Spelen in een band + Muziek onthouden
Toonsoort of eerste akkoord achter het nummer op de setlijst zetten Voor de rest gewoon veel herhalen, je wordt er vanzelf handiger in.. Of gewoon een keer je papier wegleggen en kijken hoever je komt. Meestal maak je dezelfde foutjes maar 1 of twee keer!
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
- Freddy Lee
- Berichten: 5937
- Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20
Het is al gezegd maar herhalen is het toverwoord. Ik ken ons hele repertoire (covers) van ruim 100 nummers uit mijn hoofd. Om scherp te blijven speel ik de originele nummers thuis weleens ad random af zodat ik niet weet wat er komt en speel dan mee. Dat werkt echt.
Laatst gewijzigd door Freddy Lee op 02 dec 2011, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Naast herhalen (al vaak genoemd) is het uitschrijven van nummers voor mij erg handig gebleken, zeker als je niet goed weet waar je moet beginnen. Ik ben begonnen met vrij uitgebreide notities. Voor Purple Haze had ik bijvoorbeeld dit genoteerd:
Introsolo: E E E etc.
Chorus
E G A E x2
E G A E + zang x4
Riff
F# E D, B D G, B D G
Chorus (meteen zang)
E...
Als ik dat een beetje kende, noteerde ik de structuur van het nummer wat simpeler. Weer Purple Haze:
Introsolo (hoekig), Chorus, Riff, Chorus, Riff, Bridge, Solo (psych), Solo (hoekig), Chorus, Riff, Bridge (einde)
Dat heeft mij in ieder geval in het begin erg geholpen om het overzicht te houden. Inmiddels kan ik Purple Haze uit mijn hoofd (hoop ik, vanavond voor het eerst live spelen...)
Introsolo: E E E etc.
Chorus
E G A E x2
E G A E + zang x4
Riff
F# E D, B D G, B D G
Chorus (meteen zang)
E...
Als ik dat een beetje kende, noteerde ik de structuur van het nummer wat simpeler. Weer Purple Haze:
Introsolo (hoekig), Chorus, Riff, Chorus, Riff, Bridge, Solo (psych), Solo (hoekig), Chorus, Riff, Bridge (einde)
Dat heeft mij in ieder geval in het begin erg geholpen om het overzicht te houden. Inmiddels kan ik Purple Haze uit mijn hoofd (hoop ik, vanavond voor het eerst live spelen...)
Sandberg California PM Supreme
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Eden WT-400 The Traveler Plus
Eden D410XLT
Eden D210T
Ik heb het geluk dat ik liedjes snel instuderen en onthouden kan. Wat er eenmaal inzit blijft wel hangen en het gemiddelde popliedje speel ik na een minuut of 10 wel mee. Meestal 2 rondjes; de eerste ga ik luisteren, toonsoorten bepalen, baslijntje uitzoeken. Het tweede rondje speel ik het dan mee, dat gaat meestal wel. Als ik een liedje niet ken is het iets lastiger.
Wat ik wel als tip zou willen geven, is zorgen dat je je ladders een beetje kent. Op die manier kun je 90% in positie spelen. Weet je dat het majeur is, bijvoorbeeld, dan je hand in positie van de toonsoort zetten en je hoeft je daar niet meer druk om te maken.
De tweede, misschien nog wel belangrijker, is met intervallen aan de slag te gaan. Je gaat op die manier, bewust en onbewust klanken herkennen die je vervolgens moeiteloos na kunt spelen op je bas.
Ik weet niet of je enigszins theoretisch onderlegd bent, maar door op deze manier structuur aan te brengen in hetgeen dat je speelt wordt het ook veel makkelijk om de dingen te onthouden is mijn ervaring, in plaats van dat je vakjes aan het tellen bent, bij wijze van.
Komt bij dat als het dan toch even niet meer weet op repetitie of zelfs tijdens een optreden, dat je veel gemakkelijker op je gehoor mee kunt spelen in plaats van dat je alleen maar vast kunt houden aan het origineel.
Wat ik wel als tip zou willen geven, is zorgen dat je je ladders een beetje kent. Op die manier kun je 90% in positie spelen. Weet je dat het majeur is, bijvoorbeeld, dan je hand in positie van de toonsoort zetten en je hoeft je daar niet meer druk om te maken.
De tweede, misschien nog wel belangrijker, is met intervallen aan de slag te gaan. Je gaat op die manier, bewust en onbewust klanken herkennen die je vervolgens moeiteloos na kunt spelen op je bas.
Ik weet niet of je enigszins theoretisch onderlegd bent, maar door op deze manier structuur aan te brengen in hetgeen dat je speelt wordt het ook veel makkelijk om de dingen te onthouden is mijn ervaring, in plaats van dat je vakjes aan het tellen bent, bij wijze van.
Komt bij dat als het dan toch even niet meer weet op repetitie of zelfs tijdens een optreden, dat je veel gemakkelijker op je gehoor mee kunt spelen in plaats van dat je alleen maar vast kunt houden aan het origineel.
Ik schrijf thuis alle toonsoorten meestal bij de lyrics.
Dat neem ik de eerste keer mee naar de oefenruimte en kijken hoe het uitpakt.(ik lijk sinterklaas wel)
het enigste waar ik aktijd een hekel aan heb , is dat er bands zijn(vooral van die top 100 bandjes)die boeken met akkoorden meenemen op het podium.
Mijn vorige band had ook zoiets.Altijd een lessenaar voor de gitarist en ook de zanger had een boek op het podium.
Kijk wel eens op muzikantenbanken voor evt een band die mij aanspreekt , ga ja naar de site en zie op foto's lessenaars met een papierwinkel erop.Dan haak ik al direct af.
Dus ik volg de rest , oefenen , oefenen en nog eens oefenen.
Dat neem ik de eerste keer mee naar de oefenruimte en kijken hoe het uitpakt.(ik lijk sinterklaas wel)
het enigste waar ik aktijd een hekel aan heb , is dat er bands zijn(vooral van die top 100 bandjes)die boeken met akkoorden meenemen op het podium.
Mijn vorige band had ook zoiets.Altijd een lessenaar voor de gitarist en ook de zanger had een boek op het podium.
Kijk wel eens op muzikantenbanken voor evt een band die mij aanspreekt , ga ja naar de site en zie op foto's lessenaars met een papierwinkel erop.Dan haak ik al direct af.
Dus ik volg de rest , oefenen , oefenen en nog eens oefenen.
Allereerst, het is beslist geen schande om de papieren tijdens een repetitie erbij te houden.
Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten, ik kwam als bassist bij een band die al een behoorlijke setlist hadden, voornamelijk nummer s van CSN&Y en Venice.
Van de meeste nummers heb ik de papieren erbij gekregen, maar wat bij mij het snelste (en vooral het beste) werkt is de nummers op gehoor uitzoeken zonder papieren erbij. Meestal heb ik bij de repetitie dan ook geen papieren meer nodig.
Op een of manier onthoud ik de nummers dan veel beter wanneer ik ze vanaf papier instudeer. Onbewust blijf ik toch naar de papieren kijken en krijg ik het nummer gewoonweg niet in m'n kop.
En zoals al eerder geschreven, nummers die ik niet leuk vind krijg ik ook m'n kop niet in.
Succes,
Edwin
Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten, ik kwam als bassist bij een band die al een behoorlijke setlist hadden, voornamelijk nummer s van CSN&Y en Venice.
Van de meeste nummers heb ik de papieren erbij gekregen, maar wat bij mij het snelste (en vooral het beste) werkt is de nummers op gehoor uitzoeken zonder papieren erbij. Meestal heb ik bij de repetitie dan ook geen papieren meer nodig.
Op een of manier onthoud ik de nummers dan veel beter wanneer ik ze vanaf papier instudeer. Onbewust blijf ik toch naar de papieren kijken en krijg ik het nummer gewoonweg niet in m'n kop.
En zoals al eerder geschreven, nummers die ik niet leuk vind krijg ik ook m'n kop niet in.
Succes,
Edwin
8< :^) > Mijn bandje: Reset
Ik ben zelf ook net bij een nieuwe band begonnen met een huidige setlist van 35 nummers. Daarbij pak ik het wat moderner (en duurder) aan: ik schrijf de nummers uit in tab in een word doc, die zet ik op de Ipad in een app (tabkeeper) en de ipad gaat met een steuntje aan de microfoonstandaard. De nummers staan in setvolgorde en ik kan met 1 veeg van mijn hand het volgende nummer voor me halen.
Die tabs gebruik ik als geheugensteuntje, dus zijn niet volledig uitgeschreven. Intro, verse, chorus en bridge. Soms zet ik er een ander einde bij. De rest hoor ik wel als we spelen En verder is het inderdaad oefenen, oefenen, oefenen. Ook zonder tabs. Maar tijdens repetities dus gewoon met...
Succes!
Die tabs gebruik ik als geheugensteuntje, dus zijn niet volledig uitgeschreven. Intro, verse, chorus en bridge. Soms zet ik er een ander einde bij. De rest hoor ik wel als we spelen En verder is het inderdaad oefenen, oefenen, oefenen. Ook zonder tabs. Maar tijdens repetities dus gewoon met...
Succes!
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 23:52
- chrisbassist
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 07 apr 2009, 15:58
Een tijdje geleden met onze toetsenist een aantal nummers ingestudeerd en hij kon ze maar niet onthouden... totdat ik zijn papieren gejat had en hij het wel uit zijn hoofd moest gaan doen!
De tip is dus: zonder papier gaan spelen en kijken waar je komt, en dan achteraf met papier er bij nagaan wat je nog 'kan verbeteren'
De tip is dus: zonder papier gaan spelen en kijken waar je komt, en dan achteraf met papier er bij nagaan wat je nog 'kan verbeteren'
Shack Unique V & Unique VI - Yamaha RBX5F Fretless - Strunal Contrabas
TC Electronic RH450 Combo + RS210C & RS212
TC Electronic RH450 Combo + RS210C & RS212
Ik onthoud alles, sommige loopjes schrijf ik 1 keer uit maar ik heb nog nooit met papier gerepeteerd. Over het algemeen onthoud ik de schema's relatief snel en spreekt veel voor zich.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk