Hoe de hand te houden bij het spelen met plectrum?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Hoe de hand te houden bij het spelen met plectrum?

Bericht door PeterR »

Al jaren speel ik met den vingers, maar ben nu bezig met knights of cydonia van muse en ik vind dat beter klinken als ik dat met plectrum doe. (Daarnaast is een lekker punkrifje met een plectrum ook niet gek :kwijl:) Althans, uiteindelijk, want het gaat alles behalve strak nog. Nu de vraag, wat doe je met je (in mijn geval) rechterhand. Ik bedoel dan, laat je die zweven, rust je met je pols op je body? Wat is handig?
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Ik heb ook een aantal keren iets geprobeerd met plectrum, maar net als jij kan ik er helemaal geen weg mee!
Ben dus zeer benieuwd wat voor tips er binnen gaan komen.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Volgens mij is er op deze vraag niet een juist antwoord. Naargelang wat voor effect je wilt bereiken kun je je hand volledig vrij laten bewegen (zoals bijvoorbeeld Lemmy dat doet) maar je kunt er ook voor kiezen om de zijkant van je handpalm op de brug te laten steunen om op die manier een wat meer gedempt geluid te maken. Experimenteer en leer ervan zou ik zeggen!
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Ik heb hem altijd zo of zo :)

Dus ik laat inderdaad m'n hand op de brug rusten zoals gezegd in de vorige post. Tenzij het olderwets ragwerk is, dan heb ik m'n hand gewoon los (foto 2, dus)...
Ik heb niet zoveel met muziek.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

De muis van je hand op de brug/body zou ik de ideale positie noemen omdat je daarmee minder beweging van je arm nodig hebt, meer controle hebt over de aanslag en je bovendien eenvoudig het palmdempingsniveau kunt aanpassen. Het staat alleen wel wat minder rock 'n roll dan een flink zwiepende vuist!

Overigens is het belangrijk niet in de plectrum te knijpen alsof je aan een flosdraadje boven een ravijn hangt. Die fout wordt vaak gemaakt, maar maakt het geheel erg onhandig. Je moet hem zo ontspannen vasthouden dat hij een beetje kan 'flappen' tussen je vingers.
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ik probeer em altijd ontspannen vast te houden, maar dan begint hij veel te veel te flappen waar door ie begint te draaien van richting en dergelijke. En na een tijd heb ik door dat ik alweer veel te hard er in knijp zodat ik weer pijn in de hand heb :nono:
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Als je je rechterhand alleen op de body laat rusten of laat zweven komt al het dempen neer op je linkerhand, dus daar moet je dan wel goed op letten! Ik speel zelf met mijn hand heel lichtjes op de snaren vlak voor de brug, als je dan een gedempte sound wilt kun je iets harder drukken en voilà.
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Bericht door gilze »

Houd je hand alsof je een schroevendraaier vasthoudt (geen vuist: houd je hand open met je vingers tegen elkaar en je duim gestrekt --> leg je vingers tegen je handpalm en je duim gestrekt in het hoekje van de wijsvinger). Klem het plectrum tussen je duim en wijsvinger. De slag maak je door je arm te draaien (alsof je een schroef draait) en dus niet door te "zagen". Als je je deze techniek meester maakt kun je heel snel en secuur spelen.
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Je duim gestrekt houden? Dat werkt voor mij dus helemaal niet... Zelf hou ik mijn duim redelijk losjes en klem het plectrum tussen mijn duim en middelvinger in.
Plaats reactie