De Theorie leren

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
maarten899
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2012, 16:05

De Theorie leren

Bericht door maarten899 »

hallo

ik speel nu 4 maanden basgitaar, maar heb me nog nooit beziggehouden met de theorie(noten lezen enzo).
weet iemand een goede site of een goed boek waarmee ik dat zo snel mogelijk kan leren.
En weet iemand ook een goede site of boek waarmee ik de techniek snel leer.

maarten
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Neem les. En ik wil je niet ontmoedigen, maar techniek en theorie is niet iets dat je snel even leert...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

+1!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Dominee
Berichten: 2543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:16

Bericht door Dominee »

studybass.com maakt je vast wat wegwijs
herintreder,55 jaar
Classic-Rock band met gelijkgestemde oudere jongeren.
Fender Precision-bass '79, Squier JV Precision, Peterbuilt CS-P, Epiphone Thunderbird Classic
Darkglass Microtubes 900 Amp, TecAmp 210 600W
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Er zijn ook aardige pockets in de handel, weet zo even de titel niet, blabla harmonieleer ofzoiets, gortdroge stof maar geeft je wel een idee hoe het allemaal in elkaar steekt.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

deevit schreef:Neem les. En ik wil je niet ontmoedigen, maar techniek en theorie is niet iets dat je snel even leert...
+1
Zoek een goede leraar die je de theorie op een praktische manier kan tonen.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Kan je ook gelijk de correcte grepen en houdingen leren. Ik ben er in 30 minuten achter gekomen dat mijn linkerduim te scheef stond, m'n linkerringvinger te recht, m'n rechterduim te ver over de snaren en dat m'n bas op de verkeerde knie stond in zittende positie :P
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Wat is dan de "goede" knie?
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Wil je ergonomisch, dan is voor een rechtshandige bassist de linker knie volgens mij het best..net als met een klassieke gitaar :) Maar er zijn maar weinig bassisten die het zo doen volgens mij en ook niet elke bas is er voor geschikt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Ja dat dacht ik dus ook, maar als je langzaam gaat zitten met je bas om je nek (de band, jaja :P) dan merk je dat de body over je rechter knie zakt. Schijnt beter te kloppen :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Is ook zo hoor. Er is voor beide manier wat te zeggen...met de 'klassieke' houding heb je minder kans om je rug te slopen, met de houding zoals jij die beschrijft ben je meer gewend aan staand spelen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Rieno schreef:Wil je ergonomisch, dan is voor een rechtshandige bassist de linker knie volgens mij het best..net als met een klassieke gitaar :) Maar er zijn maar weinig bassisten die het zo doen volgens mij en ook niet elke bas is er voor geschikt.
Als ik mn bas op mn linkerknie zet ga ik juist scheef zitten en mijn rug torderen......... met de bas op mijn rechterknie kan mijn rechter arm veel beter bij alle posities en kan ik mn linkerarm juist mooi langs mijn lichaam houden. Ik hou de bas wel volledig horizontaal dan.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Alle
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:59

Bericht door Alle »

Hoi, ik speel sinds juni vorig jaar. en heb om de week les. Heb mijn basleraar verteld dat ik niet binnen een week een nummer moet kunnen spelen. Elke dag even oefenen en tussendoor een nummer instuderen. Herhalen en nog eens herhalen. Klinkt dodelijk saai maar het geeft je wel body. Snel en nummers komen vanzelf. En de theorie vind ik erg lastig. Alsof je opnieuw moet leren lezen. Wordt bij mij een project van jaren :shock:
Dus neem les....
Ik leer dus ik besta...
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Niet helemaal on-topic, maar misschien wel genoeg: bij mijn queeste om weer een stapje verder te komen met de theorie (intervallen uit m'n hoofd leren om ze makkelijk te kunnen gebruiken) kwam ik de site proprofs.com tegen. Gratis (wel veel banners) flashcards opzetten om zo dingen makkelijker voor jezelf (of je leerlingen, voor de leraren onder ons) op te zetten incl wat tekst-layout en de mogelijkheid om bij vragen en antwoorden afbeeldingen toe te voegen.

Voor mezelf dus een training voor intervallen:
https://www.proprofs.com/flashcards/stor ... -note-name

Goed, het kost je een kwartiertje, maar dan heb je ook wat. Vraag-antwoord (ook omgekeerd te toetsen), makkelijke toetsenbordbediening en een review-list met vragen waar je over struikelt. Misschien ook handig voor andere mensen die iets willen leren waar geen (goed en/of Nederlands) oefentestje voor is?
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Leuk gedaan! Best leuk om eens zo'n oefening te doorlopen. Ben je van plan alle intervallen van elke noot uit je hoofd te leren? Dat zijn er nogal wat, vooral als je enharmonisch gelijke noten meetelt (Fis of Ges etc.)

Over enharmonisch gelijke noten gesproken, is de keuze bewust dat er geen noten voorkomen als E# en Cb etc.? Ik kwam namelijk de vraag tegen "Overmatige kwart van B" en het antwoord daarop werd gegeven als F. Theoretisch gezien moet dat een Eis zijn, ook al is het praktisch gezien dezelfde noot. Theoretisch is correcter, praktisch is... praktischer. Hoe dan ook, leuke tool!
Plaats reactie