt. Je grondtonen ken je al, dan kan je snel horen wat er gebeurt qua bas in een nummer.
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

En visoliecapsules slikken, elke dag.
Plaats reactie