Spanning in m'n rechterhand

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
bartjo
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2008, 23:09

Spanning in m'n rechterhand

Bericht door bartjo »

BGF'ers!

Ik speel nu ongeveer 2 jaar bas, en dit doe ik (Student :roll: ) zonder les.
Nu weet ik dat ik ongetwijfeld slechte gewoontes aanleer, en die probeer ik middels wat tips van
bassisten die ik ken uit de weg te gaan, en zo ook wat online lessen, jullie kennen 't wel.

Ik merk dat ik, nu ik de snelle(re) lijntjes probeer te doen, spanning opbouw in m'n rechter-/plukhand.
Hebben jullie misschien een oefening of tip om dit uit de weg te gaan?
Ik kan redelijk rustig ontspannen spelen, maar zodra ik sneller alternerend ga plukken merk ik dat m'n pink begint te 'trekken'.

Ik weet dat de voornaamste tip is om toch (weer eens) wat lessen op te pakken, maar dat gaat echt heel lastig.

Alvast grote dank voor zinvolle reacties. :)
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Misschien is het makkelijk om een filmpje te maken van je rechterhand als je langzaam en snel speelt en dat te posten ? (of misschien zie je dan zelf het probleem al)

Anders heeft Gary Willis ergens een filmpje van hoe hij zijn hand positioneert. Dat vond ik zelf wel een makkelijke uitgangspositie voor ontspannen spel.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Langzaam aan sneller gaan spelen en daarbij genoeg trainen?

Een marathonloper kan ook geen toptijden neerzetten op de sprint.. Dat idee zeg maar :)
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
bartjo
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2008, 23:09

Bericht door bartjo »

Ik heb gelezen dat mijn 'trekkende' pink kan worden verholpen door een muntje in mijn pink te klemmen tijdens het oefenen.
Kent iemand dit trucje, en zo ja, is 't een goeie? :mrgreen:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Lijkt me heel ongezond. Je pink en je ringvinger moeten er los bij hangen, niet gekromd en niet gestrekt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Als je met drie vingers aan je snaren plukt, is het niet zo raar dat je pink wat meebeweegt. Inderdaad ff filmpje posten?

(Ik ben vorig jaar wat minder hard aan die snaren gaan trekken, dat scheelde trouwens wel in spanning én snelheid. En je kunt meer variëren in volume.)
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
bartjo
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2008, 23:09

Bericht door bartjo »

Wellicht is 't voor mij het verstandigste om floating thumb te gaan gebruiken, dat voelt wel fijn, ben er echter (natuurlijk) nog niet snel mee.
Wat hier ook gezegd wordt; 't lijkt mij dat je door iets te gaan klemmen inderdaad juist spanning op je pink gaat aanbrengen, wat ik juist wil afleren, daarom vroeg ik 't dus hier. ;)
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Elke techniek kun je in principe gewoon gebruiken zonder teveel spanning te gebruiken. Het belangrijkste is dat je er bewust mee bezig gaat en niet onopgemerkt terug zakt richting oude gewoontes.

Uit je eerste bericht blijkt dat je pas problemen krijgt bij snel spelen. Een logische vraag is dan: kun je dat snelle tempo wel aan? Aankunnen betekent niet dat je een bepaalde snelheid kunt halen maar dat je het redelijk gemakkelijk en gecontroleerd kunt aanhouden. Als dat niet zo is ga je alle kracht die je hebt gebruiken om die snelle lijntjes eruit te persen - en dat gaat ten koste van je techniek. Dus beantwoord eerst die vraag voor jezelf: kun je het tempo wel echt aan? Is dat niet echt het geval dan kun je natuurlijk beginnen om zulke lijntjes eerst een beetje rustiger te spelen zodat je ze volledig gecontroleerd onder de knie krijgt. Wanneer het je makkelijk af gaat kun je het tempo iets opschroeven.

Snelheid komt uit efficiëntie, niet uit kracht. Pushen heeft dus geen zin en zal je eerder tegenwerken.
Gebruikersavatar
bartjo
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2008, 23:09

Bericht door bartjo »

Dank je voor deze wijze woorden, je wilt dus zeggen dat ik meer met metronoom progressie moet oefenen?
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Van langzaam naar snel. En ik heb hier heel veel aan gehad:

https://www.studybass.com/lessons/bass-t ... /plucking/

Volgens mij bedoel je dit met floating thumb. Kun je ook gelijk je duim gebruiken om je snaren af te dempen.

Sowieso een hele fijne site om wat techniektips op te doen!
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

bartjo schreef:Dank je voor deze wijze woorden, je wilt dus zeggen dat ik meer met metronoom progressie moet oefenen?
Niet met een metronoom, die dwingt je om een tempo aan te houden. Ik heb het over gewoon lekker rustig aan doen voor jezelf. Zorg dat je het lijntje zelf soepel en efficiënt kunt spelen op een rustig tempo. Als het goed gaat kunt je het eens een stukje sneller proberen. Maar ga pas sneller wanneer je echt het gevoel hebt dat je de techniek soepel uitvoert... In feite ben je jezelf aan het trainen om snel te spelen (en niet alleen snel te pieken door te pushen) en helaas heb je dat niet binnen een paar dagen onder de knie. Gewoon rustig blijven ontwikkelen!
Michl
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 apr 2012, 23:44

Bericht door Michl »

Rustig aan doen, probeer langzaamaan het tempo op te bouwen. Hoe meer je gaat forceren, hoe meer spanning je opbouwt in je hand. Zoals ik tegen mijn lesklantjes wat paardrijden betreft altijd zeg ;) ontspanning maakt het een stuk makkelijker. Als er eenmaal spanning is, wordt het alleen maar erger als je niet 'ingrijpt'.
Ik had het ook hoor, zowel op de bas als op de piano, gewoon even een stapje terugdoen. Tijd zat!
My neighbour knocked on my door at 2:30 am in the morning. Can you believe that?! 2:30 am!
Luckily for him, I was still up playing my guitar.
Gebruikersavatar
bartjo
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 okt 2008, 23:09

Bericht door bartjo »

Ik vind t al fijn dat ik uberhaupt door heb dat ik het niet goed doe, anders had het probleem denk ik veel groter geweest. ;)
Wat betreft metronoomloos spelen; als je het tempo maar laag genoeg zet is er toch niets aan de hand? Ik dacht dat het juist the way to go was om je snelheid te trainen zonder te forceren.
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Eerder om tempo-vast te worden. Ik weet niet hoe ik het moet verwoorden, dus maar weer een slechte vergelijking: je hoeft ook niet op de teller te kijken om harder te rijden.

'Luister' vooral goed naar je lichaam en stop bij pijn en andere signalen dat er iets niet goed is. Oefen regelmatig maar niet te lang achter elkaar. Ook van rusten leer je! Twee keer een kwartier kan effectiever zijn dan een uur achter elkaar doorspelen.

Begin op een tempo dat je een bepaald stuk goed kan spelen en versnel dan een klein beetje en blijf dit oefenen tot het ook allemaal vlekkeloos gaat. Zo blijf je doorgaan tot je het stuk op het gewenste tempo (of iets sneller) kan spelen. Als je bij zo'n 'tussenstap' iets bent versneld maar het helemaal niet gaat, ga dan gewoon weer een stapje terug naar het vorige niveau en oefen dat nog een tijdje.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Een metronoom is inderdaad een tool om een beter tijdgevoel te ontwikkelen. Efficiënt leren spelen leer je in je eigen tijd. Het is nogal een internet-mythe geworden dat je altijd je metronoom moet gebruiken maar ik heb nog nooit een goed argument gehoord waarom. Bij de meeste mensen komt het er op neer dat je dan je toonladdertjes kunt oefenen en tegelijkertijd je ritme, maar in feite ben je dan beide aspecten juist erg zwak aan het leren.
Plaats reactie