Basnoten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
kareljansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2011, 20:20

Basnoten

Bericht door kareljansen »

Ik speel nu al een aantal jaren bas. De meeste baslijnen speel ik op gehoor, maar ik ben mij de laatste tijd meer aan het verdiepen in de theorie. Nu zijn er nummers waarin de bas andere tonen speelt dan bijvoorbeeld de gitaar. Mijn vraag is: wat is de theorie die hierachter zit? Ik heb het dus niet over 'loopjes' maar over tonen die de piano ook in de bas meespeelt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Bedoel je misschien grondtonen? De toon die geldt als basis voor het akkoord? (Bijvoorbeeld de C in de drieklank C-E-G.)
Het is makkelijker als je denkt.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Het kan best zo zijn dat de bas andere noten speelt dan de grondtoon die in het akkoord is aangegeven. Als er bv staat dat er in een stuk muziek ergens een akkoord a-mineur wordt gespeeld kun je noten gebruiken uit dat akkoord. De A(grondtoon) de C(terts) of E (kwint). Het is dan niet zo dat er altijd alleen maar een A kan worden gespeeld.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Snap ik. Ik werd getriggerd door de opmerking "Ik heb het dus niet over 'loopjes' maar over tonen die de piano ook in de bas meespeelt." Dat zijn vaak grondtonen of basloopjes (tenminste: als ik achter de toetsen zit...).

@Karel: Kun je misschien iets specifieker zijn (met evt. voorbeelden)?
Het is makkelijker als je denkt.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Mijn post was ook voor de topicstarter bedoeld. Volgens mij wil hij weten waarom niet altijd alleen de grondtonen worden gespeeld.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »