Bas solo voor puntstuk

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Ebgplegt
Berichten: 994
Lid geworden op: 22 mei 2011, 17:39

Bas solo voor puntstuk

Bericht door Ebgplegt »

Hee mensen,

Ik moet voor muziek een puntstuk doen, wat dus inhoud dat ik wat moet spelen voor de klas en leraar.
De leraar verwacht nogal wat van iedereen, en je moet een solo stuk doen.
Nu weet ik niet zo snel wat ik kan doen, heeft iemand suggesties/tabs van een mooi stuk voor mij?
Ik speel 2 jaar bas, en aldus mijzelf kan ik wel een aardig toontje aanslaan.
Ik oefen fanatiek, en heb ongeveer 2 weken de tijd.

Alvast bedankt,

Emiel
'78 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Black
'79 MM Stingray Mocha
'79 MM Sabre Alpine white
'00 EBMM Stingray Black
'08 EBMM Stingray Sequoia Gold Limited Edition
'12 EBMM Stingray Classic Gilded White Limited Edition
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=gAzI8gkYua0[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=sIqfDHP0D5s[/youtube]

Misschien kan je een van deze? Zijn indrukwekkende stukken en nog redelijk te doen. Wel tamelijk lastig, maar oefening baart kunst.
Gebruikersavatar
Eviobass
Berichten: 285
Lid geworden op: 04 jun 2008, 16:58

Bericht door Eviobass »

It's all about the groove, dude
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Soulbender schreef:[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=gAzI8gkYua0[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=sIqfDHP0D5s[/youtube]

Misschien kan je een van deze? Zijn indrukwekkende stukken en nog redelijk te doen. Wel tamelijk lastig, maar oefening baart kunst.

echt waar...van welke planeet kom je als je iemand die net twee jaar bas speelt aanraadt om op zo'n gelegenheid mss maar Portrait Of Tracy te spelen?!? of Power?? :mrgreen:

:facepalm:

weet je, nou ben ik toch wel heel benieuwd hoe Soulbender Portrait Of Tracy speelt: laat eens wat horen man.
jij speelt toch ook nog niet zo erg lang dus moet wel kunnen, he?

mijn tip voor de topicstarter: doe niet moeilijk en kies vooral iets wat je echt lekker en goed kan spelen. hoeft dus helemaal niet ingewikkeld of technisch moeilijk te zijn.
je valt toch door de mand als je iets wilt doen wat je eigenlijk niet beheerst.
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Stinky schreef:
echt waar...van welke planeet kom je als je iemand die net twee jaar bas speelt aanraadt om op zo'n gelegenheid mss maar Portrait Of Tracy te spelen?!? of Power?? :mrgreen:

:facepalm:

weet je, nou ben ik toch wel heel benieuwd hoe Soulbender Portrait Of Tracy speelt: laat eens wat horen man.
jij speelt toch ook nog niet zo erg lang dus moet wel kunnen, he?

mijn tip voor de topicstarter: doe niet moeilijk en kies vooral iets wat je echt lekker en goed kan spelen. hoeft dus helemaal niet ingewikkeld of technisch moeilijk te zijn.
je valt toch door de mand als je iets wilt doen wat je eigenlijk niet beheerst.
:mrgreen:

Het was maar een tip! Ik weet niet wat 'een aardig toontje slaan' is, maar misschien heeft de TS er wel wat aan.
Ik kan mij nog herinneren dat ik in mijn 2e jaar basles Portrait of Tracy opkreeg. Niet helemaal, maar in ieder geval de intro. Het is hoog gegrepen, maar het is wel te doen en je maakt er meteen een goede indruk mee.

Voor de rest ben ik het volledig met je tip eens. Kies iets wat je kan spelen, hoeft niet moeilijk of ingewikkeld.

Trouwens, ik speel inmiddels 5 of 6 jaar bas en kom woon al mijn hele leven op de aarde. Of ik er ook vandaan kom durf ik niet met zekerheid te zeggen. :wink:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik denk dat dit een wat redelijker voorstel is:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=D_rjBbI40QE[/youtube]

Is goed solo te doen en nog best uitdagend.
Dennis
Berichten: 901
Lid geworden op: 19 jul 2005, 20:58

Bericht door Dennis »

Speel idd gewoon iets wat lekker voelt. Je leraar verwacht echt niet dat je mark king/marcus miller/jaco pastorius speelt. Speel één van je favoriete baslijnen met zoveel mogelijk groove en gevoel. Een basgitaar is nou eenmaal niet een instrument waar je doorgaans makkelijk een solo compositie op speelt. Als je leraar dat niet begrijpt zou ik dat uitermate vreemd vinden.
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Battlestar Scralatchtica
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
Ebgplegt
Berichten: 994
Lid geworden op: 22 mei 2011, 17:39

Bericht door Ebgplegt »

Heren allen bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik dune tune maar is ga proberen in te studeren, vind het wel pittig omdat ik dit normaal nooit speel, maar ik ga zeker mijn best doen, en in 2 weken kan ik me daar aardig op kapot oefenen!

Bedankt!
'78 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Black
'79 MM Stingray Mocha
'79 MM Sabre Alpine white
'00 EBMM Stingray Black
'08 EBMM Stingray Sequoia Gold Limited Edition
'12 EBMM Stingray Classic Gilded White Limited Edition
Jack

Bericht door Jack »

Succes,
De adviezen van Nick (stinky) en Dennis kan je blind opvolgen,,beide zijn buiten heel goede bassisten, ook prima leraren,,duss,, take it away.. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Dennis schreef:Speel idd gewoon iets wat lekker voelt. Je leraar verwacht echt niet dat je mark king/marcus miller/jaco pastorius speelt. Speel één van je favoriete baslijnen met zoveel mogelijk groove en gevoel. Een basgitaar is nou eenmaal niet een instrument waar je doorgaans makkelijk een solo compositie op speelt. Als je leraar dat niet begrijpt zou ik dat uitermate vreemd vinden.
Dus ook geen Dune tune! Ik zou dit advies zeker ter harte nemen!
-- It's the hat that keeps the funk --
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ebgplegt schreef: De leraar verwacht nogal wat van iedereen, en je moet een solo stuk doen.
Dus...
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ja ok, maar als hij bv Fever zou spelen zou het ook al goed zijn... :wink:
"solo" wil niet perse "moeilijk" zeggen, toch?
en voor ons is Dune Tune mss gesneden koek uit een hele ouwe doos maar voor een doorsnee beginner met twee jaar speel ervaring mss nét weer een brug te ver.
Gebruikersavatar
Ebgplegt
Berichten: 994
Lid geworden op: 22 mei 2011, 17:39

Bericht door Ebgplegt »

Goed punt, ik kan de noten wel spelen, maar die timing vind ik toch wel poeplastig :nono:
'78 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Sunburst
'79 MM Stingray Black
'79 MM Stingray Mocha
'79 MM Sabre Alpine white
'00 EBMM Stingray Black
'08 EBMM Stingray Sequoia Gold Limited Edition
'12 EBMM Stingray Classic Gilded White Limited Edition
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

als ik je nog een tip mag geven wat die timing betreft: zet het nummer telkens weer opnieuw op, dagenlang bij wijze van, en probeer om die hele melodische baslijn mee te neuriën.
probeer dat dan zo goed en precies als mogelijk te doen.

het helpt je echt enorm om de timing van de noten en accenten goed te leren en om de nootlengtes goed in je hoofd te krijgen.
tis eigenlijk ook gewoon de vertaalslag die je brein nodig heeft om dat wat hij hoort, ook uitgevoerd te krijgen op je instrument.
en als je het nummer dan eenmaal technisch gezien beheerst, dan helpt het je weer verder om de phrasering van de baslijn te perfectioneren.

simpel gezegd: als je de baslijn niet kunt neuriën, zul je hem ook niet goed kunnen spelen.

veel plezier met oefenen!
Plaats reactie