walking bass
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
walking bass
Iemand tips over het "cool" krijgen van walking basslijnen? Ik ben er al een tijdje mee bezig maar vaak wordt het gauw een beetje bluesy terwijl ik het liever wat jazzier wil hebben. De bedoeling is om aan de ene kant te improviseren en dus origineel te blijven maar aan de andere kant toch wel de muziek te blijven ondersteunen. Houdt men bijvoorbeeld veel rekening met de verschillende akkoorden of doen jullie het heel chromatisch (hoor je ook vaak!) Post alle tips die je hebt!
ladders leren:
wheat's bass book (is al eerder he eea over gepost)
Walking bass leren:
Een van de bekendere oefeningen is een akkoordenschema laten loopen en dan vervolgens iedere tel een andere noot aanslaan. Probeer te voorkomen dat je per akkoord hetzelfde patroonje speelt
Bekende oefening twee: passing notes
Noten die je gebruikt voor de overgang van het ene naar het andere akkoord. Ge-eikte voorbeelden zijn van de 5 van het huidige akkoord naar de 5 van het nieuwe akkoord nog voordat het nieuwe akkoord gespeeld wordt. Of als laatste noot van het huidige akkoord een halve noot hoger dan de grond van het nieuwe akkoord spelen...
Neem 't niet van mij aan, ik kan er ook geen reet van en doe ook altijd maar wat. Wheat kan wellicht uitkomst bieden...
succes,
T
wheat's bass book (is al eerder he eea over gepost)
Walking bass leren:
Een van de bekendere oefeningen is een akkoordenschema laten loopen en dan vervolgens iedere tel een andere noot aanslaan. Probeer te voorkomen dat je per akkoord hetzelfde patroonje speelt
Bekende oefening twee: passing notes
Noten die je gebruikt voor de overgang van het ene naar het andere akkoord. Ge-eikte voorbeelden zijn van de 5 van het huidige akkoord naar de 5 van het nieuwe akkoord nog voordat het nieuwe akkoord gespeeld wordt. Of als laatste noot van het huidige akkoord een halve noot hoger dan de grond van het nieuwe akkoord spelen...
Neem 't niet van mij aan, ik kan er ook geen reet van en doe ook altijd maar wat. Wheat kan wellicht uitkomst bieden...
succes,
T
En het bestuderen van Jimmy Smith - funky jazz-organgrinder met enorm groovende en degelijke baslijnen - wil ook zeker helpen!
Tip: THE ORGAN GRINDER'S SWING LP en THE SERMON LP.
Tip: THE ORGAN GRINDER'S SWING LP en THE SERMON LP.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
Okee, bedankt! This: ik ken wel zo'n beetje alle ladders en weet vak wel welke akkoorden er gespeeld worden, maar ik dacht dat er misschien nog meer trucjes waren. Dat van die kwint zal ik 's proberen! Die approaching notes kende ik al, maar je moet toch zo veel mogelijk verschillende "trucjes" hebben want anders wordt het saai.
p.s.: wat is band in a box?
p.s.: wat is band in a box?
Ik gebruik het programma om met liedjes(midi) die bij het programma zitten mee te spelen. Zitten leuke jazz midi nummers in en je kunt de bas dan uitzetten en de walking bass mee spelen. Je kunt het notenschrift dan aanzetten en dan zie je wat je moet spelen. Je kunt ook je eigen walking bass eronder zetten natuurlijk. Soort guitarpro, alleen dit programma is makkelijker om zulke dingen te leren.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Je moet altijd rekening houden met het akkoordenschema. Er is niks mis met een exotische noot die prachtig klinkt, als je maar weet waarom je 'em daar plaatst en waarom 'ie zo prachtig klinkt. Akkoordenkennis is heel belangrijk, toonladders zijn ook wel handig (alhoewel de akkoordenkennis belangrijker is). Chromatisch spelen wordt natuurlijk vaak gedaan, maar hou er rekening mee dat je de akkoorden wel moet respecteren (zaken als geen kleine terts spelen op de derde tel in een majeur akkoord etc., voor de critici: oke, er zijn altijd uitzonderingen). Houdt het in het begin simpel en logisch en breidt het daarna uit.
Pak een leuk nummer uit een realbook met niet al te veel akkoordwisselingen, voer 'em in in band-in-a-box en oefenen maar . Wat kan helpen is om eerst de baslijn in tweeën te spelen (twee noten per maat). Op die manier krijg je wat meer overzicht en dan kan je later een goedklinkende walkingbass maken door de ruimtes op te vullen, het geraamte staat dan al.
De beste tip is gewoon het luisteren en uitzoeken van jazzplaten met een goede walking bass. Luister eens wat van Ray Brown bijvoorbeeld (was bassist van Oscar Peterson).
Pak een leuk nummer uit een realbook met niet al te veel akkoordwisselingen, voer 'em in in band-in-a-box en oefenen maar . Wat kan helpen is om eerst de baslijn in tweeën te spelen (twee noten per maat). Op die manier krijg je wat meer overzicht en dan kan je later een goedklinkende walkingbass maken door de ruimtes op te vullen, het geraamte staat dan al.
De beste tip is gewoon het luisteren en uitzoeken van jazzplaten met een goede walking bass. Luister eens wat van Ray Brown bijvoorbeeld (was bassist van Oscar Peterson).
- ou est la sortie
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
Okee, het is dus een feit dat het weer een hele studie op zich is Had ik eigenlijk ook wel verwacht, daar niet van. Ik doe eens in de week jammen met een soort van jazz-project waarbij we allemaal standards instuderen, op dit moment "all of me" en mijns inziens moet daar een walking bass in. Op deze manier heb ik ook mijn band in a box, en niemand zit ermee als ik wat probeer, dus dat gaat goed. Ik kan ook wel meespelen met de cd, dan zit de bas mij niet zo in de weg. Maar in ieder geval is het weer een typisch geval van, als ik Q mag geloven, zweten!
Ik weet helemaal niks van toonladders en bijna niks van akkoorden af, en dat vind ik juist heel makkelijk! Ik hoef er niet over na te denken of ik nou wél of géén G in een C-akkoord mag spelen, ik doe het gewoon, en als het naar prut klinkt, doe ik het gewoon niet meer!Q schreef:blablabla
Maja, ieder zo z'n eigen manier toch?
Zo, kunnen jullie nu weer terug naar on-topic.
Oh ja, wat een walking bass is? Geen idee, maar misschien doe ik het al
de grote storthoop heeft gesproken
Gilles... als je een beetje lastig akkoordenschema krijgt, dan wordt het al snel te moeilijk om op gehoor alle tonen die goed klinken op de juiste momenten eruit te halen, door een paar keer mee te spelen. Met een beetje toonladders kom je een stuk verder, al moet je wel uitkijken dat je niet 'als een theorieboek' speelt
Het mooie van zelf noten zoeken, is dat je veel meer de sfeer van een noot over een akkoord te pakken krijgt ipv dat je weet dat een b in een Cmaj7 goed klinkt.
Voor walkingbass... een goed boek met voorbeelden (blues in all keys ofzo) en veel oefenen.
Het mooie van zelf noten zoeken, is dat je veel meer de sfeer van een noot over een akkoord te pakken krijgt ipv dat je weet dat een b in een Cmaj7 goed klinkt.
Voor walkingbass... een goed boek met voorbeelden (blues in all keys ofzo) en veel oefenen.
jep, da's waar. Maar ik heb al wel vaker hier om tips gevraagd en gekregen, ook niet gevraagd en toch gekregen, maar mijn eigen ervaring is, dat ik er tóch helemaal niks mee doe . Niet omdat de tips niet goed zijn enzo hoor, maar ik ben gewoon te lui om uit mijn eigen ogen te kijken, dus ook te lui om toonladders en akkoorden te gaan leren. Ik heb d'r gewoon geen zin in. Zolang het werkt op gehoor, vind ik het wel best.
Klinkt errug laks, ik weet het. Maar,... dat ben ik ook!
Klinkt errug laks, ik weet het. Maar,... dat ben ik ook!
de grote storthoop heeft gesproken
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
Hee Gilles, ik vond je vorige subscript leuker (de grote storthoop heeft gesproken)!!! Gaf altijd wel een extra "touch" aan je opmerkingen. Verder op gehoor en gevoel spelen is niks mis mee, maar ik denk dat je die juist kunt ontwikkelen door uit boeken mogelijkheden te halen. Dan hoor je de volgende keer meer in een baslijn dan dat je daarvoor deed, althans dat denk ik. Maar verlies nooit de funk!!!