De Theorie leren

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Nouja, niet strict genomen uit m'n hoofd - meer handigheid kweken in het vinden van. Als ik er 50x over na denk wat de reine kwart van X is bedenk ik me vanzelf dat ie er recht boven zit op de fretboard. Ik vind het gewoon niet fijn dat m'n leraar tijdens de les me vertelt dat het verschil tussen toonladder 1 en toonladder 2 de kleine septime en de grote terts zijn, en ik dan 2 minuten nodig heb om te bedenken welke noten dat zijn :)

Qua enharmonische noten ben ik overal uitgegaan kleine X is nooit een kruis, grote X / overmatig X is nooit een mol. Dit klopt ook met de toonladders, behalve dan met de Eis/Fes en Ces/Bis. Niet heel consistent van mezelf, maar wel makkelijker te onthouden voor nu :S Sowieso heb ik nog niet de intervallen beginnend op mollen of kruizen hier tussen gezet.

Wat ik vooral fijn vind is hoe makkelijk je zo'n setje in elkaar flanst. Als ik binnenkort de kruizen en mollen voortekens -> toonsoorten wil gaan testen kan ik zo een set kaartjes maken :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Basshoofd schreef:Over enharmonisch gelijke noten gesproken, is de keuze bewust dat er geen noten voorkomen als E# en Cb etc.? Ik kwam namelijk de vraag tegen "Overmatige kwart van B" en het antwoord daarop werd gegeven als F. Theoretisch gezien moet dat een Eis zijn, ook al is het praktisch gezien dezelfde noot. Theoretisch is correcter, praktisch is... praktischer. Hoe dan ook, leuke tool!
Komen in de klassieke muziek wel voor, daar heb je ook dubbele mollen e.d.. Raar volk. :)
Ouwe reus
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:54

Bericht door Ouwe reus »

deevit schreef:Neem les. En ik wil je niet ontmoedigen, maar techniek en theorie is niet iets dat je snel even leert...
+1 Niet alleen voor de theorie maar ook voor je techniek. Het afleren van een foute techniek is vele malen moeilijker. Het kan leiden tot blessures en je kan vastlopen in je vooruitgang bij een verkeerd aangeleerde techniek. Van goede les profiteer je de rest van je carrière.
Bassen voel je in je buik.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

dr. Bassvibes schreef:Komen in de klassieke muziek wel voor, daar heb je ook dubbele mollen e.d.. Raar volk. :)
Niet alleen in de klassieke wereld hoor. Als je zou willen zou je ook vier of achtentwintig mollen mogen schrijven, dat heeft alleen geen zin want 1. het maakt niet duidelijker van welke reine interval die noot daadwerkelijk is afgeleid (en daar gaat het uiteindelijk om) en 2. geen mens kan lezen welke toon er nou eigenlijk wordt bedoeld (ook niet onbelangrijk)
Gebruikersavatar
Roman-Emperor
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 aug 2010, 14:11

Bericht door Roman-Emperor »

Basshoofd schreef: Over enharmonisch gelijke noten gesproken, is de keuze bewust dat er geen noten voorkomen als E# en Cb etc.? Ik kwam namelijk de vraag tegen "Overmatige kwart van B" en het antwoord daarop werd gegeven als F. Theoretisch gezien moet dat een Eis zijn, ook al is het praktisch gezien dezelfde noot. Theoretisch is correcter, praktisch is... praktischer. Hoe dan ook, leuke tool!
Als je dan een F zegt is het gewoon fout. Heeft te maken met dat de F niet in de normale toonladder van B zit. Je hoort gewoon uit te gaan van de toonladder die bij de toonsoort hoort.
Free your mind, and your ass will follow
https://www.reverbnation.com/jetsedejong
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Handige progjes ! Ik heb veel aan deze ! Is freeware
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Plaats reactie