blues really

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Alle
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:59

blues really

Bericht door Alle »

IMAG0224.jpg
IMAG0224.jpg (73.38 KiB) 1916 keer bekeken
Hallo, ff voorstellen, ik ben Alle en speel sinds 3/4 jaar basgitaar. Herstel, ik heb les en oefen bijna elke dag een half uurtje of zo. Ik ben nieuw op dit forum en lees vooral leuke topics. Voor zover het interessant is, ik heb sinds kort een mex. fender. Mooie sound. Ook heb ik om de week basles. Onlangs heb ik de "Bassbible" aangeschaft voor de oefeningen. Zo ook bovenstaande oefening(en).
Nu wil ik het bovenste schema spelen. Zoals ik het lees begin ik met G op E-snaar. Daarna of bij de eerste stap struikel ik al. Ik wil alleen de grondtonen weten. Duidelijk is dat mijn theoretische kennis op zandbakniveau ligt maar alas...al doende leert men (hoop ik). Kan iemand mij hierbij helpen? (pas over 2 weken weer les en dan moet het er in zitten). Klopt onderstaande of sla ik de plank mis? Alvast bedankt!!

Grondtonen:

C> E snaar: G, deze 4x spelen
C7> A snaar: C, deze 1x spelen
F> D snaar: F deze 2x spelen
C> E snaar: G, deze 2x spelen
G7> D snaar: G, deze 1x spelen
Ik leer dus ik besta...
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Als mede niet-lang-spelende bassist kan ik waarschijnlijk niet het beste antwoord geven, maar misschien klopt 't alsnog:

De grondtoon van een akkoord is de noot waarnaar het akkoord is vernoemd, ook als dit niet de laagste is. Volgens mij heet dit iets van een omkering, weet ik niet precies. Dus zowel C als C7 speel je C's, als dat klopt.

Volgens mij heb je trouwens geen volledige notenbalk daar staan, omdat de verandering naar C7 er wel staat maar de rest niet? Helaas houdt 't voor mij daar ook op :P 'Gewoon' wat er staat spelen lijkt me dan makkelijker, helaas :(
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik hoop dat ik het goed ga uitleggen :D . Op jou afbeelding staat een 12 bar blues. 12 bar blues wordt ongelovelijk vaak toegepast in de blues maar ook alle andere muziek soorten. Jij hebt in de afbeelding 2 voorbeelden staan bovenin.

Eerste voorbeeld: C C C C7 F F C C G7 F C G7 (elke noot is hierbij dus 8 maten)

Wat jij aanhaalt beginnen op G op de E snaar klopt, dat staat onderin vermeld. Dit is alleen een loopje in het akkoord C.

Hieronder een mogelijke vertaling van het bovenstaande voorbeeld.

C C C C7
----------2--5--2-----------------2--5--2-----------------2--5--2----------------------------------
----2--5-----------5--2----2--5-----------5--2----2--5-----------5--2-----5--2-------------------
--3-----------------------3-----------------------3------------------------3---------5--3--1--------
-------------------------------------------------------------------------------------------------5--3-

F F C C
---------------------------------------------------------2--5--2-----------------2--5--2--------
----------0--3--0---------------0--3--0----------2--5-----------5--2----2--5-------------5--2
----0--3----------3--0----0--3----------3--0--3-----------------------3------------------------
--1----------------------1------------------------------------------------------------------------

G7 F F G7
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------2--3--2-----------------0--3--0---------------0--3--0----------5--5--5--5--3--2-------------------------
----2--5----------5--2-----0--3----------3--0----0--3----------3--0-------------------------5--2------------------
--3-----------------------1----------------------1---------------------------------------------------------------------

Natuurlijk kan je het op 100 andere manieren spelen. Gewoon grondtonen, andere feel, grove, ander spel enz enz. Maar het bovenstaande vind ik een goede oefen voor je gehele hand en gehoor.
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Nee dat klopt niet helemaal.

Als je de grondtonen wil spelen, dan moet je idd letten op de letter naar welke t accoord vernoemd is. (C7 heeft alleen maar wat extras, maar is en blijft een of ander C accoord).

Om een C te spelen moet je niet een G spelen. Misschien dat die tabjes daaronder je wat verwarren: daar staat een opmaat (een soort "aanloopje") geschreven. De grondtoon van de C komt pas in de 2de maat. Vakje A3 (A snaar, derde vakje dus)

Alles wat C heet is dus A3
Alles wat F heeft is D3
Alles wat G heeft is D5

Hoe vaak je alles moet spelen, kan ik niet zeggen. Dat ligt eraan hoe snel je telt, hoeveel noten je in een maat speelt etc etc.
Wel is het zo dat als je consequent even lange noten speelt dat dan de verhoudingen vastliggen. Dus als je elke maat 1 noot speelt heb je 4X , 2X , 2X, 1x, 1x, 1x, 1x.
Dit kun je dan verdubbelen als je 2 keer zo snel speelt of verviervoudigen als je 4 noten in een maat speelt bijvoorbeeld.

Overigens: Een maat is dus alles van een " | " tot de volgende " | ". Hoeveel noten van welke lengte hierin passen staat meestal aan het begin van de regel (of muziekstuk). Ik denk niet dat je nu op een uitgebreide uitleg daarvan zit te wachten maar eenvoudigweg kun je stellen dat: Het bovenste getal zegt tot hoeveel je telt elke maat, en het onderste getal zegt wat voor een dingen je dan eigelijk aan het tellen bent. (bijv kwartnoten met stokje, of bijv. 8sten met stokje en elkele vlag, etc etc.)

Hopelijk helpt dit iets.

Chai.
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Alle
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:59

Bericht door Alle »

He mensen, geweldig bedankt! Ik kan zo weer verder. :worship:
Ik leer dus ik besta...
Alle
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:59

blues really

Bericht door Alle »

Rest nog een vraag: wat is dan het verschil tussen C en C7? Man wat voelt dat :oops:
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

De C7 is een C majeur alleen de 7de noot is een halve lager, ook wel dominant akkord genoemd. Hieronder de noten van C.

C: C D E F G A B
C7: C D E F G A Bes

Dit akkoord (C7) vraagt, schreeuwt in dit geval om het akkoord F. De G7 uit jouw voorbeeld schreeuwt weer om vervolgens weer om het C akkoord. Dit word veel toegepast in blues en hedendaagse muziek, uitzonderingen daargelaten.
Laatst gewijzigd door aap op 18 apr 2012, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

De 7 in een akkoord staat voor de septiem, een akkoord met een 7 erbij heeft een 4e noot (vierklank). Dus een C-majeur akkoord bevat C E G, een C7 bevat C E G Bes. Net ff gekeken op wikipedia, daar staat ook ongeveer dit maar dan duidelijker :P

https://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoord_%28muziek%29
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Even iets uitgebreider, misschien is het handig.

Een akkoord waar niets bij staat is een majeur akkoord. Een C akkoord is dus een 'C majeur' akkoord. De formule van een majeur akkoord is: 1, 3 en 5. Die cijfers staan voor de noten uit de bijbehorende toonladder. In dit geval gebruiken we dus de toonladder van C majeur:

C - D - E - F - G - A - B - C
1 2 3 4 5 6 7 1

1=C, 4=F, 6=A etc. De formule voor een majeur akkoord is 1-3-5 dus dat geeft je de noten C-E-G. Een C majeur akkoord bestaat dus uit de noten C-E-G.

Een ander type akkoord is een Cmaj7. De formule van een maj7-akkoord is 1-3-5-7. Cmaj7 bestaat dus uit de noten C-E-G-B.

Een C7 akkoord is weer iets anders, die heeft de formule: 1-3-5-b7. De 'b' staat voor mol, het teken dat een toon verlaagd met een halve stap. In dit geval wordt dus de 7e noot, B, verlaagd naar een Bes. C7 bestaat uit de noten C-E-G-Bes.

Zo zijn er voor alle akkoordtypen formules. Die formules moet je kennen als je ze wil kunnen spelen. Leer ze dus. Formules voor veel voorkomende akkoordtypen:

C = 1-3-5
Cmaj7 = 1-3-5-7
C7 = 1-3-5-b7
Cmin = 1-b3-5
Cmin7 = 1-b3-5-b7


Even een oefening: uit welke noten bestaat een F7 akkoord?

1.Toonladder uitschrijven (of mentaal doen) en elke noot het juiste nummer geven.
2. Formule van een 7 akkoord kennen (is dus wat anders dan een maj7)
3. De juiste noten benoemen.

Antwoord:

1. F - G - A - Bes - C - D - E - F
1 2 3 4 5 6 7 8

2. Formule van een 7 akkoord, zoals F7, is: 1-3-5-b7

3. F7 bestaat dus uit: F-A-C-Es
Alle
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:59

Bericht door Alle »

wow.............moet nog veel leren :D
Ik leer dus ik besta...
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3682
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Alle schreef:wow.............moet nog veel leren :D
FOUT! Je wil nog veel leren, en dat is top :cheer: :dance:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

aap schreef:Ik hoop dat ik het goed ga uitleggen :D . Op jou afbeelding staat een 12 bar blues. 12 bar blues wordt ongelovelijk vaak toegepast in de blues maar ook alle andere muziek soorten. Jij hebt in de afbeelding 2 voorbeelden staan bovenin.

Eerste voorbeeld: C C C C7 F F C C G7 F C G7 (elke noot is hierbij dus 8 maten)
Ik moet ook nog iets leren geloof ik (tenzij jij nog moet leren tellen). Hoe krijg je 12x 8 maten in een 12 bar blues - of bedoelde je iets anders? Afbeelding
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie