Bladmuziek lezen: hoe ritme oefenen ?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bladmuziek lezen: hoe ritme oefenen ?

Bericht door padawatje »

Ik speel nu al ruim een jaar bij een blazersorkestje waar ik al mijn baspartijen van partituur moet aflezen. Ik heb echter nooit formeel leren noten lezen.
Het gaat echter steeds beter en heb ondertussen niet veel moeite meer om de juiste noten op de hals van mijn bas te vinden.
Ritme lezen is echter een ander paar mouwen. Simpele ritmes met halve, vierde en achtste noten gaat redelijk, maar zo gauw er zestienden, syncopen, tegenritmes en achtste of zestiende rusten aan te pas komen, verlies ik de pedalen.
Iemands tips hoe ik mijn ritmisch lezen kan inoefenen ?
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Ik gebruik 'Guitar Pro 6' hier kun je zelf een stukje maken ( of overnemen ) in zowel tabs als noten ( de laatste met alle waarden en symbolen ). Dit kan dan als een oefenloop afgespeeld worden met oplopende snelheid die je zelf in kunt stellen. Ik ga altijd van 50 naar 100%. Werkt als een tierelier :jaaaaa:
Wél zelf meespelen natuurlijk...... :mrgreen:
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Het voornaamste is natuurlijk heel veel oefenen. Wat mij altijd heeft geholpen (note to self; ook weer leren lezen) is het ritme apart uitzoeken. Ga maar gewoon klappen, of kies een noot uit op je bas en ga puur en alleen het ritme spelen. Moeilijke stukken opbreken, langzaam beginnen, kijken waar de hele tel ligt. Een hoop patroontjes ga je op een gegeven moment ook herkennen, zonder dat je ze noot voor noot hoeft te lezen.