Metal, maar dan fingerstyle.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ja, ik moest er ook ff aan wennen. :mrgreen:
als je geen studio tijd hoeft te betalen en alles thuis opneemt dan gelden hele andere normen: we stoppen gewoon als ons de ogen dichtvallen. hehe.

het eindresultaat mag er trouwens wel wezen maar wat een f-ing monster sessies...pffffffffffff! :facepalm:
Haico

Bericht door Haico »

Madmac schreef:Stinky, het heeft alles te maken met de ideale mix tussen: welk instrument, welke snaren, hoeveelheid gain (doet volgens mij echt het meeste om die attack te krijgen) en als allerlaatste de aanslag. Die aanslag mag gewoonweg niet vermoeiend zijn, dan scheelt er iets met één of meerdere van de vorige stappen.
Inderdaad. Dit helpt allemaal. :) Ik heb er nog 1 ding aan toe te voegen: een afstelling van de bas dat hij net een beetje aanloopt maakt het nog net even makkelijker. Ik zet de hals bijna recht, van mijn bassen die ik voor Metal gebruik.
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

Ik speel met een plectrum en krijg ook dat tikje er wel in. Niet zo erg als ik fingerstyle zou spelen. Op zich speel ik redelijk clean, maar ik doe het opzettelijk soms. Ik duw veel mid er in (maximaliseer het zo'n beetje :P). Nadat ik een artikel las over ene dhr. G. Lee ben ik ook de 1K range gaan pushen op mijn preamp (de B-Max) en dat heeft wonderen gedaan. Ik zweef nu lekker tussen de drummer en de gitaren in en als ik wil uitschieten dan ben ik wel hoorbaar. Sowieso ben ik er van de school van Harris en ga ik eerder omhoog dan omlaag. Mij vindt je redelijk vaak op de D en G-snaar rondom de 12de fret.

Onze zanger btw: "Wat ben je toch een rare kerel...een bassist die niet van laag houdt!" :mrgreen:
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Ik geloof dat ik mezelf dan het "metal style" bassen heb aangeleerd.

Toch zou ik wel wat meer willen oefenen op het spelen met plectrum, je kan dan toch sneller aanslaan.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

+1 alleen het met plectrum spelen gaat me echt niet af.
Ik kan niet op de tel spelen zoals met mijn vingers wel kan, geen idee waarom.

Veel oefenen denk ik...
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik geraak nogal weg met beiden...
Ik heb alleen nog nooit vermoeidheid gevoeld bij fingerstyle spelen, ik kan dingen sneller en met meer controle spelen met mijn vingers. Ik heb ook veel stamina gekweekt en dat heeft al zijn voordelen gehad.
Ooit ben ik nog gaan vervangen bij een stoner-rockgroep en op plaat was alles ingespeeld met plectrum.
Live heb ik alles gespeeld zonder plectrum en gaf ik zelfs nog wat gas bij en maakte van sommige 16den nog 32sten....
We speelden toen het voorprogramma van Peter Pan Speedrock en naar verluidt was die bassist toch ook lovend over wat er werd uitgespookt.
Bottomline is dat je ontspannen moet spelen en je versterker het werk moet laten doen en niet krampachtig zitten duwen wanneer je in de problemen geraakt.
Veel mensen staan soms versteld dat ze live de dingen niet kunnen reproduceren die thuis zo "makkelijk" gaan. Soms zorgt de adrenaline van het optreden voor extra druk en dan ga je onbewust meer moeite willen doen waardoor je snel krampen voelt.
Even stilstaan bij die situatie, je herbronnen en dan kan je verder doen zonder stress..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Heb ik zeker ook al gemerkt WBB, de versterker luider zetten werkt beter dan harder beginnen spelen.
Dan lukt fingerstyle vlug ook veel makkelijker!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Haico

Bericht door Haico »

Goede tips WBB! :)
bobbelmans schreef:Toch zou ik wel wat meer willen oefenen op het spelen met plectrum, je kan dan toch sneller aanslaan.
ALgemeen wel. Met plectrum is de drempel lager om hoge tempi te spelen, maar potentieel kan je sneller met je vinger. :) Vind ik dan...
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Dit krijg ik niet voor elkaar met vingers (kan natuurlijk prima aan mij liggen/ WBB kom er maar in en bewijs mij het tegendeel :D );

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=V_I-LraU ... re=related[/youtube]
face down in the dirt
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

dat is geen metal, dat is punk :). En het moet te doen zijn met fingerstyle hoor...
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Haico

Bericht door Haico »

Met enige oefening is het wel te doen hoor. Daar hoef je geen prof voor te zijn. Ingrediënten: Een afstelling die voor je werkt, een gezonde techniek en wat wilskracht (want het is zo aanlokkelijk om een plectrum te pakken).

1 van de snelste dingetjes die ik heb opgenomen met mijn vingers is te horen in de bijlage. Rond 16 seconden zit er een filletje.
<beware... this clip contains DEATH METAL!>
Deze snelheid hou ik niet 1 heel nummer vol. :D Met deze band waren de meeste nummers tussen de 190 en 200 BMP. Sommige piekten tot 220 BMP en daarin zaten dan ook riffs waarin we 16en speelden. Tsja, dat moet je live dan ook waarmaken. :D
Bijlagen
WALEsnip1.mp3
(610.55 KiB) 127 keer gedownload
Haico

Bericht door Haico »

Nog een voorbeeldje. Dit is zo'n nummer wat tegen de 220 aanloopt. Het is het laatste stukje van het nummer, en meestal was dit de afsluiter van de set. Dus als ik die avond wat minder op mijn techniek had gelet, dan werd ik met dit stukje genadeloos afgestraft met een enorme kramp. :D :facepalm:

Op het laatst hoor je nog een stukje van de enige echte China Duurtest bas.

En weer on-tipokc: De producer van dit album was niet zo'n voorstander van mijn geklik en geklak. Die heeft meer de Deevit-methode toegepast: Geklik eruit gehaald (rond de 1-2 Khz) en mids geboost. Uiteraard had ik live wel het klik-klak geluid. Tenminste... altijd op het podium, en afhankelijk van het geluid van de zaal werd het bij het FOH er soms wat uitgefilterd.

EDIT: Nog een afwijking dan de tips van Bryan Beller in de beginpost... Dit is geen Jazz-achtige bas, maar een Ibanez ATK (1 element). Ik heb om te proberen ook 1 nummer met een Jazzy-bas opgenomen, de Fender Jazz Marcus Miller sig. Beide bassen waren ongeveer even punchy, maar de ATK was gewoon iets strakker in het laag. Die staat dus op het hele album, met hier en daar een stukje fretless erbij.
Dus... Stingray-achtige bassen kan ook heel goed. :D
Bijlagen
WALE snip2.mp3
(703.01 KiB) 110 keer gedownload
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ik ken een bassist die bij extreem hoge snelheden gewoon zijn wijsvinger als plectrum gebruikt... naar 't schijnt doet diene van Rush dat ook.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Geddy doet dat ook, maar die heeft door een ongelukje toen hij 'nog klein was' een hele dikke, ietwat vervormde nagel op die vinger - dat zou je valsspelen kunnen noemen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

En als je het met beide vingers kan, dan heb je 2 picks! :jam:
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Plaats reactie