walking bass

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

walking bass

Bericht door pijlstaartrog »

Iemand tips over het "cool" krijgen van walking basslijnen? Ik ben er al een tijdje mee bezig maar vaak wordt het gauw een beetje bluesy terwijl ik het liever wat jazzier wil hebben. De bedoeling is om aan de ene kant te improviseren en dus origineel te blijven maar aan de andere kant toch wel de muziek te blijven ondersteunen. Houdt men bijvoorbeeld veel rekening met de verschillende akkoorden of doen jullie het heel chromatisch (hoor je ook vaak!) Post alle tips die je hebt!
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Drumcomputer gebruiken met een koele jazz groove. En je noten lekker de ruimte op laten vullen pwoo pwwo pwooo pwooo. Mjammie.
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

ladders leren:
wheat's bass book (is al eerder he eea over gepost)

Walking bass leren:
Een van de bekendere oefeningen is een akkoordenschema laten loopen en dan vervolgens iedere tel een andere noot aanslaan. Probeer te voorkomen dat je per akkoord hetzelfde patroonje speelt

Bekende oefening twee: passing notes
Noten die je gebruikt voor de overgang van het ene naar het andere akkoord. Ge-eikte voorbeelden zijn van de 5 van het huidige akkoord naar de 5 van het nieuwe akkoord nog voordat het nieuwe akkoord gespeeld wordt. Of als laatste noot van het huidige akkoord een halve noot hoger dan de grond van het nieuwe akkoord spelen...

Neem 't niet van mij aan, ik kan er ook geen reet van en doe ook altijd maar wat. Wheat kan wellicht uitkomst bieden...

succes,

T
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

En het bestuderen van Jimmy Smith - funky jazz-organgrinder met enorm groovende en degelijke baslijnen - wil ook zeker helpen!
Tip: THE ORGAN GRINDER'S SWING LP en THE SERMON LP.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

En veel oefenen met het programma band in a box
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Okee, bedankt! This: ik ken wel zo'n beetje alle ladders en weet vak wel welke akkoorden er gespeeld worden, maar ik dacht dat er misschien nog meer trucjes waren. Dat van die kwint zal ik 's proberen! Die approaching notes kende ik al, maar je moet toch zo veel mogelijk verschillende "trucjes" hebben want anders wordt het saai.
p.s.: wat is band in a box?
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik gebruik het programma om met liedjes(midi) die bij het programma zitten mee te spelen. Zitten leuke jazz midi nummers in en je kunt de bas dan uitzetten en de walking bass mee spelen. Je kunt het notenschrift dan aanzetten en dan zie je wat je moet spelen. Je kunt ook je eigen walking bass eronder zetten natuurlijk. Soort guitarpro, alleen dit programma is makkelijker om zulke dingen te leren.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Je moet altijd rekening houden met het akkoordenschema. Er is niks mis met een exotische noot die prachtig klinkt, als je maar weet waarom je 'em daar plaatst en waarom 'ie zo prachtig klinkt. Akkoordenkennis is heel belangrijk, toonladders zijn ook wel handig (alhoewel de akkoordenkennis belangrijker is). Chromatisch spelen wordt natuurlijk vaak gedaan, maar hou er rekening mee dat je de akkoorden wel moet respecteren (zaken als geen kleine terts spelen op de derde tel in een majeur akkoord etc., voor de critici: oke, er zijn altijd uitzonderingen). Houdt het in het begin simpel en logisch en breidt het daarna uit.
Pak een leuk nummer uit een realbook met niet al te veel akkoordwisselingen, voer 'em in in band-in-a-box en oefenen maar :). Wat kan helpen is om eerst de baslijn in tweeën te spelen (twee noten per maat). Op die manier krijg je wat meer overzicht en dan kan je later een goedklinkende walkingbass maken door de ruimtes op te vullen, het geraamte staat dan al.

De beste tip is gewoon het luisteren en uitzoeken van jazzplaten met een goede walking bass. Luister eens wat van Ray Brown bijvoorbeeld (was bassist van Oscar Peterson).
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Probeer lesboeken van Ed Friedland, very helpful!
Bass Builders Series: ''Building Walking Basslines'' en ''Expanding Walking Basslines.'' Van Hal Leonard. Zit ook nog een play-along CD bij...
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Okee, het is dus een feit dat het weer een hele studie op zich is :wink: Had ik eigenlijk ook wel verwacht, daar niet van. Ik doe eens in de week jammen met een soort van jazz-project waarbij we allemaal standards instuderen, op dit moment "all of me" en mijns inziens moet daar een walking bass in. Op deze manier heb ik ook mijn band in a box, en niemand zit ermee als ik wat probeer, dus dat gaat goed. Ik kan ook wel meespelen met de cd, dan zit de bas mij niet zo in de weg. Maar in ieder geval is het weer een typisch geval van, als ik Q mag geloven, zweten!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

:offtopic:
Q schreef:blablabla
Ik weet helemaal niks van toonladders en bijna niks van akkoorden af, en dat vind ik juist heel makkelijk! Ik hoef er niet over na te denken of ik nou wél of géén G in een C-akkoord mag spelen, ik doe het gewoon, en als het naar prut klinkt, doe ik het gewoon niet meer!
Maja, ieder zo z'n eigen manier toch? :wink:
Zo, kunnen jullie nu weer terug naar on-topic. :D

Oh ja, wat een walking bass is? Geen idee, maar misschien doe ik het al :D
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Gilles... als je een beetje lastig akkoordenschema krijgt, dan wordt het al snel te moeilijk om op gehoor alle tonen die goed klinken op de juiste momenten eruit te halen, door een paar keer mee te spelen. Met een beetje toonladders kom je een stuk verder, al moet je wel uitkijken dat je niet 'als een theorieboek' speelt :)

Het mooie van zelf noten zoeken, is dat je veel meer de sfeer van een noot over een akkoord te pakken krijgt ipv dat je weet dat een b in een Cmaj7 goed klinkt.

Voor walkingbass... een goed boek met voorbeelden (blues in all keys ofzo) en veel oefenen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

jep, da's waar. Maar ik heb al wel vaker hier om tips gevraagd en gekregen, ook niet gevraagd en toch gekregen, maar mijn eigen ervaring is, dat ik er tóch helemaal niks mee doe :roll: . Niet omdat de tips niet goed zijn enzo hoor, maar ik ben gewoon te lui om uit mijn eigen ogen te kijken, dus ook te lui om toonladders en akkoorden te gaan leren. Ik heb d'r gewoon geen zin in. Zolang het werkt op gehoor, vind ik het wel best.
Klinkt errug laks, ik weet het. Maar,... dat ben ik ook!
de grote storthoop heeft gesproken
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Hee Gilles, ik vond je vorige subscript leuker (de grote storthoop heeft gesproken)!!! Gaf altijd wel een extra "touch" aan je opmerkingen. Verder op gehoor en gevoel spelen is niks mis mee, maar ik denk dat je die juist kunt ontwikkelen door uit boeken mogelijkheden te halen. Dan hoor je de volgende keer meer in een baslijn dan dat je daarvoor deed, althans dat denk ik. Maar verlies nooit de funk!!!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

okee okee, je hebt me overgehaald.
(ik vond hem zelf stiekem toch ook leuker hehe)
Maar ik zal ook echt niemand tegenspreken dat het beter is om wat meer theoriekennis te vergaren hoor, maar ik ben er gewoon echt te lui voor! :wink:
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie