Iron Maiden *klik * geluid bij aanslag...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Whopper
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2005, 16:48

Iron Maiden *klik * geluid bij aanslag...

Bericht door Whopper »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem ( althans, ik zie dit als een probleem )
als ik speel heb ik het typische oude maiden geluid. je weet wel dat wazige klik geluid. Ik weet van mijzelf dat ik eigenlijk best erg hard aansla, dus ik heb al eens een poging gedaan om zachter aan te slaan.
echter kwam dit na een maandje er extreem op letten gigantisch mijn strot uit.... ik vind het gewoon niet lekker spelen :(

Uiteraard heb ik al gespeeld met de aktie e.d. en een hogere aktie lijkt het probleem te verminderen ( weg is het niet ), alleen om nou te zeggen dat het lekker speelt...

Weet een van jullie mischien een oplossing hiervoor, of misschien iets wat het nog meer kan verminderen ? of is het echt gewoon een kwestie van zachter aanslaan...

Alvast Bedankt !
" self help for the helplessly selfish "
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Dichter bij je brug spelen helpt ook. En je hogen tonen weg draaien?

(En als je het mij vraagt krijg je zonder hoog en dicht bij de brug spelen het mooiste geluid uit een basgitaar, maar dat is persoonlijk.)
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Je kan je bas eens wegbrengen voor een goede afstelbeurt. Heb je hier over de hele hals last van of alleen op bepaalde posities?
Het kan ook zo zijn dat je techniek verkeerd is, houd je vingers recht en duik onder de snaren (ipv er op). Als je je vingers schuin houdt druk je te veel op de snaren zelf met je rechterhand (je kan niet goed onder de snaar komen op deze manier), waardoor dat klik geluid kan ontstaan. In principe kan je ook met een lage actie nog wel hard plukken, dus mijn idee is dat het of een techniekprobleem of een afstelprobleem is. Misschien is het handig om lessen te nemen, want een goede techniek kan je vrij lastig zelf leren. Je leert jezelf al snel slechte gewoontes aan (plus dat een basleraar snel kan zien of het aan de bas of techniek ligt :)).
Whopper
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2005, 16:48

Bericht door Whopper »

Bedankt voor de reacties !

Afstelbeurt zal het niet zo snel zijn lijkt me, hij is daar pas voor weggeweest, verder heb ik het gewoon overal. Ik ben bang dat het dus echt bij de techniek ligt :(

Nu heb ik op les gezeten het afgelopen half jaar ( leraar stopte ermee ), en ik heb dit geluid al die tijd al gehad, echter heb ik er nooit commentaar op gekregen...
niet zo mooi dat :( krijg het idee dat ik echt flink genaaid ben op les.

nogmaals bedankt voor de hulp. ik heb echt veel aan dit forum gehad al :) ( al lees ik meer dan dat ik post ^^ )
" self help for the helplessly selfish "
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik sluit me aan bij Q, je leert jezelf verkeerde technieken aan. Onder de snaar proberen te duiken is inderdaad goed plan, en probeer meer de snaar te "duwen" in plaats van erop te "slaan".
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
andy
Berichten: 938
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:56

Bericht door andy »

klik ?
ik wil JUIST dat klikklakklik geluidje :roll: (bij bands zoals children of bodom en cradle of filth)
weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt ? ik heb hier wel een me50b liggen maar het is me zelf nog niet gelukt
iemand ideeen ?
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

andy schreef:klik ?
ik wil JUIST dat klikklakklik geluidje :roll: (bij bands zoals children of bodom en cradle of filth)
Geinig dat je het basgeluid van die bands als zo'n Maiden klik-geluid omschrijft, ik vind het zelf meer een 'heavy rumble'.

Ik dacht zelf altijd dat het klik-geluid aan bepaalde instellingen van je versterker/ bas lag, maar iedereen heeft het over de speeltechniek en de afstelling van de bas... :oops:
Met verse snaren krijg je zo'n geluid ook snel denk ik.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Ik krijg ook een klik geluid als ik op de snaar 'sla' zoals bassagent al aangaf. Als ik gewoon met mijn vinger op de snaar rust en dan aansla dan heb ik geen klik, hoe hard ik hem ook aansla (behalve wat fretbuzz als het echt hard wordt). Je hoeft dus niet minder hard aan te slaan om dit geluid te vermijden, maar mogelijk wel anders...
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
jazzywezzy
Berichten: 456
Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56

Bericht door jazzywezzy »

Volgens mij heeft het veel met je elementen te maken. Als je hard aanslaat raakt je of met je snaren het element of je vingers 'slaan door' en raken het element. Zoiets is het volgens mij...
Als je het wil voorkomen zou je dus kunnen proberen je elementen wat lager te zetten.
Where's the 'uhh'?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Trouwens, wat jazzywezzy daar zegt klopt wel, het kan dat je actie iets te laag staat en je snaren tegen de pooltjes van je elementen aan komen. Ik had het ook met mn jazzbass als ik echt hard ging spelen en dat is nu ook opgelost door een hogere actie. Met "slaan" wordt dat effect ook makkelijker bereikt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
bassmeister H
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 dec 2004, 20:03

Bericht door bassmeister H »

de nagels knippen wil ook weleens helpen bij een klikgeluid.
Whopper
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2005, 16:48

Bericht door Whopper »

Goed ik denk dat mijn probleem onderhand aardig opgelost is.
bij nader inzien was mijn techniek gewoon zwaar bagger :)
het enige wat ik wel vervelend vind is dat ik nu alles opnieuw aan mag gaan leren, das niet zo mooi...

Maargoed, ik ben allang blij dat ik gelijk zo veel reacties heb gekregen.

thnx :)
" self help for the helplessly selfish "
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

volgens mij is er helemaal niks mis met een klik-techniek...al moet je wel anders kunnen wanneer dat nodig is... kwestie van je rechterhand techniek uitbreiden dacht ik zo...

Als ik wat meer klik voor m'n aanslag wil dan draai ik m'n knokkels meer naar de body toe (duim gaat meer parallel met de body), en haakser op de body wanneer ik minder fret wil horen.

Dan kun je dit ook nog eens combineren met het verplaatsen van je hand in de ruimte tussen het begin van het fretbord en de brug...

Nog meer mogelijkheden? Jazeker vanuit alle posities kun je dan ook nog eens met meer of minder vlees spelen (topjes versus fingerpads(kussens)). Dan kun je ook nog eens je pols over je duim heen naar je hals toe brengen waardoor je vingers meer parallel aan de hals komen te liggen. Dat kan natuurlijk ook de andere kant op (waarvan de extreme variant de cup-of-coffee van Gary willis is).

Nog meer mogelijkheden? Jazeker... ook met de trek beweging van je vinger, niet de trekrichting (waar het tot nu toe over ging), kun je spelen. Zo kun je als je met veel vlees speelt bijvoorbeeld je vinger door de snaar heen trekken (als je heel haaks speelt) je vinger door de snaar heen duwen (als je heel parallel met de body speelt)... maar ook je vinger over de snaar afrollen om een soort aanslagloze toon te krijgen (onder de snaar beginnen en aanslaan met je knokkels zo'n beetje boven de snaar en in je aanslag langzaam je knokkels naar je buik toe brengen met je duim als draaipunt/anker)....

ehm, tsja... ik zou zeggen expirimenteer er eens op los, dan kom je er vanzelf achter wat wel werkt en wat niet... Ook helpt het wel om overdreven gevoelig te spelen alsof je een of andere virtuoos bent...dan kom je het snelst achter al die debiele aanslag technieken. Met de tijd worden ze net zo makkelijk en voor handen als de techniek die je nu gebruikt...


maar wellicht zit ik er helemaal naast :D

succes
Plaats reactie