Nouja, niet strict genomen uit m'n hoofd - meer handigheid kweken in het vinden van. Als ik er 50x over na denk wat de reine kwart van X is bedenk ik me vanzelf dat ie er recht boven zit op de fretboard. Ik vind het gewoon niet fijn dat m'n leraar tijdens de les me vertelt dat het verschil tussen toonladder 1 en toonladder 2 de kleine septime en de grote terts zijn, en ik dan 2 minuten nodig heb om te bedenken welke noten dat zijn
Qua enharmonische noten ben ik overal uitgegaan kleine X is nooit een kruis, grote X / overmatig X is nooit een mol. Dit klopt ook met de toonladders, behalve dan met de Eis/Fes en Ces/Bis. Niet heel consistent van mezelf, maar wel makkelijker te onthouden voor nu :S Sowieso heb ik nog niet de intervallen beginnend op mollen of kruizen hier tussen gezet.
Wat ik vooral fijn vind is hoe makkelijk je zo'n setje in elkaar flanst. Als ik binnenkort de kruizen en mollen voortekens -> toonsoorten wil gaan testen kan ik zo een set kaartjes maken
De Theorie leren
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11910
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Komen in de klassieke muziek wel voor, daar heb je ook dubbele mollen e.d.. Raar volk.Basshoofd schreef:Over enharmonisch gelijke noten gesproken, is de keuze bewust dat er geen noten voorkomen als E# en Cb etc.? Ik kwam namelijk de vraag tegen "Overmatige kwart van B" en het antwoord daarop werd gegeven als F. Theoretisch gezien moet dat een Eis zijn, ook al is het praktisch gezien dezelfde noot. Theoretisch is correcter, praktisch is... praktischer. Hoe dan ook, leuke tool!
+1 Niet alleen voor de theorie maar ook voor je techniek. Het afleren van een foute techniek is vele malen moeilijker. Het kan leiden tot blessures en je kan vastlopen in je vooruitgang bij een verkeerd aangeleerde techniek. Van goede les profiteer je de rest van je carrière.deevit schreef:Neem les. En ik wil je niet ontmoedigen, maar techniek en theorie is niet iets dat je snel even leert...
Bassen voel je in je buik.
-
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14
Niet alleen in de klassieke wereld hoor. Als je zou willen zou je ook vier of achtentwintig mollen mogen schrijven, dat heeft alleen geen zin want 1. het maakt niet duidelijker van welke reine interval die noot daadwerkelijk is afgeleid (en daar gaat het uiteindelijk om) en 2. geen mens kan lezen welke toon er nou eigenlijk wordt bedoeld (ook niet onbelangrijk)dr. Bassvibes schreef:Komen in de klassieke muziek wel voor, daar heb je ook dubbele mollen e.d.. Raar volk.
- Roman-Emperor
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 15 aug 2010, 14:11
Als je dan een F zegt is het gewoon fout. Heeft te maken met dat de F niet in de normale toonladder van B zit. Je hoort gewoon uit te gaan van de toonladder die bij de toonsoort hoort.Basshoofd schreef: Over enharmonisch gelijke noten gesproken, is de keuze bewust dat er geen noten voorkomen als E# en Cb etc.? Ik kwam namelijk de vraag tegen "Overmatige kwart van B" en het antwoord daarop werd gegeven als F. Theoretisch gezien moet dat een Eis zijn, ook al is het praktisch gezien dezelfde noot. Theoretisch is correcter, praktisch is... praktischer. Hoe dan ook, leuke tool!
Free your mind, and your ass will follow
https://www.reverbnation.com/jetsedejong
https://www.reverbnation.com/jetsedejong