Basnoten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
kareljansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2011, 20:20

Basnoten

Bericht door kareljansen »

Ik speel nu al een aantal jaren bas. De meeste baslijnen speel ik op gehoor, maar ik ben mij de laatste tijd meer aan het verdiepen in de theorie. Nu zijn er nummers waarin de bas andere tonen speelt dan bijvoorbeeld de gitaar. Mijn vraag is: wat is de theorie die hierachter zit? Ik heb het dus niet over 'loopjes' maar over tonen die de piano ook in de bas meespeelt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Bedoel je misschien grondtonen? De toon die geldt als basis voor het akkoord? (Bijvoorbeeld de C in de drieklank C-E-G.)
Het is makkelijker als je denkt.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Het kan best zo zijn dat de bas andere noten speelt dan de grondtoon die in het akkoord is aangegeven. Als er bv staat dat er in een stuk muziek ergens een akkoord a-mineur wordt gespeeld kun je noten gebruiken uit dat akkoord. De A(grondtoon) de C(terts) of E (kwint). Het is dan niet zo dat er altijd alleen maar een A kan worden gespeeld.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Snap ik. Ik werd getriggerd door de opmerking "Ik heb het dus niet over 'loopjes' maar over tonen die de piano ook in de bas meespeelt." Dat zijn vaak grondtonen of basloopjes (tenminste: als ik achter de toetsen zit...).

@Karel: Kun je misschien iets specifieker zijn (met evt. voorbeelden)?
Het is makkelijker als je denkt.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Mijn post was ook voor de topicstarter bedoeld. Volgens mij wil hij weten waarom niet altijd alleen de grondtonen worden gespeeld.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2341
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ah, algemene muziektheorie achter baspartijen dus. Daar zou ik ook wel meer van willen weten!
Het is makkelijker als je denkt.
kareljansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jun 2011, 20:20

Bericht door kareljansen »

https://www.youtube.com/watch?v=34VPg2nOzHM" onclick="window.open(this.href);return false;

In dit nummer vanaf ongeveer 2.36 wordt er een chromatisch loopje gespeeld. Als ik dit zou spelen pak ik al snel een toonladder of blijf ik hangen in de grondtoon. Waarom klinken deze halve stappen niet vals? Niet alle noten zitten in de toonladder.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Op de belangrijke tellen in de maat kun je het beste belangrijke noten spelen zoals grondtoon, terts of kwint. Deze tellen zijn in een gewone vierkwartsmaat vaak de 1e en de 3e tel. Probeer maar eens uit en speel dan de noten die op de 2e en 4e tel zitten niet-chromatisch dus niet-laddereigen. Dat kan meestal ongestraft. Bv leidtonen die een halve boven of een halve onder de volgende toon zitten zitten meestal op de 4e en 2e tel en die zijn vrijwel nooit laddereigen.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

kareljansen schreef:https://www.youtube.com/watch?v=34VPg2nOzHM

In dit nummer vanaf ongeveer 2.36 wordt er een chromatisch loopje gespeeld. Als ik dit zou spelen pak ik al snel een toonladder of blijf ik hangen in de grondtoon. Waarom klinken deze halve stappen niet vals? Niet alle noten zitten in de toonladder.
Op zich zijn het hier wel grondtonen aangezien de progressie | G | F# | F | E | is. Dat zijn inderdaad niet allemaal laddereigen tonen/akkoorden (als we uitgaan van E mineur), maar is een vrij veelvoorkomende cadans, met name in sterk uit de blues afgeleide muziekstijlen. Er bestaat een theoretische uitleg voor maar die gaat over tussendominanten en tritonusverwantschappen en is misschien niet zo erg relevant nu. Het komt er in ieder geval op neer dat hij sterk verwant is aan een aantal andere cadansen/bewegingen die we veel meer gewend zijn en daardoor klinkt het inderdaad niet "fout". Het is gewoon een hele duidelijke chromatische beweging die haast al na één stapje een verwachting schept die hem makkelijk te volgen maakt.

Ik had, net als Didi, verwacht dat deze vraag meer zou gaan over het spelen van andere akkoordtonen in de bas, wat natuurlijk ook veel voorkomt. Wat dat betreft is het handig om bekend te zijn met akkoordopbouw en de progressies die je moet spelen wat nader te bestuderen, zodat je kunt zien hoe de tonen zich gedurende het liedje door de harmonie bewegen. Op die manier kun je dan soms door een andere basnoot te kiezen die beweging versterken. Een kort voorbeeld:
|C | G | Am | F |
Wanneer je van het tweede akkoord niet de grondtoon, maar de terts speelt (B), krijg je een mooie dalende lijn van C, B, A, F. Je zou die in de herhaling van het schema zelfs nog verder kunnen doorzetten door dan van het C akkoord de terts te spelen (E), van het G akkoord de kwint (D), van het Am akkoord de terts (C) en van het F akkoord ook de terts (A) en zo nog verder. Mogelijkheden genoeg, maar het één klinkt beter dan het ander.
Laatst gewijzigd door WouterTron op 30 apr 2012, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

pffff....waarom toch altijd dat moeilijke taalgebruik.... :facepalm:

chromatische loopjes werken gewoon omdat ze heel logisch klinken voor het oor vd luisteraar: het muzikale gedeelte in de hersens vd toehoorder snapt meteen waar zo'n loopje bestaande uit enkel halve tonen naartoe wil en wat de functie is.
zelfs ongeoefende luisteraars als bv mn oma pikken dit meteen op.

dat enkele van die tonen niet in het onderliggende akkoord passen, daar hebben die hersens geen boodschap aan en wij als spelers eigenlijk ook niet.

chromatische verbindingsloopjes staan bij mij met stip op nummer 1 als het gaat om goed toepasbare techniekjes. :yes:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Stinky schreef:pffff....waarom toch altijd dat moeilijke taalgebruik.... :facepalm:

chromatische loopjes ...
Wat zijn dat ...chromatische loopjes ?


:mrgreen:
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Stinky schreef:pffff....waarom toch altijd dat moeilijke taalgebruik.... :facepalm:
Ik vermoedde al dat er van jou een dergelijke reactie zou komen. Jouw jargonallergie is niet voor iedereen een probleem en als je goed leest zeg ik juist dat die moeilijke woorden niet zo belangrijk zijn; verder leg ik precies hetzelfde uit als jij daarna doet.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

en dat zal ik ook altijd weer blijven roepen als er weer eens als antwoord op een hele simpele vraag een onnodig lang epistel vol technisch jargon volgt.
ik begrijp ook wel dat jij het probleem niet ziet want je zit er zelf nog middenin maar geloof me nou gewoon als ik je vertel dat zo'n lang en technisch verhaal doorspekt met jargon niet de meest efficiente manier is om leken wat bij te brengen en zelfs averechts kan werken door de verwarring te vergroten en ze nog verder af te schrikken.

ik heb er wel een idee over waarom muzikanten zo graag in technisch jargon en ingewikkelde antwoorden vervallen maar daar heeft de topic starter verder niks aan.
en daar gaat het uiteindelijk toch allemaal om: de man met de vraag, niet om ons.

dus mnr Karel Janssen: is het nu wat duidelijker geworden?
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

kareljansen schreef:Ik speel nu al een aantal jaren bas. De meeste baslijnen speel ik op gehoor, maar ik ben mij de laatste tijd meer aan het verdiepen in de theorie. Nu zijn er nummers waarin de bas andere tonen speelt dan bijvoorbeeld de gitaar. Mijn vraag is: wat is de theorie die hierachter zit?
Topic starter vraagt om de theorie. Om aan dat verzoek tegemoet te komen licht in mijn reactie een tipje van de sluier op, maar ik wil het niet nodeloos ingewikkeld maken en ga er daarom niet te diep op in. Niks geen ingewikkelde antwoorden of een overvloed aan technisch jargon en ik vertroebel de zaak ook niet door allerlei alternatieve uitdrukkingen te verzinnen. Veel plezier met je theorieën, maar het is gewoon onzinnig om de officiële terminologie te negeren wanneer ernaar gevraagd wordt, puur omdat het (volgens jou) zou afschrikken.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

we zullen wss nooit eye to eye zien wat dit onderwerp betreft Wouter maar eigenlijk is dat niet eens verkeerd want types als jou, en dan bedoel ik zoals jij de dingen uitlegd, leveren mij harstikke veel werk op. :jaaaaa:
Plaats reactie