Metal, maar dan fingerstyle.
Inderdaad. Dit helpt allemaal. Ik heb er nog 1 ding aan toe te voegen: een afstelling van de bas dat hij net een beetje aanloopt maakt het nog net even makkelijker. Ik zet de hals bijna recht, van mijn bassen die ik voor Metal gebruik.Madmac schreef:Stinky, het heeft alles te maken met de ideale mix tussen: welk instrument, welke snaren, hoeveelheid gain (doet volgens mij echt het meeste om die attack te krijgen) en als allerlaatste de aanslag. Die aanslag mag gewoonweg niet vermoeiend zijn, dan scheelt er iets met één of meerdere van de vorige stappen.
- Witchfynder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06
Ik speel met een plectrum en krijg ook dat tikje er wel in. Niet zo erg als ik fingerstyle zou spelen. Op zich speel ik redelijk clean, maar ik doe het opzettelijk soms. Ik duw veel mid er in (maximaliseer het zo'n beetje ). Nadat ik een artikel las over ene dhr. G. Lee ben ik ook de 1K range gaan pushen op mijn preamp (de B-Max) en dat heeft wonderen gedaan. Ik zweef nu lekker tussen de drummer en de gitaren in en als ik wil uitschieten dan ben ik wel hoorbaar. Sowieso ben ik er van de school van Harris en ga ik eerder omhoog dan omlaag. Mij vindt je redelijk vaak op de D en G-snaar rondom de 12de fret.
Onze zanger btw: "Wat ben je toch een rare kerel...een bassist die niet van laag houdt!"
Onze zanger btw: "Wat ben je toch een rare kerel...een bassist die niet van laag houdt!"
- bobbelmans
- Berichten: 3931
- Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27
- wombatboter
- Berichten: 22641
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Ik geraak nogal weg met beiden...
Ik heb alleen nog nooit vermoeidheid gevoeld bij fingerstyle spelen, ik kan dingen sneller en met meer controle spelen met mijn vingers. Ik heb ook veel stamina gekweekt en dat heeft al zijn voordelen gehad.
Ooit ben ik nog gaan vervangen bij een stoner-rockgroep en op plaat was alles ingespeeld met plectrum.
Live heb ik alles gespeeld zonder plectrum en gaf ik zelfs nog wat gas bij en maakte van sommige 16den nog 32sten....
We speelden toen het voorprogramma van Peter Pan Speedrock en naar verluidt was die bassist toch ook lovend over wat er werd uitgespookt.
Bottomline is dat je ontspannen moet spelen en je versterker het werk moet laten doen en niet krampachtig zitten duwen wanneer je in de problemen geraakt.
Veel mensen staan soms versteld dat ze live de dingen niet kunnen reproduceren die thuis zo "makkelijk" gaan. Soms zorgt de adrenaline van het optreden voor extra druk en dan ga je onbewust meer moeite willen doen waardoor je snel krampen voelt.
Even stilstaan bij die situatie, je herbronnen en dan kan je verder doen zonder stress..
Ik heb alleen nog nooit vermoeidheid gevoeld bij fingerstyle spelen, ik kan dingen sneller en met meer controle spelen met mijn vingers. Ik heb ook veel stamina gekweekt en dat heeft al zijn voordelen gehad.
Ooit ben ik nog gaan vervangen bij een stoner-rockgroep en op plaat was alles ingespeeld met plectrum.
Live heb ik alles gespeeld zonder plectrum en gaf ik zelfs nog wat gas bij en maakte van sommige 16den nog 32sten....
We speelden toen het voorprogramma van Peter Pan Speedrock en naar verluidt was die bassist toch ook lovend over wat er werd uitgespookt.
Bottomline is dat je ontspannen moet spelen en je versterker het werk moet laten doen en niet krampachtig zitten duwen wanneer je in de problemen geraakt.
Veel mensen staan soms versteld dat ze live de dingen niet kunnen reproduceren die thuis zo "makkelijk" gaan. Soms zorgt de adrenaline van het optreden voor extra druk en dan ga je onbewust meer moeite willen doen waardoor je snel krampen voelt.
Even stilstaan bij die situatie, je herbronnen en dan kan je verder doen zonder stress..
what fools these mortals be
- bobbelmans
- Berichten: 3931
- Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27
Dit krijg ik niet voor elkaar met vingers (kan natuurlijk prima aan mij liggen/ WBB kom er maar in en bewijs mij het tegendeel );
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=V_I-LraU ... re=related[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=V_I-LraU ... re=related[/youtube]
face down in the dirt
Met enige oefening is het wel te doen hoor. Daar hoef je geen prof voor te zijn. Ingrediënten: Een afstelling die voor je werkt, een gezonde techniek en wat wilskracht (want het is zo aanlokkelijk om een plectrum te pakken).
1 van de snelste dingetjes die ik heb opgenomen met mijn vingers is te horen in de bijlage. Rond 16 seconden zit er een filletje.
<beware... this clip contains DEATH METAL!>
Deze snelheid hou ik niet 1 heel nummer vol. Met deze band waren de meeste nummers tussen de 190 en 200 BMP. Sommige piekten tot 220 BMP en daarin zaten dan ook riffs waarin we 16en speelden. Tsja, dat moet je live dan ook waarmaken.
1 van de snelste dingetjes die ik heb opgenomen met mijn vingers is te horen in de bijlage. Rond 16 seconden zit er een filletje.
<beware... this clip contains DEATH METAL!>
Deze snelheid hou ik niet 1 heel nummer vol. Met deze band waren de meeste nummers tussen de 190 en 200 BMP. Sommige piekten tot 220 BMP en daarin zaten dan ook riffs waarin we 16en speelden. Tsja, dat moet je live dan ook waarmaken.
- Bijlagen
-
- WALEsnip1.mp3
- (610.55 KiB) 127 keer gedownload
Nog een voorbeeldje. Dit is zo'n nummer wat tegen de 220 aanloopt. Het is het laatste stukje van het nummer, en meestal was dit de afsluiter van de set. Dus als ik die avond wat minder op mijn techniek had gelet, dan werd ik met dit stukje genadeloos afgestraft met een enorme kramp.
Op het laatst hoor je nog een stukje van de enige echte China Duurtest bas.
En weer on-tipokc: De producer van dit album was niet zo'n voorstander van mijn geklik en geklak. Die heeft meer de Deevit-methode toegepast: Geklik eruit gehaald (rond de 1-2 Khz) en mids geboost. Uiteraard had ik live wel het klik-klak geluid. Tenminste... altijd op het podium, en afhankelijk van het geluid van de zaal werd het bij het FOH er soms wat uitgefilterd.
EDIT: Nog een afwijking dan de tips van Bryan Beller in de beginpost... Dit is geen Jazz-achtige bas, maar een Ibanez ATK (1 element). Ik heb om te proberen ook 1 nummer met een Jazzy-bas opgenomen, de Fender Jazz Marcus Miller sig. Beide bassen waren ongeveer even punchy, maar de ATK was gewoon iets strakker in het laag. Die staat dus op het hele album, met hier en daar een stukje fretless erbij.
Dus... Stingray-achtige bassen kan ook heel goed.
Op het laatst hoor je nog een stukje van de enige echte China Duurtest bas.
En weer on-tipokc: De producer van dit album was niet zo'n voorstander van mijn geklik en geklak. Die heeft meer de Deevit-methode toegepast: Geklik eruit gehaald (rond de 1-2 Khz) en mids geboost. Uiteraard had ik live wel het klik-klak geluid. Tenminste... altijd op het podium, en afhankelijk van het geluid van de zaal werd het bij het FOH er soms wat uitgefilterd.
EDIT: Nog een afwijking dan de tips van Bryan Beller in de beginpost... Dit is geen Jazz-achtige bas, maar een Ibanez ATK (1 element). Ik heb om te proberen ook 1 nummer met een Jazzy-bas opgenomen, de Fender Jazz Marcus Miller sig. Beide bassen waren ongeveer even punchy, maar de ATK was gewoon iets strakker in het laag. Die staat dus op het hele album, met hier en daar een stukje fretless erbij.
Dus... Stingray-achtige bassen kan ook heel goed.
- Bijlagen
-
- WALE snip2.mp3
- (703.01 KiB) 110 keer gedownload
Geddy doet dat ook, maar die heeft door een ongelukje toen hij 'nog klein was' een hele dikke, ietwat vervormde nagel op die vinger - dat zou je valsspelen kunnen noemen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |