techniek linkerhand

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Mijn leraar heeft mij aangeraden om met één-vinger-per-fret te spelen, maar ook om de "overige" vingers gewoon op dezelfde snaar te laten liggen als je een noot met je middenvinger, ringvinger of pink pakt. Je pink alleen is niet erg sterk, maar als je met vier vingers een snaar kan indrukken, heb je daar maar erg weinig kracht voor nodig.
Verder heb ik gemerkt dat, wanneer ik consequent de vier vingers van mijn linkerhand gebruik, ik het veel gemakkelijker vind om "blind" te spelen.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

padawatje schreef:Verder heb ik gemerkt dat, wanneer ik consequent de vier vingers van mijn linkerhand gebruik, ik het veel gemakkelijker vind om "blind" te spelen.
Dat is het hele ding; je kweekt een erg nuttig automatisme waardoor je jezelf ook in staat stelt om steeds sneller en moeitelozer te kunnen spelen.
Gebruikersavatar
PanziePauper
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2011, 16:03

Bericht door PanziePauper »

Download het boekje bass fitness.pdf
Alles wat je nodig hebt staat in het boekje :wink:
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Even terugkomen op linkerhandtechnieken...

Ik speel momenteel vanuit een lesboek een riedeltje met de volgende tab:

Code: Selecteer alles

----7---
---7-7--
5-5---5-
--------
Op zich wel te doen, waarbij ik m'n middelvinger op de 16e noten 7-7-7 laat rollen om alles te spelen. Nu is de oefening echter een groove maken met verschillende akkoorden, dus het D-voorbeeld mag dan nog lukken... hetzelfde speel je ook in F:

Code: Selecteer alles

--------
----3---
---3-3--
1-1---1-
Ik krijg echter met geen mogelijkheid een rollende ringvinger met genoeg kracht tegen de 3e fret op deze dikkere snaren, en al helemaal niet met 16e noten. Plus, de G-snaar houdt m'n vinger tegen bij het plat leggen, dus ook dat geeft weer trillingen. Is dit een kwestie van veel oefenen of gebruik ik de verkeerde techniek?
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Dat kun je oefenen tot het lukt of je kunt je pink erbij betrekken, zou geen misdaad zijn.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ah, oke :) Het lijkt me iets wat verdomde handig is om te kunnen, maar ik wist niet zeker of het een 'goede techniek' was. In dat geval oefen ik nog lekker door, ben niet de snelste leerling dus 't is niet zo gek dat ik dit deuntje al n uur of 2 gespeeld heb - zolang ik die tijd besteed aan het leren van een techniek die ok is, is 't goed :P
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Je kan het op twee manieren doen:
-met de pink beide tonen op de 7e fret spelen, en dan mee rollen met de pink
-of 3 en 4 gebruiken op twee verschillende snaren

Voor dit soort elementaire vragen lijkt het me verstandig om les te gaan nemen ipv een forum te raadplegen.
Een leraar kan ook meteen zien of je iets fout doet en dat corrigeren. Voordat je het weet leer je zelf een foute techniek aan die vervolgens weer net zo veel (of nog meer) moeite kost om af te leren.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Mm, ik ben ook hard op zoek naar iemand die les kan geven in de regio. Maar tot die tijd is 't forum beter dan niks :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Da's waar. Misschien even informeren bij Bassmatters? lijkt me niet zo moeilijk in die regio om iemand te vinden.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Heb inmiddels een 2e leraar aangeschreven, maar als dat niks wordt / is kan ik misschien wel langs bij Bassmatters ja, ben ik sowieso nog nooit geweest :) Ontopic trouwens, gisteren een uur oefenen verder en het gaat 90% goed met een rollende ringvinger.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik studeer basgitaar aan het conservatorium in Arnhem en ben regelmatig in Nijmegen want daar woont mijn vriendin (die ook bas studeert). Je mag kiezen: wil je les van mij of van haar? ;)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

WouterTron schreef:wil je les van mij of van haar? ;)
Ik zou het wel weten hoor :mrgreen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0MBUQLtazhw[/youtube]
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ja hallo! Dan moet je ook mij als vergelijkingsmateriaal posten!
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Heb net gisteravond een 1e afspraak gemaakt met de 2e leraar die ik aanschreef, helaas. :P Maar als dat me niks lijkt kom ik nog even terug op 't aanbod.. met vergelijkend onderzoek hoor, zo oppervlakkig ben ik niet. Na aankomende dinsdag, 21u, weet ik meer :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Plaats reactie