Les in Gary Willis techniek

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Les in Gary Willis techniek

Bericht door jorgvandoorn »

goedemiddag mede bassisten

Ik heb het dappere plan om me de Gary Willis techniek eigen te maken. Nu vind ik op internet divers filmpjes etc. die verhelderend zijn. Toch verwacht ik een versnelling als ik al mijn zelfstudie combineer met iemand die deze stijl onder de knie heeft.

Kennen jullie iemand?

thx
andre van ham

Bericht door andre van ham »

jorgvandoorn schreef:goedemiddag mede bassisten

Ik heb het dappere plan om me de Gary Willis techniek eigen te maken. Nu vind ik op internet divers filmpjes etc. die verhelderend zijn. Toch verwacht ik een versnelling als ik al mijn zelfstudie combineer met iemand die deze stijl onder de knie heeft.

Kennen jullie iemand?

thx
Succes! Ik ken niemand die deze stijl beheerst (op Willis na dan). Volgens mij is het mogelijk om via skype lessen bij de man zelf te volgen, dat lijkt mij de beste oplossing.

Het zou leuk zijn als je ons hier op het forum op de hoogte houdt van je vorderingen met deze techniek, lijkt mij in ieder geval heel interessant!
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

Zal ik doen! pfff
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Die knakker uit Zwolle of Enschede ofzo doet dat toch? Jeroen Vierdag? Of vergis ik me...
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

zover ik weet speelt Jeroen Vierdag niet a la Willis maar meer de gangbare 2 finger style
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Heb je de lesvideo van GW ook? Ik heb hem eens bekeken, maar Ik vond die techniek erg ongemakkelijk. Echt zoiets wat iemand zichzelf heeft aangeleerd. Als je dat dan gaat nadoen is het bijna niet te doen, want dan moet je je complete rechterhand techniek omgooien. Is er een specifieke reden dat je het zo wilt leren?
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

Ik heb de lesvideo niet helemaal gekeken maar wel de stukken hiervan die op Youtube staan. het voelt allemaal asl stukken van een puzzel die helemaal niet compleet is.

De reden dat ik wil overstappen is dat, nu ik de laatste tijd veel aan het spelen ben, merk dat mijn rechterhand techniek heel rommelig is. Dat wil ik grondig aanpakken en veel netter te spelen. Ik geloof in de filosofie van Gary over de houding van de rechterhand en het spelen met weinig kracht. Ik ben nu een maandje bezig met omschakelen en ik merk dat ik hier verder mee wil.

Wat ik eigenlijk wil doen is mijn eigen versie ontwikkelen maar hier wel heel veel van de techniek van Gary leren. Zodat het voor mijn vermogen ok is. Ik heb niet de ambitie en illusie om zoals Gary te kunnen spelen maar het motiveert me wel enorm
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Die insteek is prima en ik zou zwaar respect hebben als je die Willis techniek onder de knie krijgt! Maar als dat de reden is, zou je ook eens naar de floating thumb techniek kunnen kijken. Die is qua demping behoorlijk waterdicht en de overstap is veel kleiner dan die naar de Willis techniek. Het is maar een idee. :)
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ik heb er vorig jaar een tijdje mee gestoeid, maar ben al snel gestopt. De theorie is mooi, maar in de praktijk was het me te veel werk om te leren.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

Discipline en geduld zullen mijn grootste vijand zijn. En het is best lastig met allerlei muzikale verplichtingen die me dwingen om ook het oude te doen. Kan op een gig niet klooien (want zo zou ik het nu nog noemen ...)

Eigenlijk zou je een half jaar niet meer moeten spelen en dan overstappen. Maar ja...
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Je kunt het er toch gewoon naast gaan doen? Net als slappen, bijvoorbeeld. Na een tijd kom je op het punt dat je het goed genoeg vindt om het toe te gaan passen.
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

eens. zo wil ik het ook aanpakken. anders gaat ook niet.

trusten
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Superinteressant. Ik heb er eens met mijn neus bovenopgestaan in een masterclass in Rotterdam. De filmpjes staan nog op youtube. Het is een zeer efficiënte manier van spelen maar moeilijk aan te leren. Ik zou in ieder geval ook een 'ramp' op je bas zetten om te voorkomen dat je je vingers te diep tussen de snaren steekt.

Hier is een van die filmpjes: man wat gaat ie hard... :facepalm:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UZVoj0Q1iVk[/youtube]
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

Korte update.

Probeer iedere dag minimaal 30-45 minuten te besteden puur op rechterhand nieuwe techniek.
Het veranderen van de positie van de hand lijkt goed te komen. De derde vinger gebruiken is echt
Lastig (steeds op onderliggende snaar starten met ringvinger)

Bij optredens gewoon vnl oude stijl spelen en soms switchen. Ben live wel met veel zachtere aanslag aan het spelen dus dat is al wel winst
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Zachter aanslaan is vaak inderdaad een grote winst. Laat je versterker het werk doen... Goed dat je er zo mee bezig blijft!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie