techniek linkerhand

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
basmats
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:32

techniek linkerhand

Bericht door basmats »

Als beginnend bassist ben ik me in het verdiepen in diverse methodes. Ik kom verschillen tegen in linkerhand techniek. Eén methode gaat uit van het gebruik van 4 vingers, steeds op de volgende fret. Een andere methode gebruikt alleen de vingers 1, 2 en 4, de middelvinger dus niet. Dit om de hand niet oncomfortabel veel te hoeven spreiden. Ik kan me voorstellen dat dit bij personen met relatief kleine handen een reëel probleem kan zijn (jongeren en misschien ook vrouwen). Vraag: is een van beide methoden aan- of juist af te raden? Of gewoon spelen zoals het voor mij okee is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Waar mogelijk altijd de meest ontspannen houding zoeken; 1-2-4 heeft dus zeker z'n toepassingen. Hij heeft echter ook grote beperkingen qua snelheid en coördinatie. In de praktijk zul je beide methodes ongeveer evenveel moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik zou zeker in het begin adviseren om in de lage registers niet 4 vingers op 4 frets te gebruiken, dat ga je waarschijnlijk niet op een prettige, ontspannen manier redden. Zorg dat je je techniek op orde krijgt, dan komt dat vanzelf wel. Met 4 vingers gewoon lekker wat hoger op de hals beginnen met oefenen. :)
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Ik gebruik een hoeveelheid vingers die ik op dat moment denk nodig te hebben, soms verschuif ik zelfs m'n hand en gebruik ik maar één vinger. Het is wel handig om ook in de lagere regionen met vier vingers te kunnen spelen, maar ik ben van mening dat als je kan produceren wat je voor ogen hebt, het niet uitmaakt welke techniek je gebruikt. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat je geen blessures oploopt omdat je rare fratsen uithaalt, ook op de langere termijn.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

defecto schreef:Ik gebruik een hoeveelheid vingers die ik op dat moment denk nodig te hebben, soms verschuif ik zelfs m'n hand en gebruik ik maar één vinger. Het is wel handig om ook in de lagere regionen met vier vingers te kunnen spelen, maar ik ben van mening dat als je kan produceren wat je voor ogen hebt, het niet uitmaakt welke techniek je gebruikt. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat je geen blessures oploopt omdat je rare fratsen uithaalt, ook op de langere termijn.
Dikke +1
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Het is echter ook jammer als je op de lange termijn tegen een muur aanloopt omdat je vastzit in een techniek met veel beperkingen. "Als het geluid klopt maakt de techniek niet uit" is natuurlijk waar, maar vaak is het moeilijk te voorspellen wat je uiteindelijk parten zal gaan spelen. Ik zou daarom wel streven uiteindelijk zoveel mogelijk 4 vingers te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Dat is inderdaad de andere kant van het verhaal. Ik ben klassiek geschoold, en de techniek is voor mij niet zo'n probleem. Heb je dit 'voordeel' echter niet, dan is het wel belangrijk om eerst de basis (van meerdere technieken) onder de knie te krijgen.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Het kan geen kwaad om af en toe wat oefeningen te doen waarbij je alle vingers gebruikt. Dan heb je ze in ieder geval paraat wanneer je ze nodig hebt. Ik betrap mij er af en toe op wanneer ik een groove speel lekker makkelijk een fret met de pink pak en mijn ringvinger ernaast voor ondersteuning, klinkt op zich lekker, maar wanneer ik dan een klassiek stuk oid speel mijn ringvinger net ff te weinig te kracht heeft om die stevig neer te zetten..
Oefenen dus maar weer!
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Als medebeginneling is het me ook opgevallen hoe lastig het is om alle vier de vingers te gebruiken links (zeker als je wisselt van wijsvinger naar pink, om de pink bovenop de snaar leggen is echt een uitdaging voor mij) maar ik kan me wel voorstellen dat het heel handig is / wordt op de lange termijn. Zo lang het niet pijnlijk is met zo veel mogelijk vingers blijven oefenen?
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Meowmix schreef:Als medebeginneling is het me ook opgevallen hoe lastig het is om alle vier de vingers te gebruiken links (zeker als je wisselt van wijsvinger naar pink, om de pink bovenop de snaar leggen is echt een uitdaging voor mij) maar ik kan me wel voorstellen dat het heel handig is / wordt op de lange termijn. Zo lang het niet pijnlijk is met zo veel mogelijk vingers blijven oefenen?
Als het wel pijnlijk is, gewoon wat hoger op de hals oefenen. Na een tijdje iets lager en zo verder totdat je wel de laagste posities kan nemen met 4 vingers.

Wat ook helpt is om je vingers niet continu volledig opengesperd te houden.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14282
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

defecto schreef:Ik gebruik een hoeveelheid vingers die ik op dat moment denk nodig te hebben
Dat probeer ik ook, maar ik kom er maar wát vaak achter dat ik maar 4 vingers heb (en één duim aan de andere kant van de hals), waar ik er toch vaak een stuk of 16 nodig heb :?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Misschien gaan oefenen met de techniek waarbij gebruik wordt gemaakt van de voeten? Kom je nog niet aan 16, maar wellicht helpt het een beetje.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik zou toch echt zoveel mogelijk vier vingers gebruiken en oefenen op 1 vinger/fret. Die oefeningen zou ik in het begin niet te lang achter elkaar doen en ergens halverwege de hals doen om niet te ver te hoeven stretchen.
Achtergebleven vingers zijn later moeilijk erbij te betrekken. In het begin zal het lastig zijn om alle vingers te gebruiken maar als je regelmatig oefent gaat het al snel beter. Oefen loopjes of ladders van boven naar beneden en van beneden naar boven.
Overigens pak ik oktaven bijna altijd met wijsvinger en pink dus ook ik maak het me gemakkelijk als het me uitkomt.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23287
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Didi schreef:Achtergebleven vingers zijn later moeilijk erbij te betrekken.
Een grote waarheid, dat heb ik dus (helaas) met mijn pink. Ik denkd at je zeker wel de techniek met 4 vingers moet proberen te oefenen, je kan later altijd de keus maken minder vingers te gebruiken, hoewel je waarschijnlijk zal merken dat je dat dan niet doet. Hoe meer je kan met je hand, hoe meer en beter je kan leren spelen.

Zoek wel altijd ontspanning in je hand, maar ook in je hele houding, en overbelast jezelf niet!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

een goede 4-vinger oefening is bijvoorbeeld de 'Spider'. Niet alleen om met 4 vingers te leren spelen, maar ook om de 'ongebruikte' vingers zoveel mogelijk op positie te houden... Ik vind het een best lastige oefening, waar ik vaak mee bezig ben tijdens het TV kijken enzo, kan je mooi onversterkt doen.

Hier een linkje:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=OsAEUryULPc[/youtube]
Plaats reactie