Artikel over oefenen.. interessant.

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Artikel over oefenen.. interessant.

Bericht door wombatboter »

https://www.bulletproofmusician.com/how- ... -practice/" onclick="window.open(this.href);return false;
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

...en niet alleen van toepassing op muziek. De quote "Practice doesn't make perfect, practice makes permanent" is er een om in te lijsten.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Het is wel een aardige hap om te lezen maar het snijdt zeker wel hout...
what fools these mortals be
Jack

Bericht door Jack »

Tekst even gekopieerd naar een document, maar een doorlezen gedurende de dag.
Inderdaad een lap tekst.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Inderdaad een zinnig stuk!

En "practice makes permanent" is idd waar! (Die quote heb ik wel vaker gehoord ook, en terecht!)
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Erg mooie tekst, en ik merk dat ik vaak wel dat mindless oefenen doe. Tegelijkertijd merk ik ook dat ik langzaam dat aan het vervangen ben, en dat dat erg goed werkt. Nu moet ik het nog iets beter vasthouden, en alles goed documenteren, met doelen en dergelijke.
SBass87
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2012, 21:50

Bericht door SBass87 »

Erg grote wall of text maar wel interresant.
Ikzelf merk dat het oefenen van een simpel loopje beter gaat a 4x 10 mins per dat dan 1x een half uur.
Denk dat ik wel wat meer moet gaan documenteren!
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

Mijn ervaring is compleet het tegengestelde van dit artikel. Dat mindless oefenen is erg goed voor mijn techniek en uithoudingsvermogen. Het geconcentreerd spelen bewaar ik voor optredens! maar ik zal weer een uitzondering zijn zeker! Als ik een moeilijk loopje moet leren begin ik langzaam en ga steeds sneller en liefst mindless zodat het er gewoon ingebakken zit en dit soms uren aan een stuk.Werkt perfect!
ook doe ik bepaalde vingeroefeningen waar ik zelf totaal niet bij nadenk en als ik ze niet doe voor enige tijd merk ik dat direct. dan gaat mijn techniek merkbaar achteruit! Ik ben het dus niet helemaal eens met dit artikel. Vooral over wat ze zeggen over dat mindless spelen
found cheap strings
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Heb je 't goed gelezen?

"Deliberate practice is often slow, and involves repetition of small and very specific sections of your repertoire instead of just playing through (e.g. working on just the opening note of your solo to make sure that it “speaks” exactly the way you want, instead of playing the entire opening phrase)."

Dat is volgens mij precies wat jij beschrijft over het oefenen van je nieuwe loopjes. Goed, een loopje is meer dan een noot, maar dat wordt hier enkel als voorbeeld geponeerd.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

Angelo schreef:Heb je 't goed gelezen?

"Deliberate practice is often slow, and involves repetition of small and very specific sections of your repertoire instead of just playing through (e.g. working on just the opening note of your solo to make sure that it “speaks” exactly the way you want, instead of playing the entire opening phrase)."

Dat is volgens mij precies wat jij beschrijft over het oefenen van je nieuwe loopjes. Goed, een loopje is meer dan een noot, maar dat wordt hier enkel als voorbeeld geponeerd.
Ik ben weer wat te snel geweest.
found cheap strings
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Dat heb ik nou nooit... :wink:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

dombolo schreef: Het geconcentreerd spelen bewaar ik voor optredens!
Ook zonde, je kan je beter uit de naad oefenen zodat je op het podium tijd hebt voor meer dingen dan alleen geconcentreerd spelen op het podium.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Jack

Bericht door Jack »

Eens met Rich.. :jaaaaa:

Ik moet me wel halfdood oefenen, anders red ik het niet, maar daardoor sta ik wel een stuk ontspannender te spelen uiteindelijk.
Plaats reactie