Grooves met 16de noten
Grooves met 16de noten
Hey,
ik ben me aan het verdiepen in grooves met 16de noten. En dan niet alleen 16de noten spelen, da's in mijn ogen geen groove, maar met pauzes en 8ste en kwartnoten enzo.
En uh, het is best lastig.
Daarom mijn vraag aan medeforumleden:
hoe pak je dit aan?
Stel, je hebt een nummer of een leuk loopje (Stevie Wonder heeft er veel van...) schrijf je dit dan uit, probeer je het eerst te zingen / mee te klappen, let je meteen op de melodie of eerst puur op het ritme (of andersom)? Zijn er nog andere methoden?
Welke nummers lenen zich goed om deze grooves onder de knie te krijgen?
Bedankt voor uw aandacht
Greetzzz
ik ben me aan het verdiepen in grooves met 16de noten. En dan niet alleen 16de noten spelen, da's in mijn ogen geen groove, maar met pauzes en 8ste en kwartnoten enzo.
En uh, het is best lastig.
Daarom mijn vraag aan medeforumleden:
hoe pak je dit aan?
Stel, je hebt een nummer of een leuk loopje (Stevie Wonder heeft er veel van...) schrijf je dit dan uit, probeer je het eerst te zingen / mee te klappen, let je meteen op de melodie of eerst puur op het ritme (of andersom)? Zijn er nog andere methoden?
Welke nummers lenen zich goed om deze grooves onder de knie te krijgen?
Bedankt voor uw aandacht
Greetzzz
Everybody dies, but not everybody lives
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
Klap met je handen op je bovenbenen kwarten of achtsten, en zing het ritme van de baslijn. Dan krijg je een gevoel voor waar precies in het steady ritme de bas valt, uitschrijven moet je daarna zelf weten maar dat gaat zo ook een stuk makkelijker. Zich ook de toonwaarde! De melodie komt later, maar die kun je gewoon op je bas spelen.
Mijn manier:
Eerst melodie klappen. En daarna op de plekken van rusten een ghost note spelen.
Zo moest ik het soms doen met basgitaarles.
It's a shame van Anouk en Hedonism van Skunk Anansie raad ik je aan voor als je deze nog niet kent.
Eerst melodie klappen. En daarna op de plekken van rusten een ghost note spelen.
Zo moest ik het soms doen met basgitaarles.
It's a shame van Anouk en Hedonism van Skunk Anansie raad ik je aan voor als je deze nog niet kent.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
Het eerste nummer wat me te binnen schiet is (used to be a) cha cha van Jaco maar dat komt omdat ik er zelf pas mee bezig ben geweest. Ik weet ook niet of het wel zestienden zijn maar het is in ieder geval wel heel snel. Qua ritme wel een uitdaging in ieder geval, dus luister eens of het is wat je bedoelt!
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
Hej...
Ik heb er geen echte methode voor.
Ik luister het nummer vaak genoeg zodat ik de passages etc weet vervolgens neem ik de bas in de hand en gaat de rest toch wel van zelf.
Ik filter onbewust altijd de baslijnen uit een nummer, of het nou Jantje Smit is of Stu Hamm....ik luister niet anders dan zo hahahaha
It's in the nature of the thing
Ik heb er geen echte methode voor.
Ik luister het nummer vaak genoeg zodat ik de passages etc weet vervolgens neem ik de bas in de hand en gaat de rest toch wel van zelf.
Ik filter onbewust altijd de baslijnen uit een nummer, of het nou Jantje Smit is of Stu Hamm....ik luister niet anders dan zo hahahaha
It's in the nature of the thing
Re: Grooves met 16de noten
wel 's van Tower of Power gehoord??? Luister maar 's What Is Hip ofzo...jozef schreef:ik ben me aan het verdiepen in grooves met 16de noten. En dan niet alleen 16de noten spelen, da's in mijn ogen geen groove
J!
basssssplayer, tower of power ken ik wel en toegegeven, Rocco Prestia is een verdomd goeie bassist. Ik doel hierbij meer op andere muzieksoorten (zoals metal...) waarin mijn ogen niet echt van een groove gesproken kan worden (en da's ook niet erg; iedere muzieksoort heeft z'n charme).
Als ik jullie methoden analyseer, bemerk ik dat ritme ERUG belangrijk is. Ook logisch als daar de vraag over gaat. Ik ben snel geneigd eerst de melodie op te pakken (misschien omdat ik eerst gitaar gespeeld heb). Het is zeker nuttig meer aandacht aan ritme te schenken. GRACIAS!
Zijn er nog meer nummers die een goeie oefening zijn? En dat hoeven - volgens mij - echt niet alleen die van supa dupa funky bassisten te zijn. Hoewel de break in I was made to love her van Stevie Wonder er best mag wezen
De oude nummers van Queen hebben ook heel leuke riffjes...
Ben benieuwd
Als ik jullie methoden analyseer, bemerk ik dat ritme ERUG belangrijk is. Ook logisch als daar de vraag over gaat. Ik ben snel geneigd eerst de melodie op te pakken (misschien omdat ik eerst gitaar gespeeld heb). Het is zeker nuttig meer aandacht aan ritme te schenken. GRACIAS!
Zijn er nog meer nummers die een goeie oefening zijn? En dat hoeven - volgens mij - echt niet alleen die van supa dupa funky bassisten te zijn. Hoewel de break in I was made to love her van Stevie Wonder er best mag wezen
De oude nummers van Queen hebben ook heel leuke riffjes...
Ben benieuwd
Everybody dies, but not everybody lives
Als 't echt een lastige is, eerst het lijntje zo vaak luisteren dat je het na kunt zingen. Daarna pas gaan spelen.
Let wel op het volgende... d'r kan sprake zijn van een swing feel. Als je de groove hi-hatsgewijs zou meetikken (dus gewoon alle 16en) krijg je dan kedak-kedakl-kedak oftewel 1e 2e 3e of taktaktaktaktak.... je snapt 't wel, de shuffle/swing. Die is best bepalend voor waar je je accenten moet leggen. Goeie platen die je kunt luisteren zijn idd tower of power (het hele assortiment), come on come over van jaco.
Vaak hoor je de 16e feel trouwens wel, maar is het echt niet alleen maar 16en wat de bassist speelt (rocco prestia daargelaten)... De platen van rufus en chaka khan zijn daar een goed voorbeeld van... de pre-disco post-motown soul dus Trouwens disco, zoals le freak van chiq doet de truuk ook wel...
Probeer voor de swing feel eens I wish van stevie wonder voor een wat meer syncoperende flow come on come over van jaco en voor de recht toe recht aan 16en what is hip van tower of power.... ik denk dat je dan een heel end in de richting komt...
Ik zal thuis eens even de platenkast doorspitten of ik nog wat interessants heb...
Let wel op het volgende... d'r kan sprake zijn van een swing feel. Als je de groove hi-hatsgewijs zou meetikken (dus gewoon alle 16en) krijg je dan kedak-kedakl-kedak oftewel 1e 2e 3e of taktaktaktaktak.... je snapt 't wel, de shuffle/swing. Die is best bepalend voor waar je je accenten moet leggen. Goeie platen die je kunt luisteren zijn idd tower of power (het hele assortiment), come on come over van jaco.
Vaak hoor je de 16e feel trouwens wel, maar is het echt niet alleen maar 16en wat de bassist speelt (rocco prestia daargelaten)... De platen van rufus en chaka khan zijn daar een goed voorbeeld van... de pre-disco post-motown soul dus Trouwens disco, zoals le freak van chiq doet de truuk ook wel...
Probeer voor de swing feel eens I wish van stevie wonder voor een wat meer syncoperende flow come on come over van jaco en voor de recht toe recht aan 16en what is hip van tower of power.... ik denk dat je dan een heel end in de richting komt...
Ik zal thuis eens even de platenkast doorspitten of ik nog wat interessants heb...
-
- Berichten: 483
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07
Check 't uit:
https://www.basslobster.com
ga naar movies en vind daar onderaan een filmpje van Bass Jam at the Bass Day '98. De groove die Victah daar neerlegt is denk ik wel een goed voorbeeld van een 16e groovje... kun je 't meteen zien.. vergeet de andere filmpjes niet te checken...
succes
T
https://www.basslobster.com
ga naar movies en vind daar onderaan een filmpje van Bass Jam at the Bass Day '98. De groove die Victah daar neerlegt is denk ik wel een goed voorbeeld van een 16e groovje... kun je 't meteen zien.. vergeet de andere filmpjes niet te checken...
succes
T
You're my best friend is er een voorbeeld van.
The show must go on heeft trouwens ook een heel gave intro op de bass en de laatste tel ofzo van The invisible man mag er ook wezen (wel de wat latere nummers, but anyway)
Ik ga de nummers zekerzzz eens downloaden, Come on come over heb ik op CD, gaaf refrein!
The show must go on heeft trouwens ook een heel gave intro op de bass en de laatste tel ofzo van The invisible man mag er ook wezen (wel de wat latere nummers, but anyway)
Ik ga de nummers zekerzzz eens downloaden, Come on come over heb ik op CD, gaaf refrein!
Everybody dies, but not everybody lives