Positie spelen: aanhouden bij springen?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Positie spelen: aanhouden bij springen?

Bericht door Meowmix »

Geen idee of de titel zo ergens op slaat, dus hier de verduidelijking:

Ik speel voor basles Bach's Joy of man's desire (iemand anders doet 't hier: https://www.youtube.com/watch?v=ScGK18sAKKw) met een vaste positie (VI) en dit gaat op zich heel lekker, met 1 hindernis: een overgang van 9e fret E snaar naar 9e fret D snaar - 2x pink dus. Ik krijg heel lastig in het constante tempo (het hele nummer bestaat uit triolen) m'n hand snel genoeg verzet en m'n pink op de snaar. Is het raadzaam om een andere vinger te pakken bij het overspringen of moet ik me niet aanstellen en door blijven zetten? :P
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ga voor wat het beste klinkt, maar het handigst is natuurlijk als je het op verschillende manieren kunt. Vroeg of laat kom je dingen tegen waar de gebruikelijke methode niet werkt, dus hoe meer je kan, hoe beter.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Met dat soort dingen probeer ik zelf om de eerste noot met de pink te pakken, daarna zo snel mogelijk met een andere (sterkere) vinger. Ik hou niet van kramp en ik wil graag een nummer uit kunnen spelen. Vraag het anders gewoon aan je leraar...
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

eerst pink en dan bvb 3e vinger op een andere snaar/zelfde frethoogte is niet ergonomisch (je pink is korter dan eender welke andere vinger).


Vooruitkijken en die C# (9e E) met je 3e vinger spelen en vervolgens die B (9e D) met je pink zou ik denken.



Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Ik zeg doorzetten. Je zegt zelf dat het een basles is dus is het een mooie gelegenheid om die pink te trainen, kun je later alleen maar profijt van hebben toch?
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Het is een goeie 2.5 maand geleden alweer :) Maar dit heb ik destijds toch gewoon doorgezet pink-pink, en een week of twee later ging het allemaal goed. Controle en nauwkeurigheid bij m'n pink duurde gewoon even :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Goh...
Plaats reactie