Open noten + mutes
- BlazingRiCO
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19
Open noten + mutes
Ik ben nogal een grote van metalcorefan dus dacht ik maar es om een liedje van August Burns Red na te spelen.
De tuning is altijd in Drop C en daar worden veel open noten in gespeeld, met af en toe een rust er tussen.
Mijn vraag is nu, hoe stop je zo'n open noot correct af ?
Hier is een stukje tab uit het lied Cutting The Ties.
Maatsoort = 7/4
Tempo: 120 bpm
|------------------------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------------------------|
|--0----0-0-0-0-0----0-0-0-0----0----0----0-0-0-0----0----0-0-0--|
(Alle noten zijn 16den)
De tuning is altijd in Drop C en daar worden veel open noten in gespeeld, met af en toe een rust er tussen.
Mijn vraag is nu, hoe stop je zo'n open noot correct af ?
Hier is een stukje tab uit het lied Cutting The Ties.
Maatsoort = 7/4
Tempo: 120 bpm
|------------------------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------------------------|
|------------------------------------------------------------------------|
|--0----0-0-0-0-0----0-0-0-0----0----0----0-0-0-0----0----0-0-0--|
(Alle noten zijn 16den)
- BlazingRiCO
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19
Dat zou wel best es kunnen werken, alleen is dat dan meer voor fingerstyle. En m'n techniek is best 'slecht' na 6 jaar zelfstudie
Ik was er vergeten bij te zetten dat ik een plectrum gebruik, haal daar meer snelheid mee. Wat ik doe es proberen de snaar af te stoppen met m'n duim maar blijkt ook niet echt te werken.
En geduld is niet iets wat ik met hopen heb, maar ooit zal het mij moeten lukken
Ik was er vergeten bij te zetten dat ik een plectrum gebruik, haal daar meer snelheid mee. Wat ik doe es proberen de snaar af te stoppen met m'n duim maar blijkt ook niet echt te werken.
En geduld is niet iets wat ik met hopen heb, maar ooit zal het mij moeten lukken
En hoe meer vingers, hoe minder kans op bijgeluiden. Wel de vingers plat er op zetten, anders ga je misschien je g-snaar tegen de fret aanduwen en krijg je een blij piepje in je metal. Da's ook zoiets.deevit schreef:Gewoon met de vingers van je linkerhand.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
- VanderVeen
- Berichten: 8237
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12
- BlazingRiCO
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19
Inderdaad gewoon met alle vingers van je linkerhand, maakt (vind ik) totaal niet uit waar je dat op de hals doet. Ik wissel dat nog wel eens af voor de gein of omdat mijn loopjes ertussenin op andere plekken beginnen, zodat je niet de hele tijd vanaf je eerste fret overal heen moet glijden op het laatste moment.
Hier in een nummer van Cilice demp ik dat bij de eerste noten ook allemaal met links. Moet wel te zien zijn.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oIDV0t3c ... ature=plcp[/youtube]
Hier in een nummer van Cilice demp ik dat bij de eerste noten ook allemaal met links. Moet wel te zien zijn.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oIDV0t3c ... ature=plcp[/youtube]
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Als je wil dat je lijnen sterker overkomen, dan is dempen echt een belangrijke skill. Dempen is even belangrijk dan aanslaan bij metal bas. Beiden bepalen je articulatie. Goede articulatie klinkt sneller en dus ook intenser. Sloppy doorpompende bas kan zo'n afbreuk doen aan een strakke band.
Net als aanslaan, kan je dempen het beste oefenen door langzaam te beginnen, en dan het tempo steeds op te voeren.
Bij een open snaar doe ik bovenstaande. Bij rakketakkesnelle stukken die vragen om snel opvolgend dempen van gefrette noten, demp ik door de frettende vinger iets te lichten, en dan met een vingertje van de rechterhand de snaar stil te leggen. Dat is geen zaligmakende techniek, maar het feit DAT ik dempt is belangrijker dan eventuele bijgeluiden. Dempen, dempen, dempen.Nergal schreef:Inderdaad gewoon met alle vingers van je linkerhand, maakt (vind ik) totaal niet uit waar je dat op de hals doet. Ik wissel dat nog wel eens af voor de gein of omdat mijn loopjes ertussenin op andere plekken beginnen, zodat je niet de hele tijd vanaf je eerste fret overal heen moet glijden op het laatste moment.
Net als aanslaan, kan je dempen het beste oefenen door langzaam te beginnen, en dan het tempo steeds op te voeren.
Oh ja! Wat ik leerde van onze gitarist (die eigenlijk basgitaardocent is...)
Dempen is net zo belangrijk als aanslaan in de categorie dat je demping bepaalt hoe lang je noot is. In essentie dus wat Haico zei maar dan wat anders geformuleerd. Heb er toen zelf met hem een half uur mee zitten klooien om steeds maar bizardere voorbeelden te spelen. Maar het is wel interessant om op te letten, zeker bij staccato metalstukjes is het interessant om soms juist die ene nooit vet kort en de andere een 16e langer te laten duren.
Dempen is net zo belangrijk als aanslaan in de categorie dat je demping bepaalt hoe lang je noot is. In essentie dus wat Haico zei maar dan wat anders geformuleerd. Heb er toen zelf met hem een half uur mee zitten klooien om steeds maar bizardere voorbeelden te spelen. Maar het is wel interessant om op te letten, zeker bij staccato metalstukjes is het interessant om soms juist die ene nooit vet kort en de andere een 16e langer te laten duren.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?
- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers
Persoonlijk