hoge "toon" van schaven langs de snaren

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
jodyberna1
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2012, 16:09

hoge "toon" van schaven langs de snaren

Bericht door jodyberna1 »

als je met je vingers langs de snaren gaat hoor je een soort toon. ik kan et niet uitleggen maar jullie weten vast wat ik bedoel.
ik heb nou ook een akoestische, en daarbij klinkt et wat harder. Volgens mij komt et eigenlijk niet uit de kast, maar tis omdat de snaren ruwer zijn en diepere groeven hebben (denk ik dus)
Zelf hoor ik et geluid niet als ik er niet echt specifiek op ga letten. Maar andere mensen horen et wel meteen. Mdat ze zelf niet spelen denk ik.
Nu is mijn vraag: is dit normaal?
Als je met je hand beweegt over de nek, slide je dan over de snaren, of haal je je vingers er echt helemaal van af?
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Ik weet wat je bedoelt en het is gewoon normaal. Dit komt inderdaad omdat je (roundwound)snaren groeven hebben.
Als je dit niet wilt hebben, moet je gewoon je vingers van de snaren af houden. Andere oplossing weet ik eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Met flatwounds is het ook iets minder, maar dat heeft natuurlijk ook weer invloed op het geluid dat je wel wilt horen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Is inderdaad normaal, en ik hoor het bij akoestische gitaren (bas en g*t**r) ook meer dan op elektrische bassen.

Als je met je frethand van positie moet wisselen langs de hals, moet je de snaren dempen met je plukhand. Of je moet enorm genieten van dat 'glijgeluid'. (Maar dan had je deze vraag vast niet gesteld...) Oefenen dus.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Normaal en niet erg, je hoort het zelfs op cd's van toch niet de minste bands (valt mij bijv. altijd nogal op bij de gitaar van Death).
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

T is natuurlijk persoonlijk, en ik vind dan persoonlijk dat een erg aangenaam geluid. (Dan lijkt t net of er echte mensen op echte instrumenten spelen, hou ik van!)
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Plaats reactie