Les in Gary Willis techniek

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
andre van ham

Bericht door andre van ham »

rich13 schreef:Zachter aanslaan is vaak inderdaad een grote winst. Laat je versterker het werk doen... Goed dat je er zo mee bezig blijft!
Om het karakter van jouw specifieke basgitaar boven te laten komen moet je met een bepaalde kracht aanslaan. Sla je te zacht aan dan wordt het aandeel boventonen ten opzichte van de fundamentele frequentie te hoog en krijg je een dunne sound.

Overigens denkt Willis er ook zo over, voorheen stond er op zijn website een artikel over de optimale aanslag. Te hard aanslaan geeft initieel vervorming waarna het volume terug valt naar een lager niveau, te zacht aanslaan levert te veel boventonen op. Hoe hard jouw optimale aanslag dan is hangt af van jouw bas, snaren en afstelling.
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

Klinkt logisch en kan ik ook wel plaatsen. op naar de perfecte aanslagkracht!
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Didi schreef:Superinteressant. Ik heb er eens met mijn neus bovenopgestaan in een masterclass in Rotterdam. De filmpjes staan nog op youtube. Het is een zeer efficiënte manier van spelen maar moeilijk aan te leren. Ik zou in ieder geval ook een 'ramp' op je bas zetten om te voorkomen dat je je vingers te diep tussen de snaren steekt.
Ik zat daar toen op t conservatorium en was er ook bij idd (kennen we elkaar Didi?) Die masterclass was wel gaaf vond ik, hij gaf een paar mooie tips. Maar die rechterhand techniek heb ik verder nooit geoefend. En Jeroen Vierdag (die gaf later ook les op t cons.) speelt ook niet met die techniek idd.

Ik zou zeggen, gaaf als je t kan, en alleen weggelegd voor diegene met fanatisme, geduld em discipline!
Wel een ijzersterk principe, heel goed georganiseerd.
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

laagislaag schreef: Ik zat daar toen op t conservatorium en was er ook bij idd (kennen we elkaar Didi?)
Haha, nee. Ik was in die tijd net een beetje Willis aan het ontdekken en toen hoorde ik ineens dat hij die masterclass gaf. Ik woonde op Noordereiland net over de brug en was vastbesloten om erbij te zijn ook al zat ik niet op het conservatorium. Ik kwam aan in Waterfront en die eikels achter de balie wisten niet eens dat Willis er was. Dus die wezen me maar naar een deur. Ik kloppen en naar binnen. Zat Willis daar in z'n eentje snaren te wisselen. Ik heb een kwartiertje met hem gekletst en vroeg of ik 'm mocht filmen. Dat was o.k. Verschrikkelijk aardige man, genereus in het delen van zijn kennis. Iemand die veel heeft nagedacht over de ergonomie van het basspel. Weet je wie hier op het forum een groot Willisliefhebber is : Vidjai. Die was er toen ook bij.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

oke... maar dan is ie misschien wel meerdere keren daar geweest. Want ik heb m niet in t waterfront gezien (toen zat t cons nog op de Pieter de Hoochweg).

Maar idd, gave gast, en een monster op die bas!
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

@ Anfre. Zachter he, niet zacht :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik vind Willis toch ook altijd een beetje zielig; een schrijnend voorbeeld van de armoe van het kunstenaarsbestaan. Hier heb je dan een absolute wereldmuzikant wiens invloed van onschatbare waarde is, die echter nog steeds geen cent te makken heeft..!
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

WouterTron schreef:Ik vind Willis toch ook altijd een beetje zielig; een schrijnend voorbeeld van de armoe van het kunstenaarsbestaan. Hier heb je dan een absolute wereldmuzikant wiens invloed van onschatbare waarde is, die echter nog steeds geen cent te makken heeft..!
Muziek (kunst) maken en ondernemen zijn twee verschillende dingen. Net als hamburgers maken en ondernemen. Zonder een ondernemende geest en kennis van zaken op het gebied van financien en zaken doen heb je alleen maar je product. En dat is genoeg, tenzij je ervan wil eten, dan heb je ook geld nodig. Als Gary Willis een arme sloeber is (dat weet ik overigens niet) dan heeft ie dat te danken aan het feit dat ie zich niet heeft bekwaamd in t ondernemen. Want hij is goed genoeg om veel geld te kunnen verdienen. En dan heb ik het dus niet over muzikale concessies doen. Want dat heeft ie niet nodig. Maar een business mind en kennis van zaken natuurlijk wel.

Ik heb overigens ook niet veel geld, maar dat ligt niet aan het "kunstenaars bestaan" (whatever dat is) dat ligt eraan dat ik nog een hoop te leren heb, op muzikaal gebied en op gebied van geld maken van wat ik kan.
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Dat Willis er een beetje 'shabby' bijloopt altijd wil niet zeggen dat hij een arme sloeber is. Naast zijn muzikale publicaties en optredens is hij ook part-time professor aan het conservatorium van Barcelona; ik vermoed dat hij een qua werkinvulling en inkomen een beetje in de hoek van bijvoorbeeld Michel van Schie zit.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Angelo schreef:Dat Willis er een beetje 'shabby' bijloopt altijd wil niet zeggen dat hij een arme sloeber is. Naast zijn muzikale publicaties en optredens is hij ook part-time professor aan het conservatorium van Barcelona; ik vermoed dat hij een qua werkinvulling en inkomen een beetje in de hoek van bijvoorbeeld Michel van Schie zit.
Van zijn eigen site:
I can only speak for myself and short of providing bank and credit card statements, you'll just have to take my word for it. I pretty much live month to month like most artists out there. I don't own property, assets, or any of those monetary instruments over $10,000 you always read about on the back of the customs forms you fill out when you return to the US. Also, do not take this as complaining - this is a lifestyle choice that comes with the freedom to make the kind of music I want and wouldn't trade for anything.
En wat betreft het ondernemen:
My main assets are the intellectual property I've been responsible for creating or designing - music, books, bass guitars and one crappy video. The integrity of my book publisher (Hal Leonard) and bass manufacturer (Ibanez) have fortunately provided me with honest accounting and royalties that make the income form the record industry (money from actually creating music) laughable.
Maar ondanks het feit dat hij op deze manier geld kan verdienen is dat dus nog steeds niet genoeg geweest om een huis te kunnen kopen of meer dan $10,000 spaargeld te hebben. Hetzelfde geldt voor overigens een Scott Henderson, die niet lang geleden nog 3-hoog achter in de logeerkamer van een bevriende gitarist woonde omdat hij niet genoeg geld had voor een eigen apartement. En die was toen ook al leraar aan het Guitar Institute of Technology (een vooraanstaand conservatorium).
laagislaag schreef:Zonder een ondernemende geest en kennis van zaken op het gebied van financien en zaken doen heb je alleen maar je product.

Ik heb overigens ook niet veel geld, maar dat ligt niet aan het "kunstenaars bestaan" (whatever dat is) dat ligt eraan dat ik nog een hoop te leren heb, op muzikaal gebied en op gebied van geld maken van wat ik kan.
Optimisme is belangrijk en ten dele heb je zonder meer gelijk. Maar het is ook een beetje wat ik bedoel met "de armoe van de kunstenaar": je kunt de beste op aarde zijn en daar een leven lang voor hebben gewerkt, maar het overgrote deel van de bevolking heeft er geen geld voor over om jou je te talent te zien uitvoeren. Het is een schrijnend cliché dat hiermee maar weer eens wordt bevestigd.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Beeeetje offtopic inmiddels, maar doet me denken aan dit artikel.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

WouterTron schreef:Optimisme is belangrijk en ten dele heb je zonder meer gelijk. Maar het is ook een beetje wat ik bedoel met "de armoe van de kunstenaar": je kunt de beste op aarde zijn en daar een leven lang voor hebben gewerkt, maar het overgrote deel van de bevolking heeft er geen geld voor over om jou je te talent te zien uitvoeren. Het is een schrijnend cliché dat hiermee maar weer eens wordt bevestigd.
Goeie achtergrondinfo die je erbij haalt. Geen idee of Van Schie het veel beter heeft - ;-).
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Er bestaat een boekje over: waarom kunstenaars altijd arm zijn.
Hier een samenvatting. Gaat vooral over beeldende kunst maar kan ook grotendeels gelden voor andere disciplines.
Kunstenaars die altijd over geld praten vind ik meestal vreselijke mensen en niet zelden ook geen goede kunstenaars. Het is veel leuker om over geld te praten met iemand die op de beurs werkt of in het bankwezen zit. Als het je echt interesseert en je steekt er tijd in dan lukt het wel om de pegels bij elkaar te schrapen. Bij Willis heb ik altijd de indruk dat daar zijn prioriteiten niet liggen. Daarom kun je ook nog een redelijk gesprek met die man voeren.

nb : ik wil hier trouwens niet verkondigen dat kunstenaars arm móeten zijn om goed te kunnen zijn.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Didi schreef: Bij Willis heb ik altijd de indruk dat daar zijn prioriteiten niet liggen. Daarom kun je ook nog een redelijk gesprek met die man voeren.

nb : ik wil hier trouwens niet verkondigen dat kunstenaars arm móeten zijn om goed te kunnen zijn.

Alleen wel dat ze niet geinteresseerd in geld moeten zijn om "een goed gesprek" te kunnen voeren ? :)
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
jorgvandoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 okt 2011, 08:41

Bericht door jorgvandoorn »

update

Na maanden oefenen gestopt met de Gary Willis techniek. Vond dat het te lang duurde en te weinig opschoot....
Goede is wel dat ik hierdoor op een spoor ben gekomen van andere rechterhand techniek waar ik op dit moment lekker mee bezig ben. Wat ik al eerder zei, ergonomischere positie, veel zachter aanslag, veel meer muten met de palm van mijn hand. Veel meer gebruiken van ook de duim, en ringvinger.
En er zijn heel veel bassisten om van te leren, zoals Matthew G, Damian Erskine, Dominique di Piazza, Mark Peric om er maar eens paar te noemen.

Heb onlangs een skype les gedaan met Dominique di piazza. Is toch wel erg indrukwekkend wat hij vanuit zijn techniek voor elkaar bokst.
Plaats reactie