Metal, maar dan fingerstyle.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Haico

Metal, maar dan fingerstyle.

Bericht door Haico »

Ik heb wel eens vaker vragen beantwoord hoe je jezelf "verstaanbaar" kan maken als je Metalbas speelt met je vingers. Een grotere versterker is geen oplossing. Geluid zit in de vingertjes. Nu kwam ik een artikel tegen met bijbehorend videootje wat het eens duidelijk uitlegt. Dus hierbij voor de geintersseerden...



Artikel: https://www.bassplayer.com/article/strik ... -tone/4810" onclick="window.open(this.href);return false;
Video: https://bcove.me/6leb62px" onclick="window.open(this.href);return false;
I have three starter solutions:

1. Use a Jazz Bass-style instrument (with two single-coil pickups). Turn both volume knobs all the way up, or if there’s a pickup blend control, set it in the middle. Why? Precision-style basses (with one split-coil pickup) lack treble edge and typically aren’t focused-sounding enough for hard rock, while single-bridge-pickup basses can sound too throaty and midrangy to mix well with guitars. (Are there exceptions? Yes! Please stop yelling.) A Jazz-type setup— one neck pickup, one bridge pickup—is the best starting point for these purposes. Throw on some new stainless steel strings while you’re at it.

2. Overdrive the sound. Not full-on Big Muff fuzzy distortion, just something that adds dirt. This can come from any proper “vintage” tube power amp, or a decent pedal in front of a solid-state amp. Overdrive adds harmonic distortion to the fundamental note, enhancing your sound’s position in the mix in complex ways. I’ve found the resulting tone sits better with crunched-out guitars. Under normal genre circumstances, you’d kick on the overdrive for heavy or solo parts; in hard rock and metal, though, you leave it on as a default, and kick it off when the guitars go clean.

3. Fingerstrike through the string. This is crucial, and what this column is really all about. Normally when playing fingerstyle, we pluck with the fingers resting close to the strings, and use a combination of striking and pushing down on the string for our attack (shown in Figures 1 and 2). This works well for most genres needing a clean, fat sound. But here we need a stronger “chime” on the attack. In Figures 3 and 4, see how far away my finger is from the string. I’ll wind up from that far out and use the top of my fingertip to strike through the string, as opposed to using the middle of my fingertip to push down and past it. If you do it right, the sound should become way more metal—especially with overdrive on.
8)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

:D had ook al net een keer iets opgenomen om
te demonstreren dat ik met een richwood jazz (en een tech 21 VT) zelfs bij grindcore verstaanbaar blijf :D
zie :https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=38574
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Netjes, dat zijn nuttige videos.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Er is maar één punt waar ge op moet letten en dat is inderdaad 'speel alsof je doorheen de snaren speelt !' Dat kun je vervolgens doen op iedere bas met iedere versterker.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik vind die 'tik' waar hij het over heeft juist vreselijk. Heb toch aardig wat harde(re) muziek gespeeld, maar ik zoek het helemaal in de mids. Ik vind vaak dat als je zo'n harde attack maakt, dat het vooral die tik is die doorkomt en de rest achterblijft. Vind ik niet mooi...
Haico

Bericht door Haico »

deevit schreef:Ik vind die 'tik' waar hij het over heeft juist vreselijk. Heb toch aardig wat harde(re) muziek gespeeld, maar ik zoek het helemaal in de mids. Ik vind vaak dat als je zo'n harde attack maakt, dat het vooral die tik is die doorkomt en de rest achterblijft. Vind ik niet mooi...
Mids kan ook. :D

Dat die tik wel heel erg dominant kan zijn, heeft Dhr. S. Harris van IJzeren Maagd opgelost door flatwounds op zijn bas te spannen. :) Daarmee verliest de tik wat van de scherpte.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Daar kun je over discussieren inderdaad, maar eigenlijk ging het mij om iets heel anders. Ik speel geen metal met mijn band, maar vind het wel leuk om thuis af en toe eens iets anders te proberen. Dan zijn filmpjes als deze een stuk nuttiger (beter uitgevoerd en duidelijk van stof) dan veel andere 'zo doe je dat' filmpjes op met name Jijpijp.

@Haico: en diezelfde meneer Harris (is het toeval dat je dit plaatste net nadat ik Maiden in 'waar luister jij nu naar' had neergezet) geeft meteen ook aan dat je echt niet per se een jazz-achtige bass nodig hebt om dit goed te laten klinken.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Komisch, ik heb die techniek overgehouden aan mijn akoestische gitaarles, daar leerde ik dat consequent.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik heb het geprobeerd om met mn vingers metal te spelen maar uiteindelijk ben ik weer terug geswitched naar plectrum.
de tone die uit mn vingers komt is gewoon te dik en romig, dat zit nu eenmaal in mn aanslag en het lukt me niet om die keiharde attack er in te krijgen die nodig is.

laatst moets ik 5 tracks inspelen en het was echt mn insteek om het met mn vingers te spelen want dat is nog altijd mn meest natuurlijke manier van spelen en mn fills en frasering klinkt zo veel beter met vingers.
de eerste dag vd opnames heb ik dus gezwoegd tot ik letterlijk pijn in mn hand en vingers had maar het resultaat was nog steeds niet wat we zochten en door de vermoeidheid in mn hand werd mn aanslag ook steeds minder constant.
toen toch maar de plectrum erbij gepakt en bam! meteen goed. super constant, harde duidelijke attack en een heerlijke metaal-achtige zing die perfect mixt met de gitaren.

de rest vd tracks heb ik dus met pick gedaan.

ik heb me er dus bij neergelegd dat ik gewoon niet de juiste touch heb om echt lekkere metalriffs met mn vingers te spelen, hoe graag ik het ook zou willen kunnen en ik ben dus ook best jaloers op die spelers die die klank wél uit hun vingers kunnen krijgen. :wink:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Misschien is dit iets voor je, Haico ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Eerder voor Nick, als ik het zo lees :lol:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

precies. Haico die redt zich wel. :mrgreen:

"smell the finger!" :jam:
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Stinky, het heeft alles te maken met de ideale mix tussen: welk instrument, welke snaren, hoeveelheid gain (doet volgens mij echt het meeste om die attack te krijgen) en als allerlaatste de aanslag. Die aanslag mag gewoonweg niet vermoeiend zijn, dan scheelt er iets met één of meerdere van de vorige stappen.

In mijn specifiek geval heeft dit tot dusver steeds perfect gewerkt: aktieve bas, Elixir of DR snaren, wat treble bijdraaien op de bas, véél (optimale) gain op de versterker, cab met tweeter op 50% => dikke 'bite' in 't geluid.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

i hear you mate.
maar dit bewuste filmpje had ik al een paar jaar geleden ontdekt en bestudeerd en ik heb in de loop der jaren ook flink wat tips van collega's gekregen over hoe ik het zou moeten aanpakken.
Bas (gitarist Doro/After Forever) waar ik de opnames mee deed was zelf ook gewend dat z'n oude bassist alles met vingers inspeelt en heeft me ook een hoop verteld over hoe ik die tone zou moeten maken.

maar het mocht niet baten, ik speel wss gewoon al te lang om zulke voor mij dan drastische veranderingen in mn spel te krijgen.

ik moet echter ook bekennen dat deze ervaring louterend gewerkt heeft want ik ben sindsdien mn plectrum techniek veel serieuzer gaan bekijken en waarderen: tot nu toe was het altijd iets "voor erbij" maar nu zie ik het veel meer als een belangrijke techniek die het waard is om meer tijd in te steken. zeker in mijn line of work.

wat dat vermoeide betreft: als jij van 14.00 to 03.00 aan één stuk hebt liggen opnemen met je vingers, dan zou jij ook vermoeid raken matey. geloof me! :D
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Hahaha, 11 uren opnemen :facepalm: Ik wil er niet aan denken !
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Plaats reactie