Bladmuziek lezen: hoe ritme oefenen ?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bladmuziek lezen: hoe ritme oefenen ?

Bericht door padawatje »

Ik speel nu al ruim een jaar bij een blazersorkestje waar ik al mijn baspartijen van partituur moet aflezen. Ik heb echter nooit formeel leren noten lezen.
Het gaat echter steeds beter en heb ondertussen niet veel moeite meer om de juiste noten op de hals van mijn bas te vinden.
Ritme lezen is echter een ander paar mouwen. Simpele ritmes met halve, vierde en achtste noten gaat redelijk, maar zo gauw er zestienden, syncopen, tegenritmes en achtste of zestiende rusten aan te pas komen, verlies ik de pedalen.
Iemands tips hoe ik mijn ritmisch lezen kan inoefenen ?
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Ik gebruik 'Guitar Pro 6' hier kun je zelf een stukje maken ( of overnemen ) in zowel tabs als noten ( de laatste met alle waarden en symbolen ). Dit kan dan als een oefenloop afgespeeld worden met oplopende snelheid die je zelf in kunt stellen. Ik ga altijd van 50 naar 100%. Werkt als een tierelier :jaaaaa:
Wél zelf meespelen natuurlijk...... :mrgreen:
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Het voornaamste is natuurlijk heel veel oefenen. Wat mij altijd heeft geholpen (note to self; ook weer leren lezen) is het ritme apart uitzoeken. Ga maar gewoon klappen, of kies een noot uit op je bas en ga puur en alleen het ritme spelen. Moeilijke stukken opbreken, langzaam beginnen, kijken waar de hele tel ligt. Een hoop patroontjes ga je op een gegeven moment ook herkennen, zonder dat je ze noot voor noot hoeft te lezen.
Wat ik vaak doe is hardop tellen, mooi langzaam. 1-e-te-te, 2-e-te-te, 3-e-te-te, 4-e-te-te en dan klap ik de noten op de juiste zestiende. Zo krijg je vrij makkelijk inzicht in het ritme dat je spelen wilt.

Er is ook vast allerlei software te krijgen, maar je moet uitkijken dat je het je niet voor laat kauwen. Als je zoiets gebruikt dan eerst kijken wat je denkt dat het is en dan controleren. Maar uiteindelijk wil je zelf leren lezen, dus moet je het ook zelf doen.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

de originele muziek zoeken !! doe ik altijd als het ritme me niet helemaal duidelijk is op m'n partituur :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ja, dat kan allemaal, maar daar leer je uiteindelijk geen ritmes van lezen. Je wilt er toch naartoe dat je een stuk papier voor je neus krijgt en je zonder Youtube kunt spelen wat er staat.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

deevit schreef: Er is ook vast allerlei software te krijgen, maar je moet uitkijken dat je het je niet voor laat kauwen. Als je zoiets gebruikt dan eerst kijken wat je denkt dat het is en dan controleren. Maar uiteindelijk wil je zelf leren lezen, dus moet je het ook zelf doen.
Klopt allemaal wat je schrijft ! Maar ik merk wel dat als ik de muziek zelf zit in te kloppen dat ik dan sneller door heb wat en hoe te lezen.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

deevit schreef:Ja, dat kan allemaal, maar daar leer je uiteindelijk geen ritmes van lezen. Je wilt er toch naartoe dat je een stuk papier voor je neus krijgt en je zonder Youtube kunt spelen wat er staat.
mwah je moet ook echt blijven lezen eh , uiteindelijk asocieer je wel wat er op je blad staat met wat je hoort !
het werkte toch voor mij :p
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat werkt voor mij niet. Zodra ik weet hoe iets moet klinken dan doen mijn oren al het werk en kan ik zo'n stuk papier net zo goed aan de kant leggen. Van luisteren leer ik absoluut niet lezen, zou het alleen gebruiken als controle.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

wat ik ook geleerd heb zijn bepaalde woordjes die je moet denken als je ritmes speelt
ta = 1 tel
take= 2 tellen
taketi= 3 tellen
takedimi= 4 tellen
takegonadon= 5 tellen

zo kan je al redelijk ingewikkelde polyritmes spelen zonder dat je moet gaan nadenken.
de ritmes verdeel je over de woorden.
bij triolen en syncopes ook een woordje zoeken dat past
voor bij bij bv triolen tri-o-la

het klinkt mss een beetje belachelijk maar het werkt voor mij echt wel :D
nadenken terwijl je muziek moet maken is enorm moeilijk voor mij ,
wat ik speel moet er uitkomen zonder dat ik er over nadenk.
want in een orkest telt maar in ding (buiten alles correct spelen ) dat je naar je dirigent kijkt zodat het orkest 1 geheel vormt.
als dit onsamenhangend overkomt sorry :D ik heb geen talent om les te geven :D muziek spelen kan ik gelukkig wel :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Ik leerde altijd:
1 2 3 4
een ne, twee je drie je, vier re
een ne te, twee ne te, drie ne te, vier re te
een te ne te, twee te ne te, drie te ne te, vier te ne te

Dan kun je een soort van blijven tellen zeg maar :D
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hey, dat zijn alvast een paar bruikbare tips, bedankt !
A-lex schreef:de originele muziek zoeken !! doe ik altijd als het ritme me niet helemaal duidelijk is op m'n partituur :)
Doe ik nu ook meestal, maar ...
deevit schreef:Ja, dat kan allemaal, maar daar leer je uiteindelijk geen ritmes van lezen. Je wilt er toch naartoe dat je een stuk papier voor je neus krijgt en je zonder Youtube kunt spelen wat er staat.
... dat is inderdaad wat ik wil. Vergelijk het met "gewoon" leren lezen: je wil toch ook gewoon een boek kunnen lezen zonder dat je eerst naar de verfilming moet kijken om te weten hoe het verhaal gaat :wink:
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

A-lex schreef:wat ik ook geleerd heb zijn bepaalde woordjes die je moet denken als je ritmes speelt
ta = 1 tel
take= 2 tellen
taketi= 3 tellen
takedimi= 4 tellen
takegonadon= 5 tellen

zo kan je al redelijk ingewikkelde polyritmes spelen zonder dat je moet gaan nadenken.
de ritmes verdeel je over de woorden.
bij triolen en syncopes ook een woordje zoeken dat past
voor bij bij bv triolen tri-o-la

het klinkt mss een beetje belachelijk maar het werkt voor mij echt wel :D
Niks belachelijk aan. Zo doen ze het al eeuwen in India met het Tala systeem.
Dit werkt ook voor mij het beste. zeker als het om onderverdelingen in 16den en polyritmiek gaat.

Om te oefenen:
deevit schreef:het ritme apart uitzoeken. Ga maar gewoon klappen, of kies een noot uit op je bas en ga puur en alleen het ritme spelen. Moeilijke stukken opbreken, langzaam beginnen, kijken waar de hele tel ligt. Een hoop patroontjes ga je op een gegeven moment ook herkennen, zonder dat je ze noot voor noot hoeft te lezen.
Maar ook
A-lex schreef:de originele muziek zoeken
zodat je patronen leert herkennen/associeren
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik heb nog een berg oefeningen en dictees liggen van mijn ritmepracticumlessen van vorig jaar, mocht daar interesse in zijn? Ik kan je vertellen dat ik, toen ik op de opleiding binnenkwam, echt een gigantische kruk was qua bladlezen en na een jaar waren er nog maar weinig ritmische figuren die me op mijn hoofd deden krabben.
Laatst gewijzigd door WouterTron op 12 jan 2012, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSweet
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 mar 2010, 12:52

Bericht door ThaSweet »

Daar heb ik zeker interesse in... :worship:
Wil ook goed ritmisch kunnen lezen, dus dat zou zeer welkom zijn...
Warwick Streamer Stage 1 (94)- Aria SB 505 met Bartolini Pre-Amp - Hartke HA3500 - Hartke Xl Serie 2x10 - Hartke A25
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

@ Woutertron, ik houd me ook van harte aanbevolen :)
Facebunker
Plaats reactie