Angelo schreef:Dat Willis er een beetje 'shabby' bijloopt altijd wil niet zeggen dat hij een arme sloeber is. Naast zijn muzikale publicaties en optredens is hij ook part-time professor aan het conservatorium van Barcelona; ik vermoed dat hij een qua werkinvulling en inkomen een beetje in de hoek van bijvoorbeeld Michel van Schie zit.
Van zijn eigen site:
I can only speak for myself and short of providing bank and credit card statements, you'll just have to take my word for it. I pretty much live month to month like most artists out there. I don't own property, assets, or any of those monetary instruments over $10,000 you always read about on the back of the customs forms you fill out when you return to the US. Also, do not take this as complaining - this is a lifestyle choice that comes with the freedom to make the kind of music I want and wouldn't trade for anything.
En wat betreft het ondernemen:
My main assets are the intellectual property I've been responsible for creating or designing - music, books, bass guitars and one crappy video. The integrity of my book publisher (Hal Leonard) and bass manufacturer (Ibanez) have fortunately provided me with honest accounting and royalties that make the income form the record industry (money from actually creating music) laughable.
Maar ondanks het feit dat hij op deze manier geld kan verdienen is dat dus nog steeds niet genoeg geweest om een huis te kunnen kopen of meer dan $10,000 spaargeld te hebben. Hetzelfde geldt voor overigens een Scott Henderson, die niet lang geleden nog 3-hoog achter in de logeerkamer van een bevriende gitarist woonde omdat hij niet genoeg geld had voor een eigen apartement. En die was toen ook al leraar aan het Guitar Institute of Technology (een vooraanstaand conservatorium).
laagislaag schreef:Zonder een ondernemende geest en kennis van zaken op het gebied van financien en zaken doen heb je alleen maar je product.
Ik heb overigens ook niet veel geld, maar dat ligt niet aan het "kunstenaars bestaan" (whatever dat is) dat ligt eraan dat ik nog een hoop te leren heb, op muzikaal gebied en op gebied van geld maken van wat ik kan.
Optimisme is belangrijk en ten dele heb je zonder meer gelijk. Maar het is ook een beetje wat ik bedoel met "de armoe van de kunstenaar": je kunt de beste op aarde zijn en daar een leven lang voor hebben gewerkt, maar het overgrote deel van de bevolking heeft er geen geld voor over om jou je te talent te zien uitvoeren. Het is een schrijnend cliché dat hiermee maar weer eens wordt bevestigd.