Bandcoaching - ervaringen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bandcoaching - ervaringen

Bericht door Stinky »

heyho collega's,

iedereen heeft er weleens van gehoord: bandcoaching.
ik ben momenteel erg benieuwd naar de persoonlijke ervaringen die de BGFers hiermee hebben, zowel vd kant van leerlingen als van de docenten.
heeft het bv opgeleverd waar je op gehoopt had? hoe ging het in zn werk? hoelang ben je er mee bezig geweest? hoe waren de docenten? hoe was de motivatie onder de andere bandleden? was er structuur? hoe werden de evt resultaten getoetst? was je tevreden over de prijs/kwaliteit van de cursus? enz enz...

alle informatie die jullie willen delen, wordt zeer gewaardeerd.

Nick
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Een paar jaar geleden is mijn (ex) band The Mondays ontstaan onder een bandcoach, als project van de muziekschool Heerlen. Wisselende bezettingen gehad, maar de uiteindelijke bezetting heeft het een paar jaar vol gehouden, een CD uitgebracht, is op radio 6 gedraaid en heeft heel wat festivals gezien...

Onze coach was écht formidabel, ontzettend veel van opgestoken op zowel muzikaal als muziekmanagement gebied. :)

Positieve ervaringen dus! (het heeft ons overig geen rode cent gekost, allemaal ontstaan als een project van de MSH om jonge leerlingen te stimuleren)
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Ik volg basles en repeteer met mijn groepje in Noise Gate (Ternat). Met kerst, pasen en in de grote vakantie organiseren ze een Rockbandstage, je kan er aan meedoen als band, maar ook individueel, eigenlijk doet iedereen individueel mee, nooit in groep! Ze 'steken' je dan in een groepje met een drummer, 2 gitaristen, ... Onze drummer, gitaristen en zangeres doen hier altijd aan mee, deze zomer ik ook :D (maar dan als volledige band!). Het concept is simpel, je speelt 5 dagen (van maandag tot vrijdag) onder leiding van onder andere Erik Van Biesen (Gorki), Sam De Troyer, Filip Heylens (Les Truttes), ... Na die 5 dagen is er een slotconcert, in dit slotconcert speelt elke groep zijn 3 tot 5 ingestudeerde nummers. Bij ons is zo'n stage gericht op jongeren tussen 8 en 25 jaar, maar de meesten hebben een leeftijd van 14, 15, 16, 17, 18 jaar! Het is echt leuk om deel te nemen, zeker doen, je leert er als band sowieso meer van!
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

thx voor je uitgebreide reactie Joreen.
dat klinkt ook erg interessant trouwens, zo'n weekje intensieve "stage".
zijn jullie daar hele dagen mee bezig geweest of gewoon een uurtje of drie per dag?
en wat heeft het je gekost als ik vragen mag?

en de hamvraag: zou je het volgend jaar weer doen?
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Stinky schreef:thx voor je uitgebreide reactie Joreen.
dat klinkt ook erg interessant trouwens, zo'n weekje intensieve "stage".
zijn jullie daar hele dagen mee bezig geweest of gewoon een uurtje of drie per dag?
en wat heeft het je gekost als ik vragen mag?

en de hamvraag: zou je het volgend jaar weer doen?
Heb het nog niet gedaan, maar ga deze zomer zeker meedoen! Mijn vriendin (gitariste) en mijn andere bandleden doen al een paar jaar mee, altijd zéér positief geweest! Sinds kort zit ik ook in Noise Gate en doe ik ook mee deze zomer!

Je bent er wel 5 dagen lang intensief mee bezig. Een hele dag (je speelt van 10u tot 17u) spelen met af een toe eens een pauze en 's avonds naar huis en dan nog de stukken eens proberen herhalen, maar het resultaat mag er zeker zijn! Dit is eigenlijk volledig gericht op jongeren, je kan rustig chillen in het jeugdhuis ofzo, het kan wel allemaal, je bent ook met rockers onder elkaar, wat het wel fijn maakt natuurlijk!

In Noise Gate betaal je voor een rockbandstage ongeveer een 160 euro, maar je leert er zoveel bij, dat het gewoon dubbel en dik zen geld waard is!
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Wij hebben de afgelopen 4 jaar twee keer een half jaar bandcoaching gehad. Een keer van Emiel Scholsberg, waarvan we vooral hebben geleerd hoe je het geluid balanceert, hoe je naar elkaar luistert en hoe je daarmee 'fouten' kunt opvangen. Was erg nuttig, hij kwam er gewoon bij zitten, greep in waar nodig en af en toe planden we een sessies waarin we 5 nummers achter elkaar speelden, waarna hij terugkoppeling gaf op wat hij had zien en horen gebeuren.
Annelie de Vries (toetseniste van Stevie Ann) hebben we de tweede keer als coach gehad, die heeft vooral geholpen met uitvinden waar de 'leiding' in de uitvoering moet zitten (ritme sectie, zang of ... - en vooral ook allemaal dezelfde kiezen). Was voor ons wat minder effectief dat de eerste serie coachingssessies, maar dat had meer met de vorm dan met de inhoud te maken. Annelie was wel eens 'te lief' voor ons, waarschijnlijk omdat ze wat minder ervaring heeft dan Emiel. Grappig was dan wel weer de manier waarop onze drummer dat aankaartte: "Annelie, wees een meesteres voor ons..." :wink:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik heb in het 2e jaar van mijn studie een tijd stage gelopen als bandcoach bij de SKVR. Heb er geloof ik al eens iets over gepost hier, maar ben te lui om dat terug te zoeken.

In het begin was ik bang dat ik moeite zou hebben met de leiding nemen en dat de bandleden niets van mij aan zouden nemen (als jong meisje/ 'conservatoriumbetweter'), maar dat viel echt 100% mee. Ik had wel een band met allemaal volwassenen, denk dat het met kinderen iets anders zal zijn en je dan wel veel bezig bent met orde houden. Ik ben vooral bezig geweest met de structuur van nummers (covers) uitleggen, ervoor te zorgen dat men het gemakkelijk kon onthouden. Verder op de onderlinge communicatie gelet, dat iedereen bijv. op de drummer let bij overgangen en eindes. Gitaristen ervan overtuigd dat de tab die ze van internet geplukt hadden toch echt niet klopte en dat het echt niet eng was om de versterker iets harder te zetten. Zangeressen geprobeerd wat gevoel voor timing bij te brengen... dat soort dingen. Vond het leuk om te doen uiteindelijk en heb er veel van geleerd!
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

WIj gaan vanaf 20 augustus een 5-tal dagen stage volgen (+ demo opnemen) in de studio van Erik Van Biesen (Gorki), ik kijk er echt naar uit :D
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 jan 2012, 22:24

Bericht door ThomasH »

Ik heb tot nu toe met drie verschillende bands van drie verschillende docenten bandcoaching gehad. De eerste keer was met mijn pop/rockcoverband, via een bandwedstrijd hadden we toen zes lessen bandcoaching gewonnen. Deze coaching was wel leuk om te doen, maar achteraf heb ik het gevoel dat er meer te halen viel. Deze docent had een vooropgestelde lijst die hij bij elke band die hij coachte afging. Het gevolg was dat we veel tijd hebben besteed aan oefeningen en punten die voor ons eigenlijk niet belangrijk waren. Deze docent speelde dus eigenlijk te weinig in op de dynamiek van de band en als gevolg kwamen ook niet aan punten toe die eigenlijk wel belangrijk waren. Een bandcoach mag van mij best kritisch zijn (graag zelfs!) en hier kregen we iets te vaak te horen dat het wel goed was.

De tweede keer was tijdens mijn minor op het conservatorium in Enschede. Ik studeer op de UT en voor mijn vrije ruimte heb ik een speciaal vakkenpakket op ArtEZ in Enschede gevolgd. Met andere minorstudenten hebben we een bandje gevormd waarmee we een half jaar hebben gerepeteerd met bandcoaching. Deze bandcoaching werd gegeven door een docent die zelf net enkele jaren geleden was afgestudeerd op het conservatorium. In dit bandje merkt ik heel erg het niveauverschil tussen de bandleden, sommige bandleden hadden nog nooit in een band gespeeld terwijl anderen juist veel ervaring daarmee hadden. Naar mijn mening stelde de bandcoach zich hier wat passief op. In veel gevallen verviel het uur bandcoaching in een uur repeteren waarin de bandcoach sporadisch wat aanwijzingen gaf. En dat is jammer, want ik merkte dat deze docent verstand van zaken had en meer had kunnen toevoegen dan hij uiteindelijk heeft gedaan. Wellicht komt het doordat deze bandcoaching altijd op maandagochtend om 8:30u was ... :roll:

Mijn laatste ervaring met bandcoaching is qua situatie heel vergelijkbaar met de keer daarvoor. Dat was namelijk ook in een minorband aan het conservatorium, alleen dan een jaar later. Nee, ik heb de Music Minor niet nog een keer gedaan, maar de minorband van het jaar daarna had geen bassist. Toevallig kende ik de zangeres van dit bandje, en zodoende heb ik een jaar later weer meegespeeld met de minorband. Deze keer was er een andere bandcoach, waar ik erg positief over ben. Deze man is het hoofd van de popacademie in Enschede en een van de betere bassisten in Nederland. Hij nam een erg actieve rol als coach, en gaf aanwijzingen en kritiek op de juiste manier. Hij was niet bang om kritisch te zijn, maar verwoordde dit wel op een goede manier. Waar nodig had hij enkele oefeningen voor de hand die ik zelf erg bruikbaar vond. Daarnaast was het een voordeel voor mij dat hij bassist is, want hij heeft mij nog enkele technieken aangeleerd die ik nu nog steeds gebruik.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Ik heb het ook wel een keer gedaan, een jaar of vier geleden. Tien keer 1 uur bij elkaar komen in een samengeraapte samenstelling om een paar nummers in te studeren met op het eind van de rit een optreden in de open lucht in de binnenstad.

Mijn belangrijkste doel was om wat muzikanten te leren kennen in een stad waar ik nog maar pas woonde. Uiteindelijk was ik in de groep de jongste en de enige met bandervaring waardoor de coach zich vooral richtte op de anderen. Het was uiteindelijk wel een aardige ervaring maar eerlijk gezegd vond ik achteraf dat ik er niets van geleerd had.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1018
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

met m'n vorige bandje waren we geselecteerd voor het B-stage project (2007) en zijn toen ook begeleid door Corne Borchers (brotherhood foundation, Nailpin). Bij het project zaten wat workshops en een aantal festival optredens en de bandcoaching. Het project begobn al goed omdat de drummer opgestapt was en we meteen opzoek moesten naar een nieuwe, we hebben toen een paar optredens gedaan met een inval drummer en na 35 audities eindelijk een goede vervanger gevonden (via Corne).
Daarna konden we weer goed aan de slag, bij het band coaching gedeelte werd aandacht besteed aan de presentatie (stage, maar ook ook website design), ook tips opmuziek gebied en hebben we van het budget onze demo opgenomen in de toen nieuwe studio van Oscar Holleman. Daarna wilde hij nog wel doorgaan als band manager, dus dat was wel fijn.
Alleen is helaas de band iets later uit elkaar gevallen omdat de drummer ging emigreren.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Plaats reactie