Spanning in m'n rechterhand

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Als je geen goed gevoel voor tempo hebt kan een metronoom handig zijn, maar een tikkende klok heeft hetzelfde effect. Er is ooit hier op het forum ergens een video geplaatst waarin volgens mij Victor Wooten met behulp van een metronoom een aantal leuke oefeningen laat zien.

Ikzelf gebruik eigenlijk nooit een metronoom. Thuis oefen ik inderdaad in m'n 'eigen tempo' en in bandverband zorg ik er op gevoel voor dat we niet vertragen/versnellen. Ik ben meer tempo vast dan de drummer, dus die moet ik nog wel eens sturen. Hij gebruikt zelf wel eens een metronoom om voor een nummer het tempo even in te luisteren.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
Soulbender
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 jun 2011, 18:40

Bericht door Soulbender »

Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

:stupid: Dat is hem inderdaad, goede video!
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Bericht door Nergal »

Goede video inderdaad. Blijf zijn geluid wel altijd erg lelijk vinden.
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Basshoofd schreef:Een metronoom is inderdaad een tool om een beter tijdgevoel te ontwikkelen. Efficiënt leren spelen leer je in je eigen tijd. Het is nogal een internet-mythe geworden dat je altijd je metronoom moet gebruiken maar ik heb nog nooit een goed argument gehoord waarom.
Is de ontwikkeling van time geen goed argument? Er is nogal een verschil tussen denken dat je een goed timegevoel hebt en het ook daadwerkelijk hebben.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Waarschijnlijk kun je je ritmevastheid wel trainen met een metronoom, maar daarmee zul je in eerste instantie de spanning in je hand vooral vergroten (zie titel topic)...
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

WouterTron schreef:
Basshoofd schreef:Een metronoom is inderdaad een tool om een beter tijdgevoel te ontwikkelen. Efficiënt leren spelen leer je in je eigen tijd. Het is nogal een internet-mythe geworden dat je altijd je metronoom moet gebruiken maar ik heb nog nooit een goed argument gehoord waarom.
Is de ontwikkeling van time geen goed argument? Er is nogal een verschil tussen denken dat je een goed timegevoel hebt en het ook daadwerkelijk hebben.
Ik begrijp je vraag niet helemaal, zou je die kunnen toelichten? Hopelijk is deze reactie relevant op wat je vroeg:

De ontwikkeling van tijdgevoel is zeer waardevol en de metronoom kan daar heel erg goed mee helpen. Maar daar heb ik het in dit topic niet over. Ik heb het hier over efficiënt spelen, puur het ontwikkelen van speeltechniek. Zoiets moet je niet in ritme gaan leren, net zoals je geen akkoordstudies of rekoefeningen in ritme leert. Wanneer je je tijdgevoel wil trainen dan moet je je daar ook echt op focussen en dan kun je dus geen dingen gaan spelen die moeite kosten, zoals een nieuwe toonladder o.i.d. Speel dan liever bijvoorbeeld een simpele groove die je blind kunt wegspelen zodat je 100% gefocust kunt zijn op het tijdgevoel.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Basshoofd schreef: Ik begrijp je vraag niet helemaal, zou je die kunnen toelichten?
Je zei dat je nog nooit een goed argument had gehoord om de metronoom bij alles te gebruiken. De metronoom wijst je op gebreken die anders veelal onopgemerkt blijven.
Basshoofd schreef:Ik heb het hier over efficiënt spelen, puur het ontwikkelen van speeltechniek. Zoiets moet je niet in ritme gaan leren, net zoals je geen akkoordstudies of rekoefeningen in ritme leert.
Daar is toch zeker nog wat discussie over mogelijk. Bij alles wat je op je instrument oefent (toonladders, vingerzettingen, arpeggio's) is het doel een uiteindelijke toepasbaarheid in je muziek. Iets "in je eigen tijd" spelen is altijd nog een wereld van verschil met in tempo spelen. In mijn ervaring kun je iets meestal pas écht als je het in een tempo kan (of dat nu hoog of laag ligt).

Het valt te vergelijken met het verschil tussen in de oefenruimte een nummer spelen en live op het podium. Het spelen van muziek kent, door het tempo, noodzakelijk altijd een tijdsdruk en je bewustzijn en je alertheid moeten zich onder die druk staande kunnen houden. Vanwege dat principe zie ik zeker het nut in van alles met metronoom oefenen. Kunnen is pas kunnen als het in tempo is.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Daar ben ik het absoluut mee eens, alleen vind ik niet dat je direct vanaf het begin iets moet leren onder tijdsdruk.

Wanneer je een arpeggio leert dan leer je de noten, de vormen op het fretboard, de klanken etc. op een academische manier. Het is puur kennis vergaren, het bestuderen van muziek. Pas wanneer je de kennis wil toepassen op een muzikale manier kan een metronoom heel erg nuttig zijn. Maar ik maak wel een onderscheid tussen iets leren (academisch) en iets muzikaal toepassen. Beide aspecten moeten worden getraind, maar de metronoom heeft wat mij betreft niets te maken met het academische gedeelte. Wanneer je van kennis vergaren over gaat naar spelen dan is de metronoom een heel handige tool.
Plaats reactie